דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ימין פוגש מציאות

אם זה לא היה כל כך עצוב וכואב וכרוך בסבל ובחיי אדם, היה אפשר להתבונן בממשלת ישראל והעומד בראשה מנהלים את המשבר הנוכחי סביב הר הבית ולהינות מאתנחתא קומית קלה. ההצהרות הנחושות, זקיפות הקומה, לקיחת החלטה חפוזה ונטולת שיקול דעת בנוגע להצבת מגנומטרים, הגילוי הלא מפתיע שאלו שהזהירו נגד המהלך בעצם צדקו, ולבסוף אחורה פנה והתקפלות. חייבים להודות שיש לזה איכות קומית מסויימת. בניכוי ההרוגים, הפצועים, הטיפשות, ליבוי השנאה והפגיעה במרקם היחסים העדין ממילא בין ערבים ליהודים, זה היה די מצחיק. עוד עניין שאותי שיעשע למדי (שוב, בניכוי כל הנזק שנגרם) הוא הפיתרון הטכנולוגי שאמור להיות מיושם, מערכת מתוחכמת של מצלמות וגלאים ומה לא שתאפשר למוסלמים שעולים להר הבית להיות עם ולהרגיש בלי. וכל זה במחיר מבצע של מאה מיליון שקל. אני חוזר על הסכום – מאה מיליון שקל, עד כדי כך גדולה ההיסטריה של הממשלה הזו. תחשבו כמה דברים מועילים באמת היה אפשר לעשות עם הסכום הזה. לפני שני עשורים וחצי, בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, נחשפנו כולנו לפצצות החכמות של האמריקאים. היתה בזמנו בדיחה שאמרה שהאמריקאים הם מאוד טיפשים ולכן הם צריכים שהפצצות שלהם יהיו חכמות. אני באופן אישי לא חושב שהאמריקאים טיפשים (אם כי הבחירה בטראמפ אכן מעלה חשד מסוים) אבל האנאלוגיה מתאימה לממשלת ישראל. כשאתה מתנהל בכזו טיפשות והפתרונות שלך למציאות המורכבת הם תמיד פשטניים וחד מימדיים ובדרך כלל מתמצים בהפעלת יותר כוח ועוד קצת זקיפות קומה – אז כנראה שאתה צריך מערך בידוק ממש חכם.

לזקיפות הקומה הימנית יש נטיה להתנפץ אל קרקע המציאות, זו לא הפעם הראשונה ובטח לא האחרונה שזה קורה. כך למשל ההבטחה החגיגית שנתניהו נתן לפני בחירות 2009 לפיה בניגוד לאולמרט וללבני, הוא ימוטט את שלטון הטרור של החמאס. הוא לא יעשה חצי עבודה, כך מילה במילה. באמת מזל שהבעיה הזו של החמאס כבר מזמן מאחורינו, חייבים להודות שהיא היתה מטרידה למדי. או ההבטחה של ליברמן לחסל את איסמעיל הניה תוך 48 שעות. שוב מזל, ברוך שפטרנו מעונשו של איסמעיל הזה. או באופן כללי הגישה לפיה צריך רק להפעיל יותר כוח ולהבהיר לפלסטינים באופן שאינו משתמע לשתי פנים שהם לא לעולם לא יוכלו לממש את זכותם להגדרה עצמית או לקבל זכויות אזרח מינימליות ואז הם יבינו שזה המצב ויקבלו אותו. יש משהו מרגיז בפלסטינים שלא קולטים שהרעיון הוא שאנחנו מכבידים עליהם את ידינו כדי שיזנחו את החלום ההזוי שלהם על מדינה משלהם, שיבינו שהוא בחיים לא יתממש וישלימו עם היותם מדוכאים, מופלים וחסרי זכויות בסיסיות. מאיפה העקשנות הזו שלהם? זו תכונה כל כך לא אטרקטיבית.

חוסר היכולת של הימין להתעלות מעל סיסמאות ריקות והסתה ולייצר פתרונות ישימים ברמת המיקרו, כמו במקרה של הר הבית, מתבטא גם במאקרו – בחוסר היכולת להציג פתרון אמיתי לסכסוך בינינו לבין הפלסטינים. אני חוזר אחורה כמה חודשים לביקור של נתניהו בוושינגטון ולמסיבת העתונאים המשותפת שלו עם טראמפ. באותו אירוע ציין טראמפ שהוא מבחינתו מוכן לשתי מדינות או מדינה אחת, מה שהצדדים ירצו. המשפט הזה עורר עניין בנוגע למה הצדדים רוצים ואכן למחרת נשאלו כמה שרי ליכוד בתוכניות אקטואליה שונות מה באמת הם רוצים. אחד אחרי השני הם השתמשו בכל טריק אפשרי מספר הטריקים של הפוליטיקאי כדי להמנע מתשובה ישירה לשאלה. מצד אחד סיפוח זה עדיין קצת קיצוני ועם ניחוח גזעני אז הם לא העלו את זה כאפשרות. מצד שני שתי מדינות זה ביטוי שהלשון שלהם לא מסוגלת לגלגל. אז מה הם כן מציעים? כלום, פשוט כלום. להמשיך עם המצב הקיים או כמו שהם אוהבים לומר – לנהל את הסכסוך. העניין הוא שהמצב הקיים איננו כזה שאפשר להמשיך איתו. חלקנו גם לא רוצה להמשיך איתו כיוון שהוא כולל דיכוי של עם אחר אבל בכל מקרה זו לא סיטואציה שאפשר לנהל לאורך זמן. מתישהו היא תתפוצץ לנו בפרצוף. המשמעות של ניהול הסכסוך היא פשוט דחיית הפיתרון. ובעתיד אותו פיתרון יהיה הרבה יותר יקר כמובן.

בעצם לא דייקתי כשאמרתי שאין לימין פתרון. לחלקו דווקא יש. הנה למשל בצלאל סמוטריץ' שהסביר לצריך לתת לפלסטינים שלוש אפשרויות: או שהם יסכימו לחיות במעמד נחות, או שהם יסכימו להגר או שצה"ל יידע מה לעשות איתם. נניח רגע לכך שזה לא באמת ישים ולשאלה אם באפשרות השלישית הוא מרמז לביצוע פשעים נגד האנושות. במקום זה נראה איך התקדמנו כחברה. לפני 25-30 שנה סמוטריץ' היה מסומן ובצדק כגזען מהסוג החשוך ביותר ומוקע מהמרחב הציבורי השפוי. היום הוא כבר סגן יושב ראש הכנסת וציבור לא מבוטל תומך בדעותיו. ומה בעוד 25 שנה? בקצב שבו ממשלת ישראל הופכת יותר ימנית ויותר גזענית – יכול להיות שאז הוא יהיה הסמן השמאלי השפוי של הממשלה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!