דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

כדורגל / נחשפה רשת הברחת נערים מאפריקה לקבוצות כדורגל באיטליה

11 קבוצות מאיטליה נחקרות במעורבות בפרשה, ביניהן אינטר ופיורינטינה | העוני באפריקה והתשוקה להתפרסם הן קרקע להונאה של 'מגלי כשרונות' מתחזים, שמפתים את הנערים בהבטחות ללא כיסוי

שחקני כדורגל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
שחקני כדורגל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כשילד משחק בשכונה או ברחוב בכל נגיעה בכדור הוא מדמיין את עצמו מול קהל אדיר ועשרות אלפי צופים שצועקים את שמו. הוא קורא לעצמו בשמות השחקנים האהובים עליו, ובכל נגיעה בכדור מנסה לחקות אותם. כשהוא מגיע הביתה, רגע לפני שהוא הולך לישון, הוא מדמיין וחולם בהקיץ שכשיגדל הוא יהפוך לשחקן הטוב ביותר בעולם, לשחקן הנבחרת של המדינה שבא הוא מתגורר, או לכוכב על באחת הקבוצות הטובות באירופה.

ילדים מתחסנים באפריקה (צילום ארכיון: AP).
ילדים מתחסנים באפריקה (צילום ארכיון: AP).

חברת נייקי הפיקה פרסומת מרגשת שנוגעת בדיוק בנקודה הזאת, ומציגה ילדים המשחקים כדורגל בשכונה והופכים לכדורגלנים המפורסמים שכולנו מכירים. נייקי משתמשת בחלום הנעורים התמים הזה כדי למכור נעליים איכותיות ויקרות. אבל יש מי שמשתמש בו כדי לגרום לבני נוער מאפריקה לעזוב את ביתם ומשפחתם למען הבטחה כוזבת להפוך לכדורגלנים מפורסמים באירופה – ובכך להרוס את חייהם.

לאחרונה נחשפה בעיר פראטו באיטליה רשת הברחה של נערים צעירים מאפריקה שהועברו לקבוצות כדורגל במדינה באופן לא חוקי. הנערים, שהגיעו מחוף השנהב, הוכנסו לאיטליה בעזרת תעודות ומסמכים מזויפים, שבחלק מהמקרים כללו אישור שקרי שאמותיהם חיות גם הן במדינה. הם נשלחו להיבחן בחלק מהקבוצות הבכירות בליגה. בפרשה, שנחשפה בסוף יולי, נחקרות 11 קבוצות מהליגות באיטליה. בין הקבוצות שנחקרות בחשד למעורבות בפרשה נמצאות אינטר ופיורינטינה מהליגה הבכירה וקיטאדלה מהליגה השנייה. הקבוצות רכשו שחקנים צעירים דרך המועדונים ססאטה ופראטו מהליגה השלישית.

כעת מתברר שהשחקנים הצעירים שנרכשו היו חלק מרשת גדולה יותר של שחקנים שהגיעו לאיטליה בצורה לא חוקית. בעוד חלק מהנערים זכו לשחק בקבוצות הנוער של מועדונים איטלקיים, נערים רבים הגיעו למדינה ולא התקבלו לקבוצות או נפלטו מהן, ובעקבות זאת נשארו באיטליה ללא קבוצה או מישהו שדואג להם. רבים מהם מסרבים לחזור למדינה שממנה הגיעו, בגלל הבושה על כך שאכזבו את הוריהם, וכך הם נשארים תקועים, רחוק מהבית, עם חלומות גדולים וחיים מרוסקים. למרות שפיפ"א ורשויות החוק באיטליה עושות מאמצים רבים להעמיד את האחראים לדין, לכל המעורבים ברור שמדובר בחלק קטן מאוד מהתופעה הקשה ששוטפת את אפריקה.

לפי הארגון "Foot Solidaire", הנאבק בניצול בני נוער וצעירים מאפריקה, בכל שנה מגיעים 15 אלף בני נוער באופן לא חוקי מאפריקה לאירופה, בהבטחות שווא להפוך לשחקני כדורגל מקצוענים. הנערים מגיעים לחופי אירופה לאחר מסע מפרך במדבר סהרה, שנמשך בספינות פליטים לחופי מערב אירופה דרך הים התיכון. הצעירים ומשפחותיהם מקבלים הבטחות לחיים טובים ובטוחים יותר כשחקני כדורגל שיתקדמו וישחקו בקבוצות אירופאיות. היעד העיקרי הוא מדינות מרכז ומערב אירופה.

ראש הארגון ז'אן קלוד מבואין, שחקן נבחרת קמרון בעבר, סיפר כי אנשי הרשת מציגים את עצמם כ"סקאוטים" (מגלי כשרונות) ומצעים למשפחות אפריקאיות לסדר חוזה גדול לנער המוכשר באחת הקבוצות באירופה, תמורת תשלום שיכול להגיע עד עשרת אלפים יורו.

בשיחות עם כתבים מסביר מבואין איך עובדת השיטה: "באפריקה כל אחד חולם להיות סמואל אטו, דידיה דרוגבה או יא יא טורה. ישנו חלום גדול והמשפחות לא מקבלות את המידע הדרוש. הם משלמים כסף, הם בטוחים שהילד יהיה טוב בכדורגל והם משאירים את הנערים עם אנשים שהם אינם מכירים".

"לפעמים בני הנוער לא חוזרים בגלל הבושה, בגלל שהמשפחה השקיעה בהם המון כסף, ובמקרים מסוימים אפילו מכרה את הבית שלהם כדי לשלם למתווך", אומר מבואין. המקום העיקרי שבו פועלים אותם "סקאוטים" וסוכנים מתחזים הוא באקדמיות בלתי רשמיות לכדורגל שפועלות ברחבי אפריקה, בהן מתאמנים, לפי הערכות, כמיליון וחצי ילדים ובני נוער. היעדר חוקים המגינים על בני הנוער במדינות בהן הם גדלים יוצר קרקע פוריה להמשך מסע הניצול בדרך אל החלום.

הפרסומת של נייקי:

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!