דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / המכון להתפתחות הילד ב'ברזילי' בסכנת סגירה: "מלחמה כלכלית על גב הילדים"

במכון באשקלון מטופלים כמאה ילדים הסובלים מהפרעות התפתחות | קשיי תקציב והעדר מדיניות ממשלתית מציבים סימן שאלה על קיומו | ההורים יוצאים למאבק: "אלו השנים הקריטיות ביותר לילדינו"

המרכז הרפואי ברזילי באשקלון (תמונה מתוך ויקימדיה)
המרכז הרפואי ברזילי באשקלון (תמונה מתוך ויקימדיה)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האם המכון להתפתחות הילד בבית החולים ברזילי באשקלון עומד בפני סגירה? הורים לילדים המטופלים במקום טוענים שזה הרושם המתקבל מהתנהלותו וממידע שהגיע אליהם. לטענת ההורים, המכון מסרב לקבוע תורים לאחר אמצע אוגוסט, ואינו מוצא מחליפים לעובדים שיוצאים לחופשות. בנוסף טוענים ההורים כי  בשיחה סגורה אמר להם סגן מנהל בית החולים שהמטרה היא לסגור את המכון, מכיוון שהוא אינו רווחי. ב"ברזילי" אומרים כי בית החולים מתאמץ להמשיך את פעילות המכון על אף הקשיים התקציביים, ורמזו כי גורל המכון תלוי במשרד הבריאות (התגובות המלאות – בסוף הכתבה).

במכון להתפתחות הילד בבית החולים ברזילי מטופלים כ-100 ילדים, הסובלים מהפרעות התפתחות שונות – הפרעות מוטוריות, פיגור שכלי, ספקטרום אוטיסטי, הפרעת קשב וריכוז, ליקויי למידה, הפרעות שפה ובעיות רגשיות והתנהגותיות. המכון מאפשר לילדים לקבל מגוון של טיפולים במקום אחד, כאשר המטפלים השונים יכולים להיות בקשר על מצב הילדים.

ההורים עמם שוחחנו מעידים כי עם השנים הפך המכון לפחות יעיל בשירותים שהוא נותן לילדים, חלק מסוגי הטיפולים אינם מוצעים, ועובדים רבים עוזבים בגלל שכר נמוך. הנהלת בית החולים טוענת שהמכון אינו רווחי ומהווה נטל כלכלי על בית החולים, ולכן הוא נמצא תחת איום סגירה. לטענת בית החולים, משרד הבריאות לא מתקצב כלל את הפעלת המכון כלל. במשרד הבריאות השיבו כי קופות החולים הן האחראיות לספק את השירותים לילדים, ובמידה והמכון ייסגר יינתן מענה במסגרתן. בכך מתעלם המשרד מיתרונו הגדול של המכון, המאגד מכלול של טיפולים ומטפלים באותו הילד במקום אחד.

הילה סנדלר אברמסון, אמו של רותם בן השנתיים ו-4 חודשים, החלה במאבק כנגד סגירת המכון. בגיל 10 ימים התגלה במוחו של רותם אוטם נרחב, והוא אושפז בטיפול נמרץ במשך כשבועיים. "מאז אותו הרגע חיינו סובבים סביב טיפולים, מעקבים, בדיקות, ייעוצים, הערכות שונות, ובעיקר תפילות. רותם מוגדר כבעל שיתוק מוחין (CP) המיפלגי. הוא נזקק לשפע ולמגוון של טיפולים – קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, הידרותרפיה וכו', בכדי לסייע לו להגיע לתפקוד מיטבי. קיימות פעולות שונות שילדים צעירים ממנו מבצעים ללא קושי, אך רותם שלנו לא מצליח לעשותן", מספרת הילה.

הילה סנדלר אברמסון (תמונה באדיבות המצולמת)
הילה סנדלר אברמסון (תמונה באדיבות המצולמת)

עופרי רפאלי, בת שנתיים וחצי, חולה אף היא בשיתוק מוחין. עופרי מטופלת במכון בברזילי בפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפולים נוספים. אם ייסגר המכון, היא תיאלץ לעבור ממטפל למטפל במקומות שונים, עם תורי המתנה ארוכים, ובנוסף, לא יהיה קשר בין המטפלים השונים להתייעצות ולשיחה על מצבה – קשר קריטי להתקדמות שלה.

דנה ובועז רפאלי, הוריה של עופרי, מתגוררים במושב נתיב העשרה. לדבריהם, סגירת המכון תותיר את עופרי ללא מענה לצרכים הדחופים והחשובים שלה. "שלוש-ארבע השנים הראשונות לילד עם שיתוק מוחין הן הקריטיות ביותר להתפתחות שלו. מנהלים כאן מלחמה כלכלית על הגב של הילדים. אנחנו היינו צריכים לקבל מהמכון יותר טיפולים ממה שהוא נותן עכשיו, הוא נמצא בסוג של קפאון".

המבקר כבר נדרש לעניין

דו"ח מבקר המדינה שפורסם במאי האחרון הצביע על שתי בעיות מהותיות בטיפולים בתחום התפתחות הילד: האחת היא היעדר תמיכה של משרד הבריאות במכונים להתפתחות הילד בבתי החולים או עמדה מגובשת ביחס לנחיצותם, והשנייה היא מחסור במטפלים באזורי פריפריה. במקרה של ילדי הדרום המטופלים במכון בברזילי, מדובר בשילוב קשה במיוחד.

המבקר קבע כי "המכונים להתפתחות הילד שבבתי החולים סובלים ממצוקה כספית, ובשל כך נסגרו כמה מהם, וחלקם מצויים בסכנת סגירה. למשרד הבריאות אין עמדה לגבי אופן תפעול מערך המכונים להתפתחות הילד (38 מכונים) ולגבי השאלה מתי יש להפנות ילדים למכונים בבתי חולים ומתי למכונים בקהילה." עוד צוין כי משנת 2009 נסגרו שש יחידות להתפתחות הילד, חלקן בפריפריה ובמגזרי המיעוטים, ומשרד הבריאות לא בחן את ההשפעה של סגירתן על אספקת השירותים.

דנה רפאלי עם ביתה עופרי רפאלי (תמונה באדיבות המצולמת)
דנה רפאלי עם ביתה עופרי רפאלי (תמונה באדיבות המצולמת)

דו"ח המבקר העלה כי שיעור המטפלים הפרה-רפואיים באוכלוסייה בדרום הארץ נמוך לעומת שיעור המטפלים האמור בכל הארץ, ונמוך מאוד לעומת שיעור המטפלים האמור באזור המרכז. המבקר מצא כי משרד הבריאות לא קבע תקנים למספר העובדים הפרה-רפואיים הנדרשים בארץ, על פי מקצועותיהם (פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק), המגזרים השונים ואזורי הארץ. בנוסף, לא קבע המשרד מה הצרכים הצפויים לשנים הבאות, ואין לו מדיניות אסטרטגית ותפעולית בנוגע להעסקת קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק ומקצועות פרה-רפואיים אחרים. עוד נקבע כי על אף מחסור חמור בכוח אדם, משרד הבריאות לא קידם פתיחת תכניות לימודים נוספות לקלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק.

ברזילי: "מקווים שנוכל להמשיך ולפתוח את שערי המכון"

מבית החולים ברזילי נמסר בתגובה: "המכון להתפתחות הילד בבית החולים ברזילי מספק שירותי אבחון לילדים המתעכבים בהתפתחותם וטיפול רב חתומי על ידי מטפלים ומטפלות בתחומים שונים. מזה שנים יש קושי בהבאת מטפלים בתחומים שונים וכמו כן בית החולים מסבסד את פעילות המכון משום שמנהל בית החולים אינו רוצה להפסיק את הטיפול בילדים מסכנים אלו, ובהיעדר חלופה טיפולית מספקת באזור.

משרד הבריאות לא קיבל עדיין החלטה ברורה מה גורל המכונים האלו בבתי החולים, ואנו עדים לסגירת מכונים בשל מצוקה תקציבית ומצוקה במציאת רופאים ומטפלים.

בית החולים ברזילי עושה מאמצים רבים למצוא מטפלים שיבואו ויעבדו במכון, בעיקר בתחום קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ועבודה סוציאלית, על מנת שלא לסגור את המכון ולתת שרות מקצועי ואחראי, על אף המצוקה התקציבית. אנו מקווים שנוכל להמשיך ולפתוח את שערי המכון ולהמשיך לטפל בילדים ובמשפחות."

ממשרד הבריאות נמסר: "במשרד לא התקבלה הודעה על בקשה או כוונה לסגור את המכון. אך, כפי שידוע לנו ולקופות שבהסדר עם המכון בבית החולים ברזילי, המכון מצוי בסכנת סגירה. כל מבוטח אמור לקבל מענה טיפולי על ידי הקופה המבטחת שלו, במסגרת מתקני הקופה או בקרב מכון, יחידה או ספק אשר הקופה בוחרת להיות בהסדר איתם בכל מחוז. במקרה של הפסקת מענה על ידי מכון או יחידה אשר בהסדר עם הקופה, על הקופה המבטחת לתת מענה חלופי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!