דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת טבע

חברה ועבודה / מאבדים את התעשייה: כאלפיים עובדים תחת איום פיטורים

800 עובדי חיפה כימיקלים | 350 עובדי טבע | 70 עובדי המפעל למחזור בקבוקים | 450 עובדי מפעל ויסקוניק בקריית גת | 60 עובדי מפעל סינגרג'י בשדרות, ועוד | על רקע סכנה לפיטורי ענק בתעשייה, תתכנס ועדת הכספים לדיון חירום

התבצרות עובדי חיפה כימיקלים דרום במפעל (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
התבצרות עובדי חיפה כימיקלים דרום במפעל (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים תתכנס ביום ראשון לבקשתו של ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה לקידום התעשייה, לדיון חירום בנושא פיטוריהם של אלפי עובדים במפעלי התעשייה השונים לפני החגים, רבים מהם בנגב. על אף שעל פי נתוני התאחדות התעשיינים עלתה מצבת העובדים בתעשייה ב-0.2% ברבעון החולף, במקביל פוטרו כ-370 עובדים בענף מוצרי המתכת (0.8%-), כ-110 עובדים מענף התרופות (0.7%-), ונרשם צמצום של כ-95 עובדים במצבת עובדי כלי ההובלה והתחבורה (0.5%-) בהמשך לפיטוריהם של כ-130 איש ברבעון הראשון של השנה.

בשבועות האחרונות הועמדו בסכנת פיטורים למעלה מאלף עובדים, רובם בענף התעשייה. כך משבר מיכל האמוניה הגיע אתמול לשיא נוסף כשהודיע חברת חיפה כימיקלים, שבמתקניה בחיפה ובדרום מועסקים כ-800 עובדים, על כוונתה להסגר. יו"ר ההסתדרות הודיע אמש כי במידה ולא יימצא פתרון למשבר ההסתדרות תשבית את כל איזור הנגב שעתיד להפגע קשות מהסגירה. יש לציין כי מעבר לעובדים המועסקים במפעל, תשפיע סגירת המפעלים על עובדים רבים בשירותים התומכים במפעל.

שלטים בטבע כפ"ס (צילום באדיבות ועד העובדים)
שלטים בטבע כפ"ס (צילום באדיבות ועד העובדים)

שלושה ימים נתנה ועדת הכספים לחברת טבע להשיב לה – האם יעתרו לבקשתה להשהות את פיטורי 350 העובדים בכפר סבא ובנגב עד לאחרי החגים – ולהיכנס להליך היוועצות אמיתי עם ועדי העובדים בחברה. העובדים, מבחינתם, היו נכונים להתחייב שבמידה וההנהלה תענה בחיוב – ימנעו גם הם מכל פעולה חד צדדית.

אמש חלפו שלושת הימים, ומהחברה טבע נמסר לדבר ראשון כי "לטבע יש הערכה לוועדת הכספים של הכנסת ולפעילותה ואנו נמצאים עמה בקשר ישיר ופתוח. אנו מצפים מנציגות העובדים וההסתדרות לקיים עמנו דיאלוג אמיתי וענייני, מתוך הבנת הנסיבות, האתגרים וצרכי השעה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שניסח את הצעת הוועדה, אמר לדבר ראשון כי התגובה שקיבלו חברי הכנסת מהחברה הייתה "מעורפלת ולא חד משמעית". "ההצעה שהנחתי לפתחה של 'טבע' להדברות של שלושה חודשים, כוללת התחייבות חד משמעית מצד החברה שלא לפטר עובדים במהלך המשא ומתן" אמר, "תשובה שלא כוללת התחייבות זו היא תשובה שלילית להצעתי. ביום ראשון נקיים דיון נוסף בעניין. אם טבע לא תקבל את הצעת הפשרה במלואה תשקול ועדת הכספים מחדש את עמדתה בעניין הסיוע הנרחב שמעניקה המדינה לחברה".

ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90

"אם טבע לא מכבדת את בקשת ועדת הכספים של הכנסת, זה לא מסתדר לי עם התגובה ש'לטבע יש הערכה לוועדת הכספים…'" אמר יו"ר ועד העובדים במפעל טבע בכפר סבא, אלירן קוזליק, לדבר ראשון, "אנו מצפים מההנהלה להבין שמדובר בנשמות, בגורל משפחות שלמות ולא במספרי עובד או במכונות. יש לעצור את העננה והדאגה שיש בקרב העובדים ושלצערי הם יצרו בעצמם. אנו תמיד בעד דיאלוג אבל לא יתכן שהנהלה לא רק שלא מכבדת את העובדים שלה – אלא גם מזלזלת בוועדת הכספים של המדינה ובנבחרי הציבור. אנו כמובן נתייצב בדיון הקרוב של הוועדה ביום ראשון, ונשקול צעדינו להמשך ביחד עם ההסתדרות ועם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שמעורב אישית בסכסוך ונותן גיבוי מלא במאבקנו הצודק".

הדיון הקודם בוועדה, התנהל על מי מנוחות. עם זאת, בסיכומו הבהיר יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי "אם תהיה תשובה חיובית – יהיו פה שִירוֹת ותשבחות לחברת טבע. אם היא תהיה שלילית או לא ברורה – נהיה אחרים". בין היתר העלו חברי כנסת קריאה לשינוי החוק לעידוד השקעות הון – החוק מתוקפו נהנית טבע מהטבות מס בהיקף של מיליארדי שקלים, כך שיגדיר במפורש כי הטבות המיסוי הניתנות לחברות ניתנות בגין יצירת מקומות עבודה וקליטת עובדים.

מפעל נוסף המצוי בסכנת סגירה הוא אביב תעשיות ברמת חובב – מפעל מחזור הבקבוקים היחיד בישראל. ירידת מחירי הנפט שהובילה לירידה במחיר הפלסטיק, לצד עליית מחירי הייצור בארץ (בין היתר בשל הייסוף בשקל ועליית שכר המינימום) הובילו לכך שמשתלם יותר כלכלית למכור את הבקבוקים למחזור בטורקיה ולא למחזרם בישראל – על אף הנזק הסביבתי הנגרם מהשילוח, והסכנה למשרותיהם של 70 עובדים נוספים. ועדת הכספים פעלה על מנת שקרן הניקיון המשותפת למדינה ולהתאחדות התעשיינים, שבה הצטברו 2.5 מיליארד ש"ח תסייע למפעל. בעוד שהמשרד להגנת הסביבה הסכים לכך – הסיוע נבלם על ידי אנשי אגף התקציבים בהנהלת הקרן, המוכנים לסייע למפעל רק בכפוף להשקעת בעלים נוספת, זאת על אף שבעלי המפעל השקיעו בו כבר כספים רבים בעבר והבהירו כי לא יוכלו להשקיע כספים נוספים. לאחר שנים של קמפיינים ציבוריים לעידוד המחזור – נראה שמפעל המחזור היחיד בישראל צפוי להסגר.

גם מפעל ויסוניק בקריית גת המייצר מערכות אזעקה צפוי להסגר בתוך כחצי שנה, בהוראת הבעלים – תאגיד ג'ונסון הבינלאומי, שהחליטו להעביר את הייצור לסין כדי לחסוך בעלויות הייצור. כ-450 עובדי פס ייצור בפריפריה צפויים להישלח לביתם, וההנהלה המקומית נוהגת כקבלן ביצוע של הבעלים העולמי, ומבצעת את הליכי הסגירה מבלי להיאבק. העיר קריית גת סופגת מכה קשה נוספת כשמחלקת זיקוק הסוכר במפעל סוגת צפויה להיסגר אף היא. כ-60 עובדים נוספים צפויים לאבד את מקום עבודתם, וועד העובדים במפעל פועל למצוא לכמה שיותר מהם תפקידים חלופיים. הבעלים הבריטי של סוגת החליט להעדיף יבוא סוכר מאירופה לצורך מוצרי סוגת, על פני היצור המקומי, ומחלקת הזיקוק המקומית תיסגר. משרדי העבודה והכלכלה, לצד שירות התעסוקה, עיריית קריית גת והתאחדות התעשיינים הודיעו כי יפעלו במרץ לסייע למפוטרים להקלט במפעלים אחרים באיזור.

גם מפעל הכבלים הותיק סינרג'י בשדרות מצוי בסכנת סגירה על 60 עובדיו, לאחר שחברת החשמל צמצמה הזמנותיה ממנו ועברה להזמין כבלים באיכות פחותה המיוצרים בטורקיה. ועדת הכספים התערבה גם במקרה זה במטרה לנסות ולסייע בפתרון הבעיה ורתמה לכך גם את משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה. לאחרונה הצליח המשרד להביא למניעת הסגירה של מפעל שתולה מתכות שעל גבול הלבנון, שנקלע למצוקה כלכלית, כשמשרד הכלכלה התחייב להעביר לו סיוע של 4.5 מיליון ש"ח  וההסתדרות 3.5 מיליון ש"ח נוספים. המפעל, שמייצר רכיבי מתכת לתעשיית הביטחון, יירכש על ידי חברה הודית.

לעומת זאת, חרב הפיטורים הוסרה לעת עתה מ-300 עובדי ועובדות מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם, לאחר שלפני שבועיים הודיעה ההנהלה כי פעילות המפעל תופסק. בהתערבות יו"ר ההסתדרות, הופסקה אתמול השביתה במפעל לאחר שהצדדים הסכימו להיכנס למו"מ מזורז, בתחילת השבוע הבא, והתחייבו להגיע להסכם עבודה חדש עד סוף החודש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!