דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב-רוסיה / בניגוד לעמדת טראמפ, הסנאט אישר החרפה בסנקציות על רוסיה

שיתוף פעולה בין-מפלגתי יוצא דופן, הביא לאישור חוק שיחריף את הסנקציות ויקשה על הנשיא להסירן | בבית הלבן סירבו לומר אם טראמפ יאשר את החוק או יטיל עליו וטו | פוטין: "בלתי אפשרי לסבול, עד אין סוף, חוצפה כזו כלפינו"

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
דוד טברסקי

יום לא פשוט לנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, בקונגרס. עוד לפני שדחו ניסיון נוסף לבטל ולהחליף את חוק ביטוח הבריאות שקבע קודמו בתפקיד, אישרו חברי הסנאט הצעת חוק הנוגעת לסנקציות על רוסיה, איראן וקוריאה הצפונית. זאת חרף התנגדותו של הנשיא.

ברוב של 98 תומכים, מול שני מתנגדים בלבד, אישרו הלילה (שישי) חברי הסנאט את הצעת החוק שמחזקת את כוחו של הקונגרס בסיכול ניסיונות עתידיים, מצד הבית הלבן, לבטל או להקל את הסנקציות. ההצבעה הלילה התקיימה אחרי שבית הנבחרים אישר אותו, מוקדם יותר השבוע, ברוב של 419 תומכים מול שלושה מתנגדים.

היכל הקונגרס האמריקאי (צילום: whitehouse.gov / ויקיפדיה).
היכל הקונגרס האמריקאי (צילום: whitehouse.gov / ויקיפדיה).

זהו שיתוף הפעולה הבין-מפלגתי המשמעותי ביותר מאז נכנס טראמפ לתפקיד. כלי התקשורת בארה"ב מדווחים כי מדובר בתגובת נגד למסר המפויס של הפגישה בין הנשיא האמריקני ועמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, במהלך ועידת ה-G20, מוקדם יותר החודש.

נזכיר כי אחרי אותה פגישה הצהיר טראמפ, לראשונה, שהוא מאמין לטענת ממשלת רוסיה לפיה לא התערבה בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. הצהרה העומדת בניגוד לעמדת סוכנויות הביון והמודיעין של ארה"ב. ההצהרה עוררה ביקורת חריפה בקונגרס, מצד נציגים משתי המפלגות, ואף ממזכיר המדינה רקס טילרסון, שאמר כי עמדתו הרשמית של הבית הלבן היא שרוסיה אחראית לפריצות למחשבי המפלגה הדמוקרטית.

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, מסרה לעיתונאים שהנשיא יבחן את הצעת החוק שהונחה אמש על שולחנו, אך סירבה לענות לשאלה אם הנשיא יאשר אותה או יטיל עליה וטו.

למרות התגובות העמומות מהבית הלבן, משפטנים אמריקנים שבחנו את הצעת החוק, טענו שהסיכוי לוטו נשיאותי על חקיקה, שאושרה ברוב גדול כל כך, שהוא מזערי. "איני חושב שזה אפשרי" אמר אמש ראש ועדת החוץ של הסנאט, הרפובליקני בוב קרוקר, "דיברתי עם הנשיא בימים האחרונים, ועם מזכיר המדינה בשלישי בערב…איני יכול לדמיין מצב שיוטל וטו…תראו את תוצאות ההצבעה". לרשות טראמפ עומדים עשרה ימים לקבל החלטה בנושא.

נציגים משתי המפלגות הסבירו לעיתונאים שהצעת החוק הייתה בעדיפות עליונה על סדר היום משום שהבית הלבן הודיע, בחודש מאי האחרון, כי הוא שוקל להשיב לידי רוסיה שני מתחמים דיפלומטיים, במרילנד וניו יורק, שהופקעו על ידי ממשל אובמה בדצמבר 2016, במסגרת התגובה להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב. בנוסף להפקעת המתחמים, גירש ממשל אובמה 35 דיפלומטים רוסים, שנחשדו כסוכנים של שירות המודיעין הרוסי.

הצעת החוק שאושרה הלילה בסנאט קובעת כי הסנקציות הכלכליות, והקריאה למשיכת השקעות אמריקניות מרוסיה, יישארו בתוקף. בנוסף, מאפשר החוק לנשיא לנקוט במהלכים הנוגעים לשמירת ביטחון הסייבר של ארה"ב ולעניינים הקשורים לביטחון אוקראינה. בין הכלים שיעמדו לרשות הנשיא: הטלת עיצומים על ייצוא וייבוא של נפט וגז, שליטה על פרויקטים לייצור גז ונפט, התערבות במחדלי שחיתות ופגיעה בזכויות אדם, והגבלה על העברת נשק לסוריה. עוד קורא החוק לחיזוק היחסים בין הבית הלבן לפרלמנט האוקראיני ולחיזוק הביטחון האנרגטי של אוקראינה.

בקרמלין הגיב בחומרה לאישור החוק, ויש ברוסיה כאלו שכבר כינו את הממשל הנוכחי כ"גרוע יותר מאובמה". אחרי המפגש המתוקשר, והפייסני, בין שני המנהיגים, הציפייה בממשלת רוסיה הייתה שטראמפ יוכל לכופף את הקונגרס, ולהקל את הסנקציות שפגעו בחוסנה הכלכלי של המדינה, במיוחד ביכולתה של למשוך השקעות זרות ולנהל מסחר תקין עם השוק האירופאי.

אחרי ההצבעה בסנאט, טען פוטין כי החרפת הסנקציות היא "בלתי חוקית, תחת החוק הבינלאומי", והוסיף כי "בלתי אפשרי לסבול, עד אין סוף, חוצפה כזו כלפי ארצנו". הבוקר, הודיע הקרמלין שהוא שוקל מספר צעדי תגובה להחלטה האמריקנית. בין היתר,  הצהיר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שרוסיה שוקלת מהלך של הפקעת נכסים דיפלומטיים אמריקנים, ביניהם מתקני אחסון ובתי נופש של אנשי הסגל הדפלומטי של ארה"ב. עוד הוסיף כי רוסיה שוקלת לדרוש משגרירות ארה"ב במוסקבה, ומהקונסוליות ברחבי המדינה, לצמצם את הצוותים שלהם ל-455 איש, כמספר הדיפלומטים הרוסים בארה"ב. ערוץ  הטלוויזיה הממשלתי ברוסיה ציין שמהלכים אלו יחלו ב-1 באוגוסט.

מספר דיפלומטים אירופאים העלו גם הם חשש הבוקר מהחרפת הסנקציות של ארה"ב, שעלולה לגרום נזק כלכלי למדינות האיחוד. אחד החששות המרכזיים עולים מהפרלמנט הגרמני, שכן גרמניה מייבאת כמות גדולה של גז טבעי מרוסיה דרך צינור ישיר.

בנוסף לסנקציות הכלכליות על רוסיה, עיון בנוסח החוק שאושר הלילה מציג מגמה של החרפה בסנקציות הכלכליות-ביטחוניות שנועדו להצר את צעדיהן של איראן וקוריאה הצפונית בפיתוח מערכות נשק מתקדמות ונשקים להשמדה המונית.

אדם מתבונן בשידור שיגור הטיל של צפון קוריאה שהתפוצץ באמצע השיגור (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon).
אדם מתבונן בשידור שיגור הטיל של צפון קוריאה שהתפוצץ באמצע השיגור (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon).

בין היתר, קורא החוק לסכל את התוכנית האיראנית לייצור מערכות טילים לטווח ארוך ונשק להשמדה המונית, למנוע העברה של ציוד צבאי ותמיכה כלכלית לייצור נשק, ולהקפיא את ההעברות הכספיות למשמרות המהפכה האיראניות. בנוסף, קורא החוק, לנשיא ארה"ב, להטיל סנקציות אישיות על מנהיגים איראנים שמואשמים על ידי הקהילה הבינלאומית בפגיעה בזכויות האדם של אזרחי איראן.

ביחס לקוריאה הצפונית, קורא החוק להחריף את ההגבלות על הסחר של המדינה, למנוע סיוע ועזרה אמריקנית מארצות וגופים שישתפו פעולה עם קוריאה הצפונית, ולאסור על רכישת מזון ומוצרים המיוצרים בידי עובדי כפייה ואסירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!