דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / הכנסת יצאה לפגרה: מה עשו המחוקקים ב-85 הימים האחרונים?

כל הסיעות הסכימו על העלאת קצבאות הנכות, אך המאבק ייאלץ להמשיך עמוק לתוך החורף | שר האוצר העביר את תכנית ״נטו משפחה״ אבל עם המס על דירה שלישית ייאלץ לחכות | חוק הלאום וחוק המואזין נדחו (שוב) | מה עוד היה לנו?

נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש90)
נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מושב הקיץ של הכנסת ינעל ביום ראשון הקרוב. סה"כ 85 ימים ארך המושב שמיעט להנפיק רגעי הכרעה חשובים, חקיקה בעלת משקל שתשנה את חיי האזרחים או אירועים משמעותיים שיזכרו בדברי ימי הכנסת.  

המושב שהתחיל בסערה סביב החוק לפיצול תאגיד השידור, שבינתיים החלו שידוריו, המשיך בקול ענות חלושה. ההבטחות לחקיקה של חוקים פופוליסטים שכל תכליתם לצבור נקודות בתחרות מי ימני יותר, כמו ״חוק הלאום״ או ״חוק המואזין״ נותרו לעת עתה על המדף. מול תהליך הבזק של חוק השידור הציבורי ניתן להבין כי העיכוב בחקיקת חוק הלאום וחוק המואזין נובע כנראה מהחלטה של ראש הממשלה להימנע בשלב זה מקידום החוקים השנויים במחלוקת. על פי הסיכום בין יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, לבין יו"ר כולנו, משה כחלון, שפורסם אתמול ונועד להבטיח מושב חורף שקט ובלי חיכוכים, נראה שהחוקים הללו ימשיכו לצבור אבק.

סיכום מושב הקיץ, מה היה לנו בעצם? (צילום: מרים אלסטר / פלאד 90).
סיכום מושב הקיץ, מה היה לנו בעצם? (צילום: מרים אלסטר / פלאד 90).

בגזרת החוקים הכלכליים, אמנם היה זה מושב נטול תקציב, אך שר האוצר העביר במהלכו את תכנית ״נטו משפחה״, שכללה הגדלת הטבות המס להורים, הורדת מכסים על טלפונים סלולרים, נעליים ובגדי ילדים, הגדלת סכומי הזכאות במס הכנסה שלילי, והגדלת סבסוד הצהרוניים.

בתחום הדיור, כחלון מקווה שבמושב הבא הוא כבר יוכל להראות ירידה במחירי הדירות. בינתיים, במושב הקיץ הוא נאלץ להתמודד עם בג"ץ שעדיין לא הוכרע על תהליך החקיקה של חוק מס על דירה שלישית, שעל פי יועמ"ש הכנסת, נפלו פגמים מהותיים בהליך חקיקתו. מעבר לכך, במושב הקיץ אושר חוק השכירות ההוגנת שיזמו ח"כ רועי פולקמן (כולנו) וח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני). החוק אומנם אושר אך בגירסה מרוככת שמטפלת בהגדרת דירה ראויה למגורים ובחובות השוכר וחובות המשכיר, אך אינה מסדירה את הנושא החשוב ביותר בכל חוזה להשכרת דירה – הפיקוח על מחירי השכירות המאמירים.

הנושא המרכזי בשיח החברתי בחודשים האחרונים היה קצבת הנכות. עם זאת, על אף החוק של אילן גילאון להשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום, שעבר בקריאה ראשונה במושב הקודם, נושא זה לא קודם. הממשלה הקימה שתי ועדות – אחת בראשות ירון זליכה והשנייה בראשות אבי שמחון, שהמלצותיהן היו שמרניות ומתונות יחסית (למעשה המלצות שמחון עדיין לא פורסמו). בתגובה כינס יו"ר הקואליציה דוד ביטן מסיבת עיתונאים בהשתתפות נציגי כל הסיעות בה הכריז כי "גיבשנו בכנסת חזית אחידה לפתרון בעיית הנכים באילוצים הקיימים… אנחנו רוצים לפתור את הבעיה אחת ולתמיד. כולם מבינים שאנחנו מתעלמים פה מענייני אופוזיציה קואליציה". רה"מ נתניהו אמנם אמר שיאמץ את המתווה של ביטן, שכלל העלאת הקצבה מ-2,342 ל-4,000 ש"ח לחודש. אך בפועל דיבר על מתווה אחר לגמרי, ובינתיים – דבר לא השתנה. הנכים ייאלצו כנראה להמשיך במאבקם אל תוך מושב החורף, שייפתח אחרי החגים.

ח"כ אילן גילאון בדיון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)
ח"כ אילן גילאון בדיון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)

מה כן עבר?

הנושאים החברתיים שכן טופלו על ידי הכנסת עוסקים בעיקרם בשיפור מצבן של נשים. החוק לדחיית העלאת גיל הפרישה אושר לאחר ששר האוצר נמנע מהגשת המלצתו בנושא לוועדת הכספים. כמו כן, אושר החוק לסיוע משפטי לנפגעות תקיפה מינית והחוק לסיוע לנשים היוצאות ממעון לנשים מוכות באמצעות מענק הסתגלות. לקראת סוף המושב עבר בקריאה ראשונה החוק שיזמו ח"כ זהבה גלאון (מרצ) וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) שיאפשר הפללה של צרכני זנות.

החוק לפיקוח הפעלת צהרונים עבר לקראת סוף המושב. החוק שקובע סטנדרט להפעלת הצהרונים ומגביל את מחירם התקבל עמוק בתוך חופשת הקיץ. לרשויות המקומיות נותר זמן קצר להתמודד עם השלכות החוק עד לתחילת שנת הלימודים, ובינתיים הבלאגן חוגג כשעמותות וגופים שונים המפעילים צהרונים כבר החלו להודיע כי לא יפתחו את השנה הבאה בגלל המגבלות שמטיל עליהם החוק. לטענת העמותות המגבלות החדשות הופכות את הפעלת הצהרונים ללא אפשרית. בהקשר זה אפשר גם לציין שאושר החוק להקמת ״המועצה לגיל הרך״. גוף ממשלתי אחד שיטפל בחינוך ילדנו מהלידה ועד גיל שש. האם הגוף החדש יעשה סדר בבלגאן ויממש את אחריות המדינה למתן מענה לסוגיה חשובה כל כך? ימים יגידו.

האם ייעשה סדר בטיפול בגיל הרך והצהרונים? (צילום: פלאש 90).
האם ייעשה סדר בטיפול בגיל הרך והצהרונים? (צילום: פלאש 90).

בשורה לתולי השלטים

באגף החוקים האיזוטריים שמעלים את השאלה – אלו הבעיות שלנו? ניתן לציין את החוק להקלת נטל האסדרה בעסקים (איחוד שלטים). החוק שיביא מזור לבעלי עסקים שעד היום נאלצו לתלות מספר שלטים שונים (איסור מכירת אלכוהול לקטינים, משרד הבריאות מזהיר האלכוהול מזיק לבריאות וכו'). השלטים יאוחדו לכדי שלט אחד ויחסכו למקימי העסק כמה עשרות שקלים בעת הקמת עסק.

באשר לוועדות הכנסת ראוי לציין את פעילותה של ועדת הכספים למניעת סגירת מפעלים בפריפריה שנקלעו לקשיים. בנוסף החלה ועדת הכספים ביישום נוהל חדש בהעברות תקציביות. הנוהל שמחייב את משרד האוצר לנמק את ההעברות התקציביות ולהציג לחברי הועדה את ההיסטוריה של השנים האחרונות בסעיפים המדוברים מחזיר מעט מיכולת הפיקוח של הכנסת על תקציב המדינה.

בימים האחרונים למושב הכנסת התכנסה לראשונה ועדת החקירה הפרלמנטרית על התנהלות הבנקים והמערכת הפיננסית במתן הלוואות ללווים גדולים או בשמה המוכר יותר ״ועדת פישמן״ בראשות ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני. דיוניה של ועדת החקירה יהיו ללא ספק אחד המהלכים המעניינים במושב החורף, שיפתח אחרי החגים. עם זאת על אף שוועדת החקירה יצאה לדרך, סמכויותיה באשר לזימון עדים ומסמכים עדיין לא ברורות.

איש העסקים אליעזר פישמן,2007. הוקמה ועדת חקירה אבל מה יהיו סמכויותיה? (צילום ארכיון: משה שי \ פלאש 90).
איש העסקים אליעזר פישמן,2007. הוקמה ועדת חקירה אבל מה יהיו סמכויותיה? (צילום ארכיון: משה שי \ פלאש 90).

ועוד כמה דברים

מה עוד היה לנו? במרץ נחסך מאיתנו לראות את חוק ההדחה שחוקק במושב הקודם בפעולה, לאחר שח"כ באסל ג'אטס (הרשימה המשותפת) התפטר בעצמו – זאת לאחר שצולם מבריח טלפונים ומסמכים לאסירים ביטחוניים בכלא. באפריל ראינו את חברי הכנסת מיקי זהר (ליכוד) ודוד ביטן (ליכוד) מתעמתים עם הורים שכולים בדיון על לקחי צוק איתן בוועדה לביקורת המדינה, בהשתתפותו של ראש הממשלה שהשקיף מן הצד. במאי ויוני עסקנו בעיקר בצוללות ובחקירות וביולי ההורים גילו שוב את ילדיהם שיצאו לחופשה ונפתח הקמפיין לקיצור החופשות במערכת החינוך. אה, ויושב ראש חדש נבחר למפלגת העבודה. אבי גבאי אינו חבר כנסת ולכן הרצוג ממשיך לכהן כיו"ר האופוזיציה. סוג של אנומליה ישראלית כשיו"ר האופוזיציה בשנתיים הקרובות הוא בהגדרה לא חלופה שלטונית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!