דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

משפט אזריה / ערעור אזריה נדחה: "התנהג כמו במטווח ולא כמו בזירת פיגוע"

שופטי ביה"ד הצבאי לערעורים הותירו את הרשעתו של אזריה בהריגה על כנה וגם את עונשו - שנה וחצי מאסר | "מידת הפגיעה של מעשי הנאשם בערכי צה"ל רבה מאוד. אין זו דרכה של מדינת ישראל", נכתב בפסק הדין | הסניגור שפטל: נבקש רשות ערעור לביהמ"ש העליון

אלאור אזריה והוריו בדיון הקראת הדין בערעור אזריה (צילום: אבשלום ששוני)
אלאור אזריה והוריו בדיון הקראת הדין בערעור אזריה (צילום: אבשלום ששוני)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הרשעתו של אלאור אזריה בהריגה תישאר על כנה, והוא ירצה עונש מאסר של שנה וחצי – כך קבעו אתמול (ראשון) שופטי בית הדין הצבאי לערעורים בקריה. בכך דחו השופטים את ערעורו של אזריה על הרשעתו, ואת ערעור הפרקליטות הצבאית על קולת העונש שקיבל. השופטים קבעו כי אזריה יתחיל בריצוי העונש ברביעי הבא, ה-9 באוגוסט. פרקליטו, עו"ד יורם שפטל, הודיע כי יבקש לערער על הפסיקה לבית המשפט העליון.

אזריה הורשע בהריגת מחבל מנוטרל שביצע פיגוע בחברון במרץ 2016, ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. פרקליטיו ערערו על ההרשעה, ובעקבותיהם הגישה גם הפרקליטות הצבאית ערעור על קולת העונש. הצעת השופטים שדנו בערעור להגיע לעיסקת טיעון נדחתה על ידי הפרקליטות הצבאית.

חמשת השופטים בראשות נשיא ביה"ד הצבאי לערעורים האלוף דורון פיילס דחו פה אחד את ערעור ההגנה על הרשעת אזריה בהריגה. לאחר בחינה מקיפה של הראיות בתיק, הם קבעו כי אזריה ירה במחבל מתוך נקמה ולא מתוך הגנה עצמית: "התנהגותו של אזריה לפני הירי מתאפיינת התנהגות במטווח ולא בזירת פיגוע, לא נשקפה מהמחבל סכנה ממשית, אזריה כלכל את צעדיו באופן מחושב. פעולת הירי בוצעה באופן מסודר ומושכל, נכנס בין כוונות וירה במחבל השכוב", כתבו בהכרעת הדין. לקריאת הכרעת הדין המלאה בערעור אזריה – הקישו כאן

השופטים סיכמו את פסק הדין בקביעה עקרונית על הנורמות הנדרשות מחיילי צה"ל לאור המקרה: "על חיילים מוטלים חובות שאינם מוטלים על אזרחים", כתבו, "לפי כללי הצבא, החיילים מחויבים לפעול אותם ערכים של רוח צה"ל – הקוד האתי של הצבא. צה"ל הוא צבא העם, ערכים אל העמוד השדרה המוסרי של צה"ל שמבדילים אותו מאויבינו. ערכים אלה בבואנו לבחון את עונשו של החייל עלינו לבחון את פגיעתו באתוס המוסר והלחימה". השופטים קבעו כי "מידת הפגיעה של מעשי הנאשם בערכים רבה מאוד. אין זו דרכה של מדינת ישראל, אין זו דרכו של צה"ל. מדובר במעשה אסור ולא מוסרי".

השופטים לא קיבלו את הראיות החדשות אותן ביקש להוסיף לתיק סניגורו של אזריה, עו"ד יורם שפטל – 15 סיפורי מקרים בהם לטענתו ירו חיילי צה"ל במחבלים על אף שלא נשקפה מהם סכנה, ובכך דומים למקרה של אזריה. האלוף פיילס קבע כי "אף אחד מהאירועים הקודמים לא דומה לאירוע הירי". כמו כן, דחה בית המשפט את הראייה של הסרטון שמראה את הפיגוע בהר הבית שאירע לאחר פסק הדין הראשון. לטענת שפטל, בסרטון זה ניתן היה לראות כי החיילים מהססים לפני שתקפו את המחבל, כביכול בעקבות פסק הדין של אזריה.

פיילס דחה את טענות ההגנה על אכיפה בררנית ומוגזמת כלפי אזריה, עקב התבטאויות של הרמטכ"ל ושר הבטחון לאחר הירי, כאשר הפרשה היתה עדיין תחת חקירה: "בהגנה טענו כי דבריהם של הרמטכ"ל, שר הביטחון וסרטון 'בצלם' מהווים זיהום חמור של התהליך המשפטי, אבל לא מצאנו שהמקרים שהציג שפטל לסוגיית אכיפה בררנית קרובים למקרה".

הבסיס לדחיית הערעור עמד על החלטת השופטים לקבל את עדותו של רב"ט מ', חברו של אזריה ליחידה, כעדות מהימנה. רב"ט מ' אמר בעדותו כי אזריה אמר לו לאחר שביצע את הירי כי "הוא (המחבל) דקר את חבר שלי ומגיע לו למות".בכך דחו את טענות ההגנה, שדרשה במהלך הערעור לקעקע את מהימנותה של עדות זו.

השופטים קבעו גם כי עדותו של מפקד הפלוגה, רס"ן תום נעמן, היא 'בעייתית'. "לאחר עיון מדוקדק בחומר הראיות ובפרוטוקולים, מצאנו כי עדותו של המ"פ, רס"ן תום נעמן, היא בעייתית ויש קושי להטיל עליה משקל מלא". בעדות מצ"ח טען רס"ן נעמן כי הסכין הייתה במרחק קצר, ובבית הדין טען שהסכין הייתה במרחק של 80 ס"מ. המ"פ טען שלא ראה שאזריה פועל מתוך נקמה, ורק כמה שעות לאחר מכן נתן עדות אחרת. ההסבר של נעמן היה שהחוקר לא שאל אותו לעומק. האלוף פיילס אמר כי עדויותיו של המ"פ סותרות זו את זו: "בעדות הראשונה חזר בו בחלק מהדברים שאמר לחוקרי מצ"ח. בעדות השנייה טען שזאת הייתה עדות ראשונית ורק בשנייה החליט לרדת לפרטים". לכן קבעו השופטים כי יש לתת לדברים משקל מועט יותר.

השופטים קבעו שעדותו של אזריה עצמו "איננה אמינה", וכי הוא "שינה גרסתו בהתאם לנסיבות". בהמשך הקראת גזר הדין עבר פייליס על סעיף סעיף על פי הכרעת הדין של בית הדין הצבאי והתייחס למרחק הסכין מהמחבל, טענת הפרעת הנפש של אזריה, לבושו החריג של המחבל והטענה שהמ"פ סטר לאלאור אך את כולם דחה.

ערעור התביעה על קולת העונש נדחה אף הוא ברוב של שלושה שופטים מול שניים. בדעת המיעוט במשפט נאמר כי היו "הראיות מספקות להגיש כתב אישום חמור יותר – אך התביעה הצבאית הפעילה את שיקולה", וכי העונש הראוי היה שנתיים וחצי שנות מאסר.

עורך הדין יורם שפטל מצוות ההגנה הודיע בתום הדיון כי יבקש לערער לבית המשפט העליון: "לא השתכנעתי מפסיקת הדין היום והקשבתי בקשב רב", אמר. התובע סא"ל (מיל') נדב וייסמן ביקש שאזריה יחל לרצות את עונשו ביום רביעי ואמר כי הסיכויים לערעור נמוכים. "מדובר במערער שהורשע פה אחד על ידי שמונה שופטים בשתי ערכאות", אמר וייסמן, "אין שום תקדים שזכור לי שמתקרב לנסיבות הללו. ההליך הזה של הגשת בקשת ערעור מתואר ככזה שבו מתעוררת שאלה משפטית. ברור על רקע הרשעה פה אחד וכפולה – שהסיכויים על פניהם נמוכים מאוד."

אזריה הגיע למשפט בלבוש אזרחי, מכיוון ששוחרר לאחרונה משירותו בצה"ל. לצידו נכנסה אימו אושרה עטופה בדגל ישראל. לצידם ובכל מתחם בית הדין הסתובבו עשרות כתבים וצלמים מישראל ומהעולם שהגיעו לשמוע את פסיקת הערעור במשפט שטילטל את החברה הישראלית ועורר עניין ברחבי העולם.

לפני שהחל הקראת גזר הדין של ראש הרכב השופטים, אלוף דורון פיילס  הגיע עו"ד שפטל והקריא לעיתונאים מייל שקיבל לכאורה מחייל ששירת בעבר בפיקוד דרום שבו תיאר ירי ווידוא הריגה במחבלים. "עצם העמדתו של אלאור לבית צבאי היא חטא, ועצם העודה שגם הורשע זה עיוות דין בשיאו".

כעת לאזריה ומשפחתו ניתנת האפשרות לבקש רשות ערעור לבית המשפט העליון. גם אם תוגש בקשה כזו, היא לא תידון לפני חודש ספטמבר, בשל הפגרה בה נמצאים כרגע בתי המשפט. מהלך כזה יוביל לעיכוב של כמה חודשים נוספים בבקשה האפשרית של אזריה מהרמטכ"ל גדי איזנקוט להמתיק את עונשו, או מהנשיא ריבלין לחון אותו.

אם אזריה יקבל את ההכרעה מבלי לערער עליה ויחל לרצות את עונשו השבוע, הוא יוכל כבר בשבועות הקרובים להגיש את בקשות ההמתקה או החנינה. כאמור בית המשפט העליון יכול להחליט כי אזריה לא יוכל להגיש עירעור נוסף ביחס לתנאים בהם הוחלט על הרשעתו ביניהם העובדה כי 8 שופטים קבעו פה אחד כי הוא אשם בעבירה המיוחסת לו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!