דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

אופציות בינאריות / סוף להונאה? החל הדיון באיסור סחר באופציות בינאריות עם לקוחות מחו"ל

ועדת הרפורמות החלה את הדיונים המקדימים להצעת החוק הממשלתית בנושא | "התקשרתי ללקוחות ושכנעתי אותם להשקיע. יכולתי להגיד להם כל דבר שרציתי, להבטיח ולומר הכל, לשקר בלי בעיה", אמר בוועדה צעיר שעבד בתחום

האופציות הבינאריות (© User:Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)
האופציות הבינאריות (© User:Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הרפורמות החלה אתמול (שני) את דיוניה בהצעת לתיקון חוק ניירות ערך, כך שייאסר על חברות ישראליות להציע מסחר באופציות בינאריות ללקוחות בחו"ל. על פי הצעת התיקון לחוק, רשות ניירות ערך תקבל סמכויות אכיפה נגד חברות המפעילות זירות סחר המנוהלות בישראל אך פונות לחו"ל. הוועדה צפויה להקדיש את כל שבעת דיוניה בזמן הפגרה לנושא האופציות הבינאריות, ולהביא את החוק להצבעה שניה ושלישית במושב החורף של הכנסת.

התלונות הרבות על התעשיה, הפועלת ברובה מישראל, הביאו את הרשות לניירות ערך לאסור על שיווק אופציות בינאריות לישראלים. עם זאת, בכל הנוגע לשיווק אופציות בינאריות ללקוחות מחו"ל, טענו ברשות כי על אף שמדובר בתעשייה פסולה הפוגעת בשמה של ישראל בעולם, אין בידיהם את הסמכויות לפעול נגדה. הצעת החוק באה לתקן מצב זה.

הצעת החוק הממשלתית שהוכנה על ידי משרד האוצר, מגיעה על רקע עדויות רבות שהגיעו לרשות ניירות ערך ולמשרד המשפטים בנוגע לפעילות חברות אופציות בינאריות, הפועלות בשיטות שיווק אגרסיביות – הכוללות הונאה של הלקוחות ומצגי שווא. על פי העדויות שחלקן הגיעו גם למערכת 'דבר ראשון', נציגי המכירות מזדהים בפני הלקוחות בשמות בדויים, מבטיחים ללקוחות הזדמנויות לרווח מהיר אך בסופו של יום הלקוחות מתקשים להוציא את כספם המופקד בחשבון החברה. במקרים מסוימים נציגי החברות שידלו את לקוחותיהם, שעל פי רוב אינם מתמצאים בשוק ההון, לקחת הלוואות ולהיכנס לחובות.

אופציות בינאריות (אידאה)
אופציות בינאריות (אידאה)

"מעודד אנטישמיות"

יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בפתיחת הדיון, "אנחנו שומעים לא מעט על מקרים הנוגעים לתחום האופציות הבינאריות שגורמים לנו לנוע באי נוחות בכיסא. אין ספק שלתחום הזה והאופן שבו הוא מתנהל ישנה השפעה משמעותית על כלכלת ישראל ונזק תדמיתי למדינה. יתרה מכך, פעילות זו מהווה פגיעה בשוק ההון ואף פוגעת באפיקי ההשקעות בישראל. הנזק התדמיתי של ישראל נגרם בין היתר בשל העובדה שבישראל אסרו על אופציות בינאריות עבור תושבי ישראל, אך לא אסרו עבור חברות ישראליות אל מול לקוחות בחו"ל. נדרשת כאן חקיקה ויצירת פתרון בהקדם".

ראש הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הסביר את החשיבות בהצעת החוק כשאמר בדיון כי "הגיעו אלינו מאות תלונות מאנשים פרטיים ורגולטורים בעולם על הונאות שמבוצעות על ידי חברות שיושבות בישראל ועוסקות בתחום האופציות הבינאריות, יותר מאשר בכל מכשיר אחר. גם אם נניח שכולם צדיקים – מדובר במכשיר הימורים שמקומו לא בשוק ההון". עוד הוסיף פרופ' האוזר, "אין דבר שמעודד אנטישמיות כמו האופציות הבינאריות. לכן יש חשיבות גדולה מאוד לטפל בבעיה".

על פי ההערכות, תעשיית האופציות הבינאריות הפועלת מישראל מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה ומעסיקה אלפי עובדים, ברובם עולים חדשים ודוברי ערבית. הפעילות של רשות ניירות ערך ושל גורמי אכיפה מחו"ל הביאה לסגירתן של חלק מהחברות בשנתיים האחרונות.

ח"כ רחל עזריה, "פעילות זו מהווה פגיעה בשוק ההון ואף פוגעת באפיקי ההשקעות בישראל" (צילום: יוסי אלוני).
ח"כ רחל עזריה, "פעילות זו מהווה פגיעה בשוק ההון ואף פוגעת באפיקי ההשקעות בישראל" (צילום: יוסי אלוני).

לדיון הגיעו מספר עורכי דין המייצגים לקוחות בחו"ל של תעשיית האופציות הבינאריות שהביאו עדויות על התנהלות החברות הללו. בנוסף, קיימה הוועדה שיחת וידאו עם לקוח צרפתי, שסיפר על הנסיון שלו עם חברות האופציות הבינאריות, "זה מתחיל בסכומים קטנים וברגע שרואים בונוסים מתחילים לשכנע את הלקוח להשקיע יותר. בכל פעם הדרישות היו יותר גבוהות, תשקיע יותר כדי להרוויח יותר. הוא הפסיק לעבוד כדי להשקיע את כל זמנו, יום ולילה בפלטפורמה. מנהל החברה אף הגיע לביתו ופיתח עמו יחסי חברות. הוא השקיע 74,000 יורו שהגיעו עם כל הבונוסים למעל 200,000 יורו, אבל כשביקש למשוך סכום צנוע של כ-2,900 יורו החברה סירבה וניתקה עמו קשר."

איגוד חברות האופציות הבינאריות: האיסור יביא לפיטורים המוניים

גם עובדים לשעבר בתעשייה הגיעו לדיון וסיפרו על פעילות החברות הללו מנקודת מבטם. "עבדתי בתעשייה הזו כשנתיים", סיפר אחד מהם, "הגעתי כי חבר אמר לי שהוא עובד כמנהל תיק השקעות וזה נשמע לי מעניין. לא היה לי ניסיון בתחום. מהרגע שהגעתי התקשרתי ללקוחות ושכנעתי אותם להשקיע. יכולתי להגיד להם כל דבר שרציתי, להבטיח ולומר הכל, לשקר בלי בעיה וכך גם כל מי שעבד איתי, רובם צעירים בגילי. רוב החברות בישראל מרוויחות על ידי כך שהן לוקחות אחוזים מכספי ההשקעה ולא משנה להן מה קורה לכסף אחר כך. לכן כולם יפסידו בסוף."

נציגי התעשיה לא הגיעו בשלב זה לוועדה. הם צפויים להשתתף בדיונים הבאים של הוועדה שיתקיימו במהלך פגרת החורף של הכנסת. עם זאת מאיגוד חברות האופציות הבינאריות של האיחוד האירופי (EUBOA) נמסר כי, "אנו מבינים את כוונת המחוקק הישראלי, אך ברצוננו להסב את תשומת לב הח"כים לשלוש עובדות: המסחר באופציות הבינאריות בתוך ישראל כבר אסור מזמן, כך שמדובר רק על ייצוא התחום למדינות המתירות מסחר כזה. אין תקדים בעולם בו מדינה אחת (ישראל) אוסרת על תושביה לייצא מוצר או שירות המותר באותן מדינות עצמן. הצעת החוק תביא לפיטורים המוניים של עובדים בישראל, בהם עולים חדשים וערבים. ובעיקר, אין מקום לאסור את ייצוא הטכנולוגיה הישראלית ובכך לפגוע בעסקי היי-טק ועובדיהם, שלמעשה אינם קשורים כלל לפעולת המסחר וגיוס הלקוחות."

בשיחה שקיימנו איתם, טוענים נציגי האיגוד כי הם בעד הסדרה של התחום וזאת כדי להפריד בין חברות הפועלות בשיטות לא מקובלות, לבין החברות החברות באיגוד. לטענתם, החברות באיגוד מפוקחות על ידי רשויות החוק בחו"ל, ואינן פועלות בשיטות של הונאה ומרמה של הלקוחות. נגד הטענה כי מדובר בהימורים בהם 'הבית' תמיד מנצח, טוענים נציגי האיגוד כי בשיטה שהם מפעילים, זירת המסחר משמשת כמתווך בלבד בין שני משקיעים המתחרים זה בזה בעמדות נגדיות על האופציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!