דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום אפריקה

עבודה עולמית / נצחון לאיגודים בדרום אפריקה: העסקה קבלנית תוגבל ל-3 חודשים

חוזים מפוקפקים, פיטורים תכופים והעברה בין מעסיקים: זו המציאות עבור עובדי קבלן בדרום אפריקה | איגוד עובדים מקומי פנה לבית המשפט אשר פסק כי על המעסיק הישיר לקלוט את עובדיו תוך שלושה חודשים | ובישראל?

הפגנה בדרום אפריקה (קרדיט: industriall-union.org)
הפגנה בדרום אפריקה (קרדיט: industriall-union.org)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

המאבק העולמי בתופעת עובדי הקבלן זכה לניצחון בדרום אפריקה: פסיקה חדשה תחייב מעסיק להעביר עובד להעסקה ישירה תוך 3 חודשים מאז החלה העסקתו בפועל. פסיקה זה צפויה להשפיע על עתידם התעסוקתי של למעלה ממיליון עובדים במדינה.

בניצחון גדול כנגד העסקה ארעית ושברירית, האיגוד המקצועי הלאומי של עובדי מתכת של דרום אפריקה, נומסה (NUMSA), שחבר באיגוד המקצועי הבינלאומי "אינדסטריאול" זכה בתביעה שהגיש נגד ספקי שירותי התעסוקה הזמניים, המוכרים גם כמתווכי עבודה, וסוכנויות או קבלני כוח אדם. פריצת דרך זו באה לאחר שנים של קמפיינים שהובילו האיגודים באזור במטרה למנוע את סוגי ההעסקה הנצלניים, הנפוצים מאד במדינה האפריקנית.

נומסה הגישה את התיק לבית המשפט בעבור החברים באיגוד שהושמו בעבודה על ידי קבלן כוח אדם "אסיין שירותים", שעבדו עבור חברת "קרוטס שלוינג וראקינג", חברה המייצרת מוצרי אחסון כולל ארונות פלדה, מדפים ותאים. מתוך 90 העובדים של החברה  72 אורגנו על ידי נומסה ואלה כללו עובדים זמניים וקבועים.

בית המשפט קבע כי חוזה העסקה של מתווכי עבודה יהיה מוגבל לשלושה חודשים בלבד ומעבר לכך יהפוך לעובד המועסק על ידי המעביד שלו בפועל. הניצחון בבית המשפט התקבל בברכה על ידי למעלה ממיליון עובדים המועסקים בתנאי עבודה זמניים תחת קבלני כוח אדם במרבית ענפי המשק, כולל אלה המאורגנים על ידי נומסה.

העסקה קבלנית היא אחת הבעיות הגדולות בעולם העבודה של המאה ה-21. דרך צורת העסקה זו, הרווחת גם בישראל, ניתן לעקוף הסכמים קיבוציים וענפיים ולייצר מעמד נוסף של עובדים פגיעים וחסרי זכויות. ברחבי העולם וגם בישראל, מהווים לרוב האיגודים המקצועיים את ראש החץ של המאבק בתופעה זו, שעלולה בתווך הארוך להחליש משמעותית את כוחם.

לטענת האיגודים בדרום אפריקה, מתווכי עבודה לא יצרו בעצמם מקומות עבודה, ורק הביאו לקיצוץ בשכר ובהטבות כמו ביטוח רפואי ופנסיה, כדי להגדיל את רווחי המעסיקים. מעסיקים השתמשו במתווכי עבודה כדרך לפטר עובדים באופן תדיר, תוך העברתם ממתווך אחד לאחר כדי להמנע ממצב של קביעות. מתווכי העבודה גם התעלמו מדרישות האיגוד לשכר שווה עבור עבודה בעלת ערך שווה, והיו כאלה שהתעלמו מהזכויות המגיעות במסגרת הסכם קיבוצי באותו המקום. חלק מהטקטיקות שלהם כללו שימוש בעבודת קבלן כדי לשבור שביתות, והן גם הפחיתו את יכולת העובדים לרכוש מיומנויות כאשר העבירו אותן ממקום עבודה אחד למשנהו בחוזים קצרים.

הקמפיין הארוך של נומסה נגד מתווכי עבודה התמקדו בצורך של יחס שווה לעובדים. האיגוד אומר: "הפסיקה אישרה גם שברגע שעובד הוא קבוע, עובדי הקבלן כוח אדם מחויבים לקבל את אותו היחס כמו של עובדים קבועים ולקבל את אותן הזכויות וההטבות".

פביאן נקומו, מזכיר 'אינדסטריאול' באזור אפריקה שמדרום לסהרה, אמר: "עבודה תחת תנאי העבודה של מתווכים, אשר מתייחסים לעובדים כמו סחורות חד פעמיות, עושה את החיים קשים עבור העובד כאשר הם יכולים לאבד את עבודתם בכל עת. כאשר זה קורה, אין להם שום הטבות בכלל שיעזרו להם להתרומם על הרגליים. לכן, אנו קוראים לשים קץ לתנאי עבודה ארעיים ומסוכנים ולתמוך בעבודה הוגנת ובשכר שניתן לחיות ממנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!