דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

סוגרים את המפעל / חיפה כימיקלים הודיעה על סגירת המפעל בצפון, העובדים ייאבקו

ההנהלה הודיעה לעובדים על הפסקת העבודה ועל פיטורים הדרגתיים החל מהשבוע הבא |העובדים הודיעו כי בכוונתם להגיע למשמרות העבודה כרגיל ולקיימן כמשמרות מחאה | למרות ההודעה הדרמטית, הדרך לסגירת המפעל עדיין רחוקה

עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חיפה כימיקלים הודיעה היום (שלישי) לעובדיה, על סגירת המפעל הצפוני בשל היעדר אספקת אמוניה, שהשביתה את המפעל מאונס. העובדים הודיעו כי יאבקו בהחלטה, ואף הביעו נכונות להפעיל את המפעל בעצמם, תוך שהם מאשימים את ההנהלה בהתנהלות רשלנית לאורך כל  השנים האחרונות.

על פי הודעת הנהלת חיפה כימיקלים צפון לעובדים, החל מהיום לא נדרשים העובדים להתייצב לעבודה במפעל, כפי שהתבקשו בחודשים האחרונים בזמן שהמפעל מושבת. עוד נמסר להם כי החל מיום ראשון הקרוב, יחלו ראשוני העובדים לקבל מכתב פיטורים.

עובדי חיפה כימיקלים מפגינים 19.3.17(תמונה באדיבות ועד העובדים)
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים 19.3.17(תמונה באדיבות ועד העובדים)

סגירת מפעל שכזה, אינה עסק פשוט ואינה זולה כלל. כל עוד חיפה כימיקלים מעוניינת להמשיך בפעילותה בנגב, שגם היא מושבתת בינתיים, מדובר במנוף לחץ של המדינה על החברה, לטובת עמידה במחויבות לעובדים ולסביבה. למרות ההכרזה הדרמטית, כלום עוד לא סגור.

יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון, אלי אלבז, העובד במפעל 40 שנה, אמר כי "למשבר האמוניה גורם אחראי אחד- הנהלת החברה. ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני ערובה בניסיון לגזור קופון". לדבריו, בכוונת העובדים להמשיך להגיע למשמרות במפעל.

"זוהי תגובה שערורייתית של ההנהלה הממשיכה להלך אימים על העובדים, הניסיון להציג את משבר האמוניה כמאבק מסובך שאין בו אשמים, מוטעה. לאורך כל הדרך  יש גורם אחראי אחד- הנהלת החברה" הוסיף חבר הוועד אלי לוטטי, "במשך ארבע שנים הנהלת החברה יודעת כי עליה למצוא חלופות למיכל ולא עשתה דבר. מאז מרץ האחרון, כשהובהר לחברה כי סגירת המיכל תצא לפועל, עושה ההנהלה שימוש ציני ב-1,500 העובדים, בצפון ובדרום, ובני משפחותיהם, ומציגה מצג שווא לפיו סגירת המיכל יוביל לסגירת המפעל. כמעט לאורך כל התקופה הזו נתנו העובדים גיבוי להתנהלות ההנהלה מתוך תקווה שהמשבר אכן ייפתר ומתוך סולידריות עם עובדי מפעל הדרום – אבל לא עוד".

עוד הוסיפו בוועד כי "מפעל רווחי, המהווה 60% משוק הדשנים הכימיים בעולם, ומרוויח 770 מליון שקליםבשנה, לא נסגר בגלל שינויים בשינוע האמוניה- כל שלוש החלופות שהציעה המדינה ישימות".

כפי דווח באתר זה, עוד בתחילת חודש מאי, כי ייתכן שאין תקומה למפעל ללא מיכל האמוניה, בשל היעדר מיכל תפעולי גדול מספיק בשטח המפעל עצמו, זאת בניגוד לטענת הוועד. כל עוד תמכה המדינה בפתרון ההזרמה הישירה מאנייה, הייתה אפשרות להחזרה מהירה של המפעל לעבודה, אך עיריית חיפה התנגדה בכל תוקף לכניסתה של אניית אמוניה, ומנעה את הוצאת רישוי העסק. בית המשפט העליון הוסיף קושי בכך שאישר לייבא מחדש אמוניה, רק לאחר ריקון המיכל הקיים משארית האמוניה שתקועה בתוכו, ללא ברז תחתון המאפשר ריקון מהיר. בתחילת השבוע, אף דרש המשרד להגנת הסביבה מהחברה להיפטר משאר החומרים המסוכנים המאוחסנים במפעל, בעקבות פסק הדין שקבע שאין להתיר לחברה לאחסן חומרים מסוכנים עד ריקון המיכל.

העובדים בהחלט שוקלים לנצל את המוניטין הטוב של החברה בעולם, כדי לגרום להלאמת המפעל או להפעילו בכוחות עצמם. בינתיים, הודיעו כי חרף הודעת הנהלת החברה על ביטול משמרות העבודה (למעט משמרות חירום וריקון האמוניה) בכוונת העובדים להגיע למשמרות העבודה כרגיל ולקיימן כמשמרות מחאה. "הנהלת החברה מדברת על פרויקט ציוני" אמר אלבז, "רווחים של מאות מיליוני דולרים בתשע שנים וזניחת העובדים בגלל פגיעה קלה ברווחים זו ציונות? הציונות האמיתית נמצאת יום יום, שעה שעה, בעבודה עם חומרים מסוכנים תמורת משכורת ממוצעת של 6,000 שקלים בחודש. הפיכת המפעל הזה לאימפריה כלכלית – זו הציונות האמיתית".

מאז תחילת "משבר האמוניה" במרץ האחרון, נפגשו נציגי ועד העובדים עם בעלי החברה, ג'ולס טראמפ, פעמיים. בשני המקרים ביקשו העובדים הבטחה לשימור תנאי ההעסקה גם לאחר פיתרון ה"משבר", ובשניהם נמנע טראמפ מתשובה. ועד העובדים, וארגון כוח לעובדים בו הם מאוגדים, שוקלים את המשך צעדיהם אל מול כוונת הסגירה של ההנהלה, לרבות אפשרות הפעלת המפעל על ידי העובדים. במקביל קרא הוועד לעיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה ולהנהלת החברה, למצוא את הפיתרון המיטבי שימנע פיטורים מיותרים.

ג'ולס טראמפ, בעל השליטה בחיפה כימיקלים (צילום: יח"צ).
ג'ולס טראמפ, בעל השליטה בחיפה כימיקלים (צילום: יח"צ).

מפעל חיפה כימיקלים צפון הפך לציון דרך ביחסי העבודה בישראל, כשבשלהי שנות התשעים נולד במפעל דפוס העסקה מפלה, בין קבוצת עובדי דור א' וקבוצת עובדי דור ב' המועסקים בתנאים מופחתים. בשנת 2011, אחרי שביתה בת חצי שנה, וכשהם מאוגדים בכוח לעובדים, הצליחו העובדים להוביל לחתימתו של הסכם תקדימי, הכולל השוואת תנאים הדרגתית לעובדי הדורות השונים.

מחיפה כימיקלים נמסר כי "לאור ההתפתחויות האחרונות החברה בוחנת בימים האחרונים את מצבה ותצא עם הודעה לאחר תשעה באב".

מפעל בידי עובדים יהיה אתגר מורכב

העברת מפעלים לידי עובדיהם היא בדרך כלל רעיון פשוט ומועיל, שמגביר את ההזדהות של העובדים עם מקום העבודה ועם הרצון בהצלחתו. מינוי מנהלים מקצועיים שכירים גם הוא אינו מורכב במיוחד, ולא יהיה קשה למצוא מנהלים טובים מאלו שדרדרו את המפעל למצבו הנוכחי. עם זאת, למפעל הצפוני יש מספר קשיים עליהם יש להתגבר בכדי שהמהלך הזה יוכל להתממש:

  • הקרקע של המפעל נשכרה מבז"ן אשר דורשים אותה בחזרה, ופתחו בהליך משפטי בנושא
  • למפעל דרוש מיכל תפעולי להחזקת אמוניה בגודל של מאות טונות. בלעדיו, גם אישור יבוא באיזוטנקים יהיה מסובך מאוד למימוש בשל הצורך לבנות בעבורם בונקרים, לפי הוראות פיקוד העורף
  • חיפה כימיקלים תשאף להמשיך את פעילות המפעל הדרומי תחת אותו מותג, וזה יקשה על העובדים לזכות בשם "חיפה כימיקלים", שנהנה ממתח רווחים גבוה מהמקובל בענף.
  • המפעל נבנה לפני כ-60 שנה ורבים ממתקניו מיושנים. העובדים יזדקקו למימון משמעותי גם אם יקבלו את המפעל במצבו הנוכחי ללא תמורה, הן לשם הון חוזר והן לשם השקעות נדרשות במערך יבוא חדש לאמוניה ולשיווק

מה תעשה מדינת ישראל ?

הכתובת האמיתית לשאלה על עתיד המפעל היא המדינה, שיכולה לקבל החלטה אם לתת לו להיסגר, או לסייע בהמשך קיומו, בעזרת הנהלה ובעלים חדשים.

מיכל האמוניה בחיפה והשר להגנת הסביבה זאב אלקין (צילום: ליאורה אמיתי ויונתן זינדל / פלאש 90).
מיכל האמוניה בחיפה והשר להגנת הסביבה זאב אלקין (צילום: ליאורה אמיתי ויונתן זינדל / פלאש 90).

החברה ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה לאשר יבוא אמוניה באמצעות מיכליות כביש, שיקלטו את האמוניה ישירות מאנייה במעגן הקישון. דרך יבוא זו, מונעת לכאורה מעיריית חיפה לטרפד את כניסת האנייה, על בסיס ההנחה שלא מדובר בשום צנרת או עסק המצריך רישוי. כל עוד חיפה כימיקלים מעוניינת להמשיך בפעילותה בישראל, זהו מנוף לחץ משמעותי בעבור המדינה כדי לתבוע ממנה תביעות בנוגע לדאגה לעובדים, העברת המפעל לידיה או לידיהם, או אחריות החברה לפנות את המתקנים ולנקות את הקרקע במקרה של סגירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!