דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / משרד התחבורה מעודד רכישת אוטובוסים ירוקים אך חסר מי שינהג בהם

בתקופה האחרונה יצאו לפועל מספר תכניות הפחתת זיהום האוויר מתחבורה באיזור מפרץ חיפה | לצד המגמה החיובית, הפקקים, בעיות אמינות והחוסר הגדול בנהגים תורמות להתגברות הזיהום | ומה עם טובת הנוסעים?

מימין לשמאל: יו"ר קק"ל, דני עטר, יו"ר אגד, אבי פרידמן, השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר. (צילום: רפי זהר).
מימין לשמאל: יו"ר קק"ל, דני עטר, יו"ר אגד, אבי פרידמן, השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר. (צילום: רפי זהר).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה יצאו לפועל בתקופה האחרונה מספר תכניות להפחתת זיהום האוויר מתחבורה באיזור מפרץ חיפה. לצד 25 אוטובוסים חשמליים שרכשה אגד, אשר יסיעו נוסעים במטרופולין חיפה, עיריית חיפה השלימה מכרז לרכישת 20 משאיות אשפה מונעות בגז טבעי. השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "זהו אחד מיני עשרות פרויקטים. בתכנית הלאומית למניעת זיהום בתחבורה מתוקצבים 260 מיליון ש"ח". לצד המגמה החיובית, הפקקים ובעיות אמינות תורמות להתגברות הזיהום.

הממשלה ועיריית חיפה ספגו בשנים האחרונות ביקורת רבה בנושא זיהום האוויר במפרץ חיפה. השילוב בין הנמלים, התעשיות הפטרוכימיות לבין התחבורה הכבדה הכרוכה בהן הוא הגורם המשמעותי לזיהום האוויר באיזור. כעת, המדינה והעירייה מתקדמות בעוד מספר צעדים במאמציהן להפחית את הזיהום מתחבורה. הפעלת האוטובוסים החשמליים, שהוכרזו בטקס רב רושם שלשום בחיפה, צפויים לחסוך באנרגיה וכן לנסוע מבלי לזהם את האוויר, בניגוד למנועים של רכבים המונעים בדלק נוזלי. נסיעה באוטובוס חשמלי היא בריאה יותר, שקטה יותר וחסכונית יותר.

אוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: רפי זהר).
אוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: רפי זהר).

מחירו של אוטובוס חשמלי עומד על קרוב ל-2 מליון ש"ח לעומת פחות ממיליון על אוטובוס רגיל. מימון הרכישה נעשה בתמיכת המשרד להגנת הסביבה והקרן הקיימת לישראל, אשר העמידה בסך הכל 370 מליון ש"ח למגוון פרויקטים משותפים עם המשרד להגנת הסביבה. במקביל, עיריית חיפה תרכוש מחברת סמל"ת כ-20 משאיות לפינוי אשפה מתוצרת IVECO, המונעות בגז טבעי. אלו משאיות הפולטות פחות חומרים מזהמים ממשאיות אשפה רגילות.

זיהום האוויר הורג

קשה מאוד לקבוע במדוייק את ההשפעה הבריאותית של זיהום אוויר ממוקד ספציפי, אך ההערכה של השר להגנת הסביבה זאב אלקין ('הליכוד') היא שבישראל מתים כ-2,200 איש בשנה מוות מוקדם כתוצאה מזיהום אוויר, מספר המהווה שיפור משמעותי ל-2,500 איש שהוערכו בארגון הבריאות העולמי בשנת 2015 על בסיס נתוני שנת 2010. בשנת 2011 נכנס לתוקפו חוק אוויר נקי, אשר חייב גורמי תעשייה ותחבורה להפחית פליטות לאוויר תוך הגדלה דרמטית של ההשקעה בתחום. החלפת אוטובוס דלקי באוטובוס חשמלי היא למעשה הרחקה של הזיהום מריכוזי האוכלוסיה לעבר הארובות של תחנות הכח בהן נוצר החשמל. בעוד שזיהום האוויר עצמו מתפזר, החשיפה של בני אדם לזיהום היא מצטברת ולכן להרחקה של הזיהום מקרבת האזרחים יש משמעות בריאותית חיובית. בנוסף, ככל שייצור החשמל יעבור בעתיד לייצור מאנרגיות נקיות, הרי שההרחקה תגרום גם להפחתה. גם שילוב של משאיות אשפה המונעות בגז טבעי במקום בסולר יגרום להפחתה בזיהום האוויר.

פריצות דרך טכנולוגיות

בשנים האחרונות הבשילו מספר שינויים טכנולוגיים המאפשרים ליישם שיטות חדשות לצמצום הזיהום. היתרון של דלק נוזלי לעומת מנוע חשמלי, נעוצה בעיקר ביכולת לאגור אותו בקלות, לעומת קושי לאגור כמות משמעותית של אנרגיה חשמלית במצברים. בחברת טסלה האמריקאית מדווחים כי המכונית החשמלית החדשה שלהם מסוגלת לנסוע כ-500 ק"מ בין הטענה להטענה, בדומה לטנק דלק של מכונית רגילה, באופן שעתיד לשנות בצורה מהפכנית את השימושיות של רכב חשמלי. יצרניות האוטובוסים הסיניות המעורבות בפרויקט לא מסוגלות להגיע לתפוקה כזו, אך אוטובוס בתחבורה ציבורית עירונית נמצא במצב שונה ונח יותר לעומת אוטובוס של חברת הסעות. נסיעותיו קבועות וקצרות יחסית, מה שמאפשר להפחית את משקל המצברים להם הוא זקוק.

משאית לפינוי אשפה מונעת גז.(צילום: יחצ).
משאית לפינוי אשפה מונעת גז.(צילום: יחצ).

ההתפתחויות בתחום זה הנן מהירות ולכן יש הגיון ביצירת פרויקטים נסיוניים וקטנים, לטובת שדרוגים מדורגים של ציי הרכב, ללא עסקאות ענק אשר תוך מספר שנים ייחשבו לטכנולוגיה מיושנת וקשה להחלפה. המשרד להגנת הסביבה כבר פועל לסבסד רכש של אוטובוסים חשמליים גם ביישובים אחרים, אך עדיין מדובר בטיפה בים – כ-100 אוטובוסים חדשניים מתוך 16 אלף הפעילים בישראל. אף על פי כן, מדובר ב"טיפה" בעלת ערך, שכן הניסויים בשילוב כלי רכב כאלו והלקחים מהפעלתם יאפשרו קבלת החלטות נבונה בקנה מידה גדול יותר.

גדי שלסקי, מנכ"ל חברת אופטיבוס, המספקת מערכות תכנון שיבוצים לרוב חברות התחבורה הציבורית בישראל, שוחח עם 'דבר ראשון' והסביר כי "יכול להיות מצב שלאוטובוס תוכננו שלוש נסיעות עד לטעינה חוזרת של המצברים, אולם בגלל תנאי מזג אוויר בלתי צפויים, עומס נוסעים חריג או סתם פקק תנועה ארוך, כמות האנרגיה תספיק רק לשתי נסיעות, ואת תוכנית העבודה צריך לשנות בזמן אמת". לדבריו, לצד שיטת ההפעלה של תחנות הטענה בקצה הקו קיימות כיום גם טכנולוגיות שניתן לאמץ בעתיד המאפשרות להטעין את האוטובוסים החשמליים בעת עצירות קצרות להעלאת נוסעים, או אפילו באמצעות מערכת הטענה הנמצאת מתחת לכביש. שימוש בטכנולוגיה כזו בעתיד עשוי להאריך את טווח הנסיעה של האוטובוס החשמלי, ולהפוך אותו לכלי אמין יותר. במקביל, גם במנועים דלקיים יש מעבר מתקנים ישנים – יורו 2 ויורו 3, לתקן יורו 5 ויורו 6. באגד מדווחים כי מחצית מצי האוטובוסים פועל עם מנועים העומדים בתקנים המתקדמים, ואילו הוספת מסננים לאוטובוסים ישנים מעלים את המספר ל-80% מצי האוטובוסים, העומדים בתקינה גבוהה. עם זאת, תקנות המשרד להגנת הסביבה תובעות ממפעילות התחבורה הציבורית להפחית את כמות הפליטות הממוצעת לק"מ נסועה ל-0.03 גרם חלקיקים עד ה-1 בינואר 2018 – בקרב 70% מהרכבים בצי (65% לאגד ולדן). הממוצע כיום של כלל האוטובוסים באגד הוא כ-0.05 גרם.

ומה עם טובת הנוסעים והנהגים ?

נוסעי התחבורה הציבורית מתלוננים רבות כי מקבלי ההחלטות בתחום, בעיקר במשרד התחבורה, נוסעים בעצמם ברכב פרטי באופן כמעט בלבדי, ואינם חווים על בשרם את מחדלי התחבורה הציבורית בישראל.

תחבורה ציבורית נמדדת ב-4 מדדים עיקריים – תכיפות, נגישות, אמינות ומחיר. למשרד התחבורה ישנם תקציבי פיתוח גדולים, אך השימוש בהם אינו אופטימלי. סלילת כבישים ומחלפים, ללא פיתוח מועדף של מערכות תחבורה ציבורית מהירות ויעילות גורמת להתגברות השימוש ברכב פרטי ואיתו לפקקים, זיהום אוויר ולבזבוז כסף. ההשקעה הגדולה ברכבת ישראל, לא בהכרח מביאה בחשבון שרוב הנסיעות בתחבורה הציבורית נעשות באוטובוסים, שם יש מחסור גדול בנהגים. למחסור זה יש שני גורמים עיקריים – תהליך של 20 שנה של הפיכת הענף מקואופרטיבי לפרטי, תוך הפעלת מכרזים בהם המפעילים מתחרים על תפעול במחיר נמוך והחלטות משרד התחבורה להגביר באופן דרמטי את כמות הנסיעות והקווים של האוטובוסים. הראשון הוביל לשחיקת שכר הנהגים, והשני הפעיל לחץ על המפעילים להגיש הצעות למכרזים בתנאים בלתי אפשריים למימוש. הנוסעים מתלוננים על איחורים וביטול מספר גדול של נסיעות, כ-12% מהנסיעות באיזור ירושלים, כאשר מפעילים מתלוננים גם על עבודות הרכבת הקלה בת"א כגורם המונע עמידה בתנאי המכרזים. במקביל, נוסעים הממתינים זמן רב לאוטובוס שלא מגיע נחשפים גם לכמות מוגברת של זיהום אוויר מטווח קרוב.

המחסור בנתיבי תחבורה ציבורית יעודיים והתגברות הפקקים הם גורם נוסף לבעיות, כאשר נסיעה שמסתיימת באיחור עקב פקקים, גוררת איחור גם לנסיעה הבאה ולעיתים לביטולה. שיטת המכרזים מונעת מהחברות להגדיל את צי האוטובוסים במידה מספקת מחשש להפסדים, וגם אם יעשו זאת, לא יהיו די נהגים לבצע את הנסיעות. תנאי לחץ שכאלו גורמים ליתר שחיקה בקרב הנהגים הפעילים בענף, אשר שכר של 8,000 ש"ח לנהג מתחיל, ללא אפשרויות קידום משמעותיות מרחיקה מועמדים פוטנציאליים מהמקצוע, וגורמת לחלק מהנהגים לעבור לעבוד בחברות הטיולים וההסעות, ולא להמשיך בשירות נוסעים בתחבורה ציבורית.

גם ההתפתחות המתקרבת של רכבים אוטונומיים ללא נהג, מאותתת למי שמתחיל לעבוד היום כנהג, שלא יוכל להתמיד במקצוע לאורך שנים רבות. עליה משמעותית בשכר יכולה, בהדרגה, לתרום לפתרון הבעיה, לצד פעולות נוספות להקלה על הנהגים כמו הסרת האחריות לכרטוס (כמקובל בשירות המטרונית בחיפה, למשל) ודאגה לתנאי עבודה נאותים כמו חניונים, חדר מנוחה ממוזג ושירותים – צרכים בסיסיים שאינם מסופקים לנהגי אוטובוסים בחלק מקווי השירות. התוצאה היא שהשיפור שמוביל משרד התחבורה בפרמטרים של התדירות והנגישות, ואפילו להפחתת המחיר, בזכות התעקשותו של השר אריה דרעי (ש"ס), יש קונטרה בתחום האמינות. הבעיה ידועה למשרד התחבורה זמן רב בשל התלונות של מפעילי התחבורה הציבורית ושל הנוסעים כאחד, מוטב היה להתאים את המכרזים וקצב הוספת קווי השירות לכמות הנהגים בענף, בנוסף לצעדים לעידוד התעסוקה בו.

התהליך בו נשבר המודל הקואופרטיבי של התחבורה הציבורית נעשה בשל טענות להפעלה בזבזנית של "דן" ו"אגד" את ציי האוטובוסים וניהול כח האדם. אך הבעיה היא שהמודל ה"רזה" של המפעילים הפרטיים כיום הוא רזה מדי בכדי לאפשר מערכת תחבורה ציבורית אמינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!