דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל נשים

כדורגל נשים / לא שותקות: המאבקים החברתיים של הכדורגלניות בדנמרק ובשבדיה

"אם היינו גברים, היינו משחקות על המגרשים הטובים ביותר", אמרו בסרטון לקראת אליפות אירופה | הקמפיינים להעלאת מודעות לשוויון בתנאים, ביחס ובתשומת הלב מתגברים, והתוצאות ניכרות בשטח

שחקניות נבחרת דנמרק במוקדמות המונדיאל 2015 (צילום: Kw0/ ויקימדיה)
שחקניות נבחרת דנמרק במוקדמות המונדיאל 2015 (צילום: Kw0/ ויקימדיה)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ההיסטוריה של כדורגל הנשים רצופה מאבקים פוליטיים להכרה וביטוי לקולן הייחודי, נבחרת דנמרק לוקחת את ההיסטוריה הפוליטית הזאת צעד אחד קדימה. גם נבחרות הנשים בארה"ב, אוסטרליה, סקוטלנד, אירלנד וניגריה נאבקות מול ההתאחדויות הכדורגל על תקציבים הולמים, זכות לתנאים בסיסים, הגדלת החשיפה והגדלת התקציבים לכדורגל הנשים במדינותיהן. מאבקים שמצליחים לשאת פרי והן חלק מובנה בקידום כדורגל הנשים בעולם.

לפני תחילת אליפות אירופה, פירסמה נבחרת דנמרק בכדורגל נשים, סרטון שמעודד את העם הדני לצפות בהם באליפות אירופה לנשים שמתקיימת בהולנד. הן לא עושות את זה בסגנון של התחנפות, תקציר יפה של גולים או מהלכים יפים, לא – הן עושות זאת כנהוג בכדורגל נשים, הן מסתכלות למצלמה בעיניים ואומרת את האמת הקשה. הסיבה שלא מכירים את השחקניות או ההישגים של הנבחרת הדנית בכדורגל נשים היא בגלל שהן נשים ולא בגלל שום סיבה אחרת.

בסרטון מסבירות השחקניות בסדרה קצרה של משפטים מדויקים ועוצמתים, "אם הינו גברים, הינו משחקות על המגרשים הטובים ביותר", "אם הינו גברים, כולם היו יודעים שאני משחקת בברצלונה", "אם הינו גברים, הייתם יודעים שכבשתי (זכיתי בפרס מפיפ"א) את השער היפה בעולם פעמיים", "אם הינו גברים היה לי חשבון חיסכון בסוף הקרירה", "אם הינו גברים חברי הסטודנטים לא היו צוחקים עלי כשאני אומרת שאני שחקנית כדורגל מקצוענית" ועוד. הן אומרות לדנים את האמת – התקציבים, מתקני האימונים והפרסום לא מגיעים לכדורגל הנשים בדנמרק, או בעולם בכלל, לא בגלל איכות הכדורגל או חוסר בהישגים, אלא מסיבה אחת בלבד, הן אינן גברים.

הסרטון, שהופק על ידי התאחדות הכדורגל הדנית, לא מגיע כמאבק שוליים, אלא מהמרכז של עולם הכדורגל הדני. חברת ההלבשה 'הומל', הספונסרית של נבחרות הכדורגל, לוקחת גם היא חלק בקמפיין. כחלק מהשינוי התדמיתי של נבחרת הנשים, הוציאו בקיץ 2016 חולצות חדשות לנבחרת הנשים הדנית, כאשר הסלוגן שליווה את הוצאת החולצות היה "נלחמות בשביל דנמרק". לפי 'הומל', העיצוב של חולצת החוץ הלבנה דומה במכוון לחולצת החוץ של נבחרת הגברים, אבל חולצת הבית האדומה היא האמירה האמיתית של נבחרת דנמרק. חולצה שהסגנון שלה הוא חיבור בין סמלים דנים לויקינגים, כאשר ההשראה לכך היא סמנים מיוחדים על הכתפיים שאמורים להזכיר שריון וויקנגי.

נבחרת דנמרק בכדורגל נשים משתתפת בעוד מאבקים חברתיים בתוך החברה הדנית, מלבד מקומן של הנשים במשחק האהוב. במהלך חודש יוני, כחלק מקמפיין של התאחדות הכדורגל 'כדורגל לכולם', הוציאו השחקניות סרטון קצר, בו חלק מכוכבות הנבחרת מתחייבות לעצור את ההומופוביה בכדורגל. במהלך משחק הידידות מול נבחרת אנגליה ב-1 ביולי, קפטנית הנבחרת, פרלין הארדר, ענדה סרט קפטן בצבעי הקשת. ב-6 ביוני שיחקה נבחרת הגברים של דנמרק מול נבחרת גרמניה, ושני הקפטנים ענדו אף הם סרט קפטן בצבעי הקשת.

גם השכנה הסקנדינבית, נבחרת שבדיה, בוחרת לתת מקום משמעותי וביטוי לקול הנשי דרך עולם הכדורגל. במהלך טורניר ידידות שהתקיים בחודש מרץ, עלו שחקניות נבחרת הכדורגל למגרש עם חולצות בהן במקום שמן, הודפסו משפטים בעלי מסרים חברתיים, שטבעו נשים מפורסמות בשבדיה. הקשרית ליסה דלקוויט, לבשה חולצה עם המסר "תאמיני,לעזעזל בעצמך", הקפטנית לוטה שליין לבשה חולצה עם המסר "אל תסתכלי על משהו מלמעלה, אלא אם כן את עוזרת לו לקום". בהודעה של התאחדות הכדורגל השבדית נאמר "אנחנו מקווים שזה יעורר השראה ויעודד לעמוד אחד בשביל השני ובשביל עצמן, לא משנה מי את ומאיפה באת. ולהראות ששום דבר, הוא לא בלתי אפשרי."

במהלך ראיון איתה התחילה נאדיה נדים, אחת מכוכבות הנבחרת, התחילה להקריא הודעות פייסבוק פוגעניות על כדורגל נשים, ואומרה במבט רציני ולא מתבלבל למצלמה, "אני חושבת שזה עצוב, זה פשוט חוסר אינטלגנציה. ואם הם לא חושבים שאנו יודעים לשחק, אז כדאי שהן יגיעו לצפות בנו. אולי אז נוכל לשנות את דעתם", אמרה בחיוך אופייני.

נאדיה לא טועה, כדורגל נשים משתנה, זהו הספורט עם אחוז הצמיחה הגבוה בעולם. בתוך 4 שנים בלבד, גדלה ההשקעה בכדורגל נשים באירופה מ-54 ל-108 מיליון יורו. בדרום אמריקה כל קבוצת גברים שרוצה להשתתף בגביע הליברטדורס חייבת להקים קבוצת נשים. שיאי צופים נשברים בליגות ברחבי העולם, המתקנים והתנאים משתפרים מיום ליום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!