דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי הכס

משחקי הכס / אזהרת ספויילרים: סיכום הפרק הרביעי בעונה 7 של "משחקי הכס"

לאחר שהסעיר את הרשת, הפרק המדובר שודר סוף כל סוף | נשק ישן חוזר לפעולה אחרי זמן רב | נשק חדש נכנס למשחק ואריה מדגימה למה היא מסוגלת | כאוס הוא סולם

דאינריז והפמלייה שלה (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
דאינריז והפמלייה שלה (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
מור הופרט
יאיר ויטמן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הפרק הרביעי והמדובר, "שלל המלחמה" (The Spoils Of War), נפתח כיאה לשמו בסצנה המראה לנו את צבאה של סרסיי, מוביל את שלל הזהב והתבואה שבזזו מהייגרדן בסוף הפרק הקודם. ברון, אחת הדמויות הצבעוניות והמשעשעות בסדרה, רואה את כל הזהב ונזכר שהובטחה לו טירה. השיחה שלו עם ג'יימי בנושא מסתיימת בהבטחה של ג'יימי שכשהמלחמה תגמר, הוא יוכל לבחור איזה טירה שהוא רוצה ושניהם, שכבר מבינים דבר או שניים על מלחמות ושלטון מלכות ומלכים, יודעים שגם אז לא ידעו שקט ושלוה. מילותיו של ברון נראות כממשיכות לערער את ג'יימי בהמשך למילותיה האחרונות של "מלכת הקוצים", אולנה טיירל, עליה השלום.

במעלה מלך נציג בנק הברזל מרוצה מאד מלקיחת הזהב של בית טיירל כשלל בידי צבא לאניסטר ומזכיר לסרסיי שהתמיכה של הבנק היא עניין של חשבון ותלויה בעובדה שהחוב שלה ישולם. סרסיי מגלה גם כי יד ימינה קייבורן יצר קשר עם פלוגת הזהב, פלוגת שכירי חרב מהמובחרים שיש, במטרה להשיב לידיה דברים ששייכים לה. האופציה הברורה מאליה היא כמובן צוק קאסטרלי אך מה עוד לא ידוע? את פלוגת הזהב פגשנו כבר בשני אזכורים בסדרה בעונה 4: דאבוס מציע לסטאניס לשכור את שירותיהם וסטאניס מסרב כי הוא סבור שזה לא יאה לשלם לאנשים שיילחמו בשבילו ודאינריז מזכירה לג'ורה מורמונט שהוא היה חבר בפלוגת הזהב לפני שנשבע אמונים לאחיה לאחר שג'ורה אומר לה לא לסמוך על דאריו שכיר החרב. לסרסיי יש הרבה זהב כדי לשלם להם אך, בהתחשב בעובדה ששני אנשים שכבר שמענו שקשורים לפלוגת הזהב נמצאים כעת ב"מחנה דאני", האם היא לא מביאה על עצמה גיס חמישי? נחיה ונראה.

טובתו של הבנק היא עניין של חשבון ולא של רגשות

בווינטרפל בייליש, שמפרק לפרק נראה פחות ופחות כאיש שמנהל את כל מה שקורה בעלילה ויותר ויותר כמו מי שלא מבין את הרמז הפשוט "אתה לא רצוי כאן", מביא לבראן פגיון מפלדה ולאריאנית, זה שבאמצעותו ניסה מתנקש לרצוח אותו בזמן שהיה בתרדמת לאחר שהושלך מהמגדל על ידי ג'יימי לאניסטר בעונה הראשונה. בייליש מזכיר לבראן שהפגיון הזה, במידה רבה אחראי לפרוץ מלחמת 5 המלכים ולכל האירועים שהתרחשו מאז. בראן מדגים שוב את היכולות שלו כחוזה ירוק כשבייליש מדבר על הכאוס השורר בעולם כרגע ובראן עונה לו במילים "כאוס הוא סולם", משפט שבייליש עצמו אמר ללורד ואריז בשיחה פרטית ביניהם בעונה השלישית ומצליח להפוך את מבטו היהיר של ליטלפינגר למבט מופתע ביותר.

השיחה בין השניים נקטעת כשמירה ריד מגיעה להיפרד מבראן ולומר לו שהיא חוזרת לטירת אבותיה. בראן מפגין שוב מופת של חוסר רגישות כשהוא לא מצליח להבין, או לא רוצה להראות שהוא מבין, מה מירה רוצה לשמוע ממנו. ובסוף אומר רק "תודה", תגובה שמסעירה את מירה ובצדק לאחר כל מה שהיא, אחיה, הודור, וסאמר זאב הבלהות הקריבו עבורו. מירה מבינה לבסוף שבראן סטארק מת במערה של העורב בעל שלוש העיניים. כאן המקום לציין שהפקה כל כך גדולה יכולה הייתה לארגן כיסא גלגלים שנראה יותר כמו משהו מימי הביניים ופחות מ"יד שרה".

השיבה הביתה

אריה שמה סוף לספקולציות האם המפגש עם ניימיריה והגילוי ש"זאת לא היא" גרם לה לחזור למסע הנקמה או להמשיך הביתה. היא מגיעה לווינטפל ומגלה להפתעתה כמה השתנתה המצודה מאז שעזבה אותה בעונה הראשונה ואיך כל מי שהכירה שם כבר איננו בין החיים. לרגע נראה לכולנו שההשתנות של ווינטרפל מערערת את יחסה אליה כבית ושאריה ניצלה את הרגע בו הושארה לבד להמתין לסאנסה כדי לעזוב. סאנסה, שמבינה מייד מתיאורי השומרים שזו אכן אחותה, מוצאת אותה במערת הקבורה של בית סטארק מול הקבר של אביה. האיחוד בין האחיות שבעבר היו כל כך שונות ועויינות זו לזו מרגש ולרגע אריה נראית שוב כמו הילדה הקטנה שאהבה לשחק בקרבות ולרוץ ברחבי ווינטרפל. הסצנה הופכת לאתנחתא קומית כשסאנסה לא כל-כך מאמינה על אחותה הקטנה שיש לה רשימה של אנשים שהיא מתכננת להרוג ואריה מנצלת את ההזדמנות כדי אולי לחזור בה מחשיפת פרט המידע הזה כרגע.

אריה סטארק שבה הביתה (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
אריה סטארק שבה הביתה (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

מיד לאחר מכן סאנסה מובילה אותה לעץ הפנים שם נמצא בראן שכרגיל מעודכן ויודע על הדילמה שעמדה בפני אריה ביציאה מהפונדק בין להרוג את סרסיי לבין לשוב לווינטרפל. כאן סאנסה פחות מתפעלת/מוטרדת מיכולות הראיה של בראן ויותר מהגילוי שלאריה באמת יש רשימה של אנשים שהיא מתכננת להרוג ושהיא אפילו לאט לאט מוחקת ממנה שמות. העורב בעל שלוש העיניים מעניק לאריה את הפגיון מתוך הבנה שמבין שלושתם היא תדע הכי טוב מה לעשות איתו. העתק מדויק של הפגיון הזה נראה בפרק הראשון בעונה בספר בו מצא סם טארלי את המידע לגבי מחצבי זכוכית הדרקון בדרגונסטון ונקווה שהלהב בעל החשיבות ההיסטורית בידיה של המתנקשת האהובה על כולנו עוד ישמש בעתיד לדברים גדולים.

אפרופו זכוכית דרקון, בדרגונסטון ג'ון סנואו לוקח את דאינריז למכרה בו חוצבים את הזכוכית. שם הוא מראה לה ציורי מערות סטייל האדם הקדמון שהכינו ילדי היער וראשוני האדם בזמן שנלחמו ביחד במהלכים הלבנים לפני אלפי שנים. דאני נראית נפעמת מההיסטוריה שעומדת לנגד עיניה בסצנה מרגשת במיוחד עבור כל מי שמאמין שבסוף שניהם יהיו הזוג המלכותי של ווסטרוז. לרגע אחד נראה שהיא מוכנה להירתם למאבק מול צבא המתים אך היא שוב דורשת מג'ון לכרוע ברך. ובתגובה לדיבוריו על כבוד משיבה לו באותה מטבע שהוא השיב בזמנו למאנס ריידר, המלך מעבר לחומה, בשאלה "האם חייהם פחות חשובים לך מכבודך?" שאלה קצת צבועה ממישהי שנחשפת עוד ועוד לאמיתות הסכנה מצפון וממשיכה להתעקש על מחוות ריקות מתוכן…

בשולי הדברים אבל בעצם לא, קודמת לשיחה של דאני עם ג'ון שיחה קצרה בינה לבין מיסאנדיי המודאגת לגבי גורלם של תולע אפור וצבא הבלתי-טמאים. דאני מגניבה לשיחה התעניינות לגבי מה שקרה בין מיסאנדיי לתולע אפור ערב צאתו לכיבוש צוק קאסטרלי ושמחה לשמוע שקרו "הרבה דברים". מיסאנדיי מצידה נותנת בדאינריז מבט שלא משתמע לשתי פנים כשג'ון קורא לה לבוא למכרה.

דאינריז, מיסאנדיי וג'ון סנואו (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
דאינריז, מיסאנדיי וג'ון סנואו (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).

ניצחון פירוס

ביציאה מהמכרה ואריז וטיריון מבשרים לדאינריז על הצלחת ההשתלטות של צוק קאסטרלי אך גם על המחיר הכבד שנגבה מהם כתוצאה מהכיבוש: הבלתי טמאים תקועים בטירה מרוקנת ממלאי המזון שלה, מרבית ספינותיהם הושמדו על-ידי הצי של יורון גרייג'וי ואפילו הזהב שקיוו למצוא שם כבר מזמן אזל. דאינריז בתסכולה מרצף אי-ההצלחות של האסטרטגיה של טיריון מתחילה לפקפק בנאמנותו. את הזלזול שלו באויב דאינריז מייחסת לעובדת היותם של הלאניסטרים עדיין בני משפחתו. דאינריז, שסבלנותה כבר פוקעת, רוצה לשחרר כל עול ולתקוף את מעלה מלך עם הדרקונים שברשותה וג'ון מזכיר לה, בפעם המי יודע כמה, את ההבדל בינה לבין סרסיי ושהאנשים מצפים למשהו שונה ולא לעוד מאותו הדבר.

אריה שוב מוכיחה שהיא אינה הילדה הקטנה שעזבה את ווינטרפל ובעזרת חרבה "מחט" והפגיון החדש שלה מביסה בקרב אימון לעיניהם המשתאות של סאנסה ובייליש את העלמה בריאן מטארת, בעצמה אחת הלוחמות הטובות בסדרה. נאמנה להכשרה אותה קיבלה אריה במקדשו של האל חסר הפנים היא עונה לשאלתה של בריאן מי לימד אותה להילחם כך בתשובה "אף אחד". בריאן וסאנסה הולכות ומשאירות את אריה להחליף מבטים רבי רושם עם האדם שבגד באביה והביא למותו. האם כעת בייליש כבר מבין שהוא צריך להתחפף?

אריה בתצוגת תכלית (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
אריה בתצוגת תכלית (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

בחזרה בדרגונסטון סר דאבוס תוהה, ממש כמו מיסאנדיי וקהילת צופי הסידרה, מה ג'ון חושב על דאינריז וביחד הם תוהים על אופייה של אם הדרקונים תוך שהם מתחקרים את מיסאנדיי על עברה וטיב יחסיה עם דאינריז. מיסאנדיי מדגימה את נאמנותה ואהבתה לאישה ששחררה אותה ושלדעתה ראויה לשלוט בזכות מעשיה ולא בזכות ירושת אביה. נקווה שדאינריז, שנראה שנשענת לאחרונה דווקא יותר ויותר על זכותה לכס הברזל בזכות ירושת אביה, תיזכר במקור הכוח האמתי שלה. השיחה עם מיסאנדיי נקטעת כשתיאון חוזר לדרגונסטון למפגש טעון עם ג'ון, מי שבעבר היה לו כמו אח וכיום יודע דבר או שניים על בגידתו של תיאון בבית סטארק. תיאון מספר שיארה נפלה בשבי של יורון וכעת הוא מבקש את עזרתה של דאני בחילוצה אך נענה שהמלכה לא שם. היכן דאני? מייד נגלה.

הקרב שציפינו לו 100 שנה

בסצנה הסוגרת את הפרק סוף סוף קיבלנו קרב ראוי ראשון העונה. לורד טארלי, אביו של סם, מבשר לג'יימי שכל הזהב בטוח בתוך חומות מעלה מלך וכעת נותר רק לטפל בתבואה. ג'יימי וברון מחליפים כמה מילים עם דיקון טארלי, אחיו הצעיר של סם, ומהן אנו נחשפים שוב למוראות המלחמה כשדיקון מספר להם על רשמיו מהקרב הראשון בו לקח חלק. ההשתלטות על הייגארדן, כך מגלה הלורד הצעיר, לא הייתה זוהרת כפי שמלמדים את האבירים בהכשרתם ובנוסף לעובדה שמצא את עצמו הורג אנשים שהכיר ממסעות ציד, נחשף גם לריחות הצואה והדם שעולים מהקרבות.

דאינריז ודרוגון בתצוגת תכלית (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
דאינריז ודרוגון בתצוגת תכלית (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).

בעוד הם מדברים ברון שומע את הרעש המבעית של הלמות רבבות פרסות סוסים מסתערים. ג'יימי מתעשת ומפקד על היערכות ההגנה של צבאו תוך שהוא מסרב לעצתו של ברון לנטוש את שדה הקרב. וכאילו שאלפי לוחמי דותראקי שועטים על אדמת ווסטרוז לראשונה בהיסטוריה זה לא מספיק, מופיע לו בשמיים לראשונה מזה 100 שנים, דרקון ועליו רכובה דאינריז טארגריאן. הקרב עצמו נראה יותר כמו מרחץ דמים כשהדותראקים רומסים את חיילי צבא לאניסטר בעוד דרוגון שורף אותם ואת שארית עגלות התבואה. משהוא נוכח שלחצי הקשתים אין השפעה על דרוגון, ג'יימי שולח את ברון להפעיל את "העקרב", הנשק הסודי שבנה קייבורן כנגד הדרקונים ולרגע אחד כאשר החץ פוגע בדרוגון והוא נראה צולל בעוד דאינריז רכובה עליו, אפשר לחשוב שהכל נגמר אך דרוגון מצליח להתעשת ולנחות בסמוך ל"עקרב" ולהחריב אותו. דאינריז מנסה לטפל בפצעיו של דרוגון שחומרתם אינה ברורה ולשלוף את החץ מבעד לקשקשים שלו. ג'יימי מזהה זאת ומנסה לנצח את המלחמה ברגע אחד ולחסל את דאינריז כשדעתה מוסחת. בינתיים טיריון משקיף מגבעה ליד על המתרחש בקרב ונראה כי הוא מוטרד פעמיים: בהתחלה מאמירתו של המפקד הדותראקי בדבר יכולת הלחימה העלובה של חיילי לאניסטר. האם טיריון חושש ששחצנותם ואלימותם של הדותראקים יפגעו בסיכוייה של דאני לזכות באהדת הבתים כפי שסרסיי כיוונה? אך יותר מכך, טיריון מוטרד בכנות מגורלו של ג'יימי שבטמטומו בוחר להסתער לעבר דרקון בוגר רק כדי להרוג עוד מלכה מבית טארגריאן. חשוב לזכור שעל אף כל מה שקרה בין טיריון לבין בני משפחתו, היה זה ג'יימי שהתייחס אליו בכבוד כל השנים ובסוף גם הציל אותו מהוצאה להורג. אולי חשדותיה של דאינריז בדבר נאמנותו של טיריון למשפחתו אינם לגמרי מופרכים. ג'יימי דוהר עם הרומח לכיוון דאינריז אך בשנייה האחרונה דרוגון שם לב ופולט סילון של אש וברון, ללא ספר ה-MVP של הפרק הזה מבחינת הלאניסטרים, מזנק אל עבר ג'יימי ודוחף אותו למים. הפרק מסתיים כשאנחנו רואים את ג'יימי צולל למים בעומק מאד מפתיע, יש לציין. האם הוא מת? די בטוח שלא. האם ייפול בשבי של דאני והדותראקים או שמא יצליח לברוח? ומה עם ברון? נגלה בפרק הבא.

ברון וה"עקרב" בתצוגת תכלית (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
ברון וה"עקרב" בתצוגת תכלית (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).

מצד אחד ווסטרוז חזתה שוב באימתם ועוצמתם של הדרקונים אך מצד שני, גם ברובה קשת המתוחכם שנבנה כמעין סוללת נ"מ נגדם. נראה כי החץ האחד שפגע בדרוגון בהחלט חדר את הקשקשים שלו גם אם לא הצליח להשבית אותו, אך העובדה שאת ה"עקרב" ניתן לתפעל באמצעות בן אדם אחד בלבד מעלה את האפשרות שסרסיי מילאה את מעלה מלך בסוללות רבות ולא בטוח שזה כבר בכוחם של הדרקונים. כעת נותרה השאלה האם הפיתוח של נשק נגד דרקונים יהווה עבור דאינריז שיעור בענווה וירסן אותה ממחשבות על הסתערות ביעף על מעלה מלך או שמא זה רק יעורר את זעמה וידרבן אותה למעשה נמהר.

נוכחים נפקדים מאד בפרק ובכלל בעונה בינתיים הם המהלכים הלבנים וצבא המתים שלהם. אמנם בתחילת הפרק הראשון ראינו אותם בדרכם דרומה באמצעות חיזיון של בראן אך מאז אנחנו רק שומעים על אימת המהלכים ותוכניותיהם דרך החששות של ג'ון ודאבוס וציורי המערות שמתארים את אירועי הלילה הארוך מפני 8,000 שנה ודרך החיזיון באש של סאנדור קלגיין ("כלב הציד" לשעבר) שמאז נעלם בעצמו. נראה שמעבר ההתרחשויות דרומה ומערבה כאשר הנקודה הצפונית ביותר בה נמצאות הדמויות היא ווינטרפל הרחיקה אותנו ממבט בגוף ראשון על ההתקדמות מלך הלילה וצבא המתים שלו. נותר רק לקוות שהם לא יפתיעו אותנו ואת תושבי ווסטרוז חסרי ההגנה.

דקת דומיה:

הפרק נפרדנו ממספר לא ידוע של דותראקים והמוני חיילי לאניסטר נשרפו, שופדו ונרמסו. כמו כן, לרגע נראה כאילו ראנדל טארלי, אביו הקשוח של סם, הוא אחד הנופלים בקרב, אולי נגלה זאת בפרק הבא וזה יכול להסביר למה נחשפנו ככה פתאום לדמות של בנו שעתיד לרשת אותו. אך הפרק התבשרנו מפיה של מירה על "מותו" של בראנדון סטארק. מאז ששב לווינטרפל נראה בראן מרוחק ומנותק מאד ואף הכריז שהוא איננו בראן יותר אלא העורב בעל שלוש העיניים. הפרק הזה הדגיש מאד את מעברו של בראן שאף מתקן את בייליש כאשר זה מכנה אותו "אדון ווינטרפל" ושומר את אותה ארשת פנים מנותקת ומרוחקת של "העורב על שלוש העיניים" שיודע הכל ורואה הכל אפילו תוך כדי האיחוד המרגש של שלושת ילדיו הנותרים של נד סטארק בווינטרפל. אמנם בראן גופא איננו מת אך נראה כי תפקידו כעורב בעל שלוש העיניים הכריע אותו ומחק את זהותו הקודמת. גם אריה ניסתה למחוק את זהותה כאריה סטארק בדרך להפוך ל"אף אחת" אך לבסוף הזיכרונות והשבועות שנשבעה בתור אריה הכריעו אותה וכעת היא משתמשת ביכולות והכישורים שלמדה מחסרי הפנים בזהותה המקורית, מה שמשאיר שבריר של סיכוי שגם בראן יצליח לחזור ולשלב בין יכולות החיזיון הירוק לזהותו כסטארק. לכן, גם אם הפרידה איננה ודאית כרגע, דקת הדומיה מוקדשת לו.

כאוס הוא סולם

הובטחה לנו עונה מהוקצעת ומתוקתקת וזה בדיוק מה שאנחנו מקבלים. כל הצדדים סיפקו הפרק תצוגת תכלית ליכולותיהם, מי בדרקונים, מי בסוללת הנ"מ, מי בכישורי החרב ומי בכישורי החוזה הירוק, שלא לדבר על הבנק שממשיך לבחוש מאחורי הקלעים. כשהחורף כבר ומלאי המזון של כולם הולך ומתדלדל נראה כי בקרוב הכאוס רק יילך ויתגבר. נקווה שבייליש לפחות צודק במשהו, שהכאוס הוא אכן סולם ושמכאן העונה רק יכול להשתפר.


לסיקורים אחרים: לקראת העונה ה-7 | פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4 | פרק 5חידון "משחקי הכס" הגדול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!