דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מיתוס עמלק

דברים, פרק כה', 

משה בונה את מיתוס עמלק:
יז)זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר-עָשָֹה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם:
יח)אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלא יָרֵא אֱלהִים: יט)וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָֹה אֱלהֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָֹה-אֱלהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לא תִּשְׁכָּח:

כתוב כאן שיש לזכור את מה שעשו העמלקים לבני ישראל כשיצאו ממצרים. העמלקים "זינבו" בחלשים מבני ישראל ועל כן, גם כאשר יישבו בני ישראל לבטח בארץ ישראל, לאחר שאלוהים יעזור בחיסול כל האויבים, חשוב להמשיך לזכור ולא לשכוח את זכר עמלק.

נחזור רגע לסיפור המלחמה המקורי בספר שמות:
ח)וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם-יִשְֹרָאֵל בִּרְפִידִם:
ט)וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר-לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל-רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלהִים בְּיָדִי:

מעניין – כאן אין כלל אזכור לכך שעמלק זינבו בחלשים שבבני ישראל. עמלק ניסו לתקוף את בני ישראל, שזה עתה יצאו ממצרים, ומשה הורה ליהושוע להילחם בהם. בני ישראל ניצחו בקרבה בזכות מנהיגותו הצבאית של יהושוע בין נון ומנהיגותו האמונית של משה.

אם כך: מדוע משה, בספר דברים, מייצר מיתוס שבו עמלק היו רשעים במיוחד ולכן תמיד, גם לאחר שבני ישראל ישבו לבטח בארצם, עליהם לזכור את אשר עשו עמלק?

כדי לענות על השאלה, כדאי להיזכר במה שאמר חביב בורגיבה, נשיא טוניסיה לשעבר,  לחבריו בליגה הערבית: "הערבים לא צריכים להילחם נגד ישראל כדי להרסה מבחוץ, מאחר שהיהודים יהרסו את עצמם בעצמם, במריבות פנימיות בתוכם."

כלומר – היהודים, אם אין להם אויב מבחוץ, יתפוררו מבפנים.

גם משה, אלפי שנים לפני חביב בורגיבה, הבין זאת (היו לו 40 שנות היכרות עם העם הנבחר) ולכן צרב בתודעה של בני ישראל, שתמיד, גם כאשר יהיו יושבים לבטח בארץ ישראל, יזכרו שיש להם אויב חיצוני שיש להתלכד מולו ולהשמיד אותו.

והינה, ב2017, אלפי שנים אחרי ימי משה, חלק מהקיצוניים שב"מאמינים" לכאורה בתורתו, מטיחים בלי למצמץ, בחלקים אחרים של העם, עמלקים.

ה"מאמינים" הקיצוניים, המכנים את אנשי ה"שמאל" עמלקים, ובכך מתירים את דמם, הפכו את המיתוס של משה, שאמור היה לשמור על לכידותו של עם ישראל, לנבואה של חביב בורגיבה שבה העמלקי חודר לתוך שורות בני ישראל ומשמיד אותם מבפנים.

מסתבר שהעמלק האמיתי נמצא בתוכנו והוא לא אנשי "שמאל" אלא הקיצוניות שקורעת את המדינה מבפנים.

הגיעה הזמן שמנהיגי המדינה יעמידו את הדברים במקום שבו משה התכוון אליו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!