דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

איך הפך תשעה באב ליום ההולדת של המטורללים

על פי האמונה הדתית בתשעה באב יגיע המשיח. אבל הכי נוגע לענייננו הוא שגם יום לידתו של המשיח חל לפי האמונה בתשעה באב. ומאז ועד היום קמו מטורללים למיניהם הזויים, ובעלי דמיון שטענו שיום הולדתם חל ביום זה.
המפורסם שבהם הוא כמובן שבתאי צבי, בחור שסבל בילדותו מתקיפה מינית קשה, דו קוטבי שכיום היו בוודאי מרגיעים אותו בקלות על ידי תרופות פסיכיאטריות שהכריז על עצמו כמשיח והביא להתרסקות העם היהודי למשך יותר ממאתיים שנה. והראייה להיותו משיח מטעם עצמו, שמשך אחריו מיליוני יהודים חובבי משיחים, היא כמובן – שיום הולדתו של שבתאי צבי חל בתשעה באב.
לסופר המהולל איש דתי, ש"י עגנון היו כראוי לאיש בעל דמיון בלתי מוגבל, פנטזיות ורגשי גדלות לא קטנות לגבי עצמו. הוא הכריז על עצמו כמי שנולד בתשעה באב וגם בטקס פרס נובל הוא חזר והדגיש את יום הולדתו המשיחי. אבוי לבושה! יום ההולדת האמתי של עגנון היה י"ח באב. למזלו ולמזלנו ההתערות שלו עם חברים חילוניים שפויים, כמומחה הגדול לקבלה גרשום שלום (שקבע שש"י עגנון הוא קבליסט), מרטין בובר והתומך הכלכלי שלו, אדם ליברלי שהקים את עיתון הארץ והוצאת שוקן זלמן שוקן- כל אלה הרגיעו אותו ושכנעו אותו שעם ישראל זקוק לו יותר כסופר הראוי לכישרונותיו ולא לרוכב על חמור לבן בחוצות ירושלים.
מטורללים בעלי שיאים מפליגים, הם המשיחיסטים של חב"ד, שכמה מהם מוכנים להוכיח לך שהרבי מלובביץ' שנולד לפי אמו היודעת יותר טוב מכולם, בי"א בניסן, נולד בעצם בתשעה באב, כי אחרת איך הם יכולים לתרץ שהוא הוא המשיח. הם מנסים להוכיח לך באותות ומופתים שהוא מסתובב בינינו, חי לגמרי. (למרות שעצמותיו נחות איפשהו בקברו בברוקלין.) כשאתה שואל אותם איך הם פותרים את סוגיית שני ימי ההולדת שלו? הם מסבירים לך הסברים כל כך מסובכים המצריכים חמש יחידות מתמטיקה ובביולוגיה הקשורות לעניין ביוץ והזרעה וכל מיני דברים שנשגבים מבינת בן אנוש. אגב, כשהרבי מלובביץ' נפטר, חסידיו פרצו בהילולת שמחה. חשבתי לתומי שהם צהלו מטעמים אנושיים, כי הרי הרבי שהיה ימים בתרדמת נגאל מייסוריו. ולא היא: המשיח הגיע! פיזזו בצהלה. מסופר, שלאחר מותו של המשיח מברוקלין, רב החבדניק ביישובי חוף הכרמל עמד כל יום ליד השער של המושב והמתין לרבי מברוקלין שיופיע אצלו כמשיח, עד שלבסוף נכנע כשהבין שהרבי שלו תמיד העדיף את ברוקלין על ישראל, גם במותו.
מוזרות נוספת לגבי התאריך הזה, היא הקביעה שחטא המרגלים במדבר התרחש בתשעה באב. ועל כן באותו יום החליט אלוהים ברגע מטורלל של קריזה, שבתי המקדש הראשון והשני שייבנו מאות שנים לאחר מכן יחרבו, כן כן ב…תשעה באב. זו הייתה קביעה די אכזרית של אל העברים. כי הרי אם אתה מתכונן לבנות בתי מקדש בעתיד, אז למה להחליט להרוס אותם מראש ולגרום לכך שאימהות גוססות רעב יאכלו את בשר ילדיהן בתקופת המצור על בית המקדש? רבאק! כל זה רק בגלל חטא המרגלים שהוציאו יעני את דיבת הארץ. המרגלים אגב לפי רבנים פסיכיים, היו שמאלנים שהזהירו ממה שמצפה לעם בארץ "אוכלת יושביה". הבה נודה על האמת: המרגלים צדקו, כי הארץ הזו לא הפסיקה לאכול את יושביה עד היום הזה.
רגע מטורלל אחר של משה הזעפן היה שמאז חטא המרגלים, דרש משה מעם ישראל לחפור לעצמם קברים בכל תשעה באב, ומסופר שחמישה עשר אלף איש מהחופרים המסכנים היו מתים בכל תשעה באב, ונקברו בקבר שכרו לעצמם!- מה שהביא לפרנסה גדולה של חברה קדישא של אז. קשה להבין? עם אלוהים ומשה לא מתווכחים כידוע כי אחרת תחטוף איזה מכת בכורות.
מסתבר שמי שנחשב שלא בצדק למטורללים, הם יהודי טוניסיה ולוב שבתשעה באב מסיידים את הבתים ומבשלים ארוחות פאר למגינת שכניהם האשכנזים הצמים שמזילים ריר. והרי לפניכם ההסבר למנהג המדליק הזה: גדול רבני המאה ה-18, החיד"א (רבי חיים דויד אזולאי-אז השם אזולאי היה משהו משהו) רב ירושלמי ששירת בליוורנו וצפון אפריקה הזדעזע כשראה את יוצאי לוב מכינים חפלה ביום הנורא הזה. ואז הם הסבירו לו: "הרי המשיח יגיע היום, אז אנחנו מכינים לכבודו את הכי טוב שאנחנו יכולים". צודקים הצפון אפריקאים אוהבי החיים. אבל, כשחזר אותו החיד"א לירושלים, יהודי ירושלים חובבי טקסי אבל, עיקמו את האף ודחו את הצעתו לקבל מנהג זה של הטריפוליטאים והתוניסאים.
גם לחילוניים יום זה הפך ליום קדוש , תשעה באב על שלל תכניות הטלוויזיה בה נפגשים סוף סוף ישי שריד (הבן של יוסי) עם "הצל" לדבר על שנאת חינם (ביננו הם נהנים ממשחק השנאה במשך כל השנה). תכניות אלה מכניסים הכול בפיתה כולל סרטי שואה. שיהיה. הרי אף אחד לא לוקח ברצינות את תכניות תשעה באב אפילו לא עורכי תכניות הטלוויזיה עצמם.
מיליון סיבות המציאו חז"ל על חורבן בית המקדש וכל סיבה, כמו אצל היהודים, סותרת את האחרת. אבל איך אפשר לדבר על הסיבות כאשר אלוהים, בעל חרון האף החליט כבר על חורבן שני הבתים הרבה שנים לפני שנחרבו? מין תורת יחסות שהומצאה הרבה לפני איינשטיין.
המסקנה שלי מכל זה, שכנראה צריכים גישה קומית יותר, כראוי לעם היהודי שהמציא מחדש את ההומור, לעשות מכל העניין של תשעה באב סיטקום בנוסח מל ברוקס, על אלוהי העברים ומשה, חסרי ההומור, שופכים אש וגופרית על יהודים מסכנים שלא אשמים שהם נולדו יהודים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!