דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בתי אבות סיעודיים

בריאות ורווחה / ליצמן מקדם תזכיר חוק להצבת מצלמות מעקב בבתי אבות סיעודיים

בעקבות מספר אירועים בהם תועדו מקרי התעללות קשים מצד הצוות כלפי מאושפזים בבתי חולים סיעודיים, הוביל שר הבריאות מהלך שמטרתו לחייב - התקנת והפעלת מצלמות למעקב | ח"כ שמולי: "המצלמות הן הכרח ויסייעו להפחית את האלימות"

מצלמות אבטחה (צילום: מתוך pixabay).
מצלמות אבטחה (צילום: מתוך pixabay).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות ליצמן מקדם את הצעת החוק להצבת מצלמות בבתי אבות כאשר היום הוגש תזכיר החוק. בעקבות מספר אירועים בהם תועדו מקרי התעללות קשים ואכזריים מצד צוות מטפל כלפי מאושפזים קשישים בבתי חולים סיעודיים, הוביל שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, מהלך שמטרתו לחייב כל בית חולים גריאטרי או מוסד סיעודי בו שוהים קשישים חסרי ישע – להתקין ולהפעיל מצלמות למעקב.

בית אבות סיעודי – למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90).
בית אבות סיעודי – למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90).

החובה להתקין מצלמות והוראות ביחס לאופן בו יופעלו, יוסדרו בתקנות, אשר הסמכות להתקינן תיקבע בתיקון המוצע לפקודת בריאות העם, 1940. התיקון מסמיך את שר הבריאות לקבוע בתקנות הוראות לעניין מנגנון ההסכמה או ההתנגדות של מאושפזים להצבת מצלמות, ובפרט ביחס למאושפז שאינו מסוגל להבין בעניין ושלא מונה לו נציג חוקי המוסמך לקבל החלטה עבורו. הפעלת המצלמות שיוצבו בחדרי הקשישים תותנה באישור משפחת הקשיש.

במשרד הבריאות הסבירו כי מטרת החוק לשיג 3 תכליות:

א. הרתעה שתסייע במניעת פגיעה במאושפזים, ברווחתם ובשלומם.

ב.  איתור מקרי פגיעה באמצעות בקרה.

ג. יכולת שימוש בתיעוד פגיעה שקרתה לצורך חקירה וענישה. מצלמות יותקנו הן במרחב הציבורי שבמחלקות והן במרחב הפרטי ויאפשרו השגחה בכל זמן בו המאושפז שוהה במחיצת מטפל.

חבר ועדת העבודה והרווחה ויוזם הצעת החוק להתקנת מצלמות בבתי אבות בעקבות גל האלימות כלפי קשישים במוסדות, ח"כ איציק שמולי אמר, "אני מברך על הצעת החוק החשובה ושמח שלאחר מאבק ממושך משרד הבריאות הסיר את התנגדותו להצבת מצלמות. עלה בידינו לאחד למעלה מ-80 ח"כים סביב המטרה החשובה הזו והצלחנו להעביר זאת למרות התנגדות משרד הבריאות, מה שבסופו של דבר הבהיר כי ההצעה תקודם אתו או בלעדיו. המצלמות הן הכרח ויסייעו להפחית את האלימות במוסדות הסיעוד אך זה רק חלק מסוים בפתרון ומכאן אנו מכוונים למטרה החשובה מכולן – חקיקת חוק סיעוד ממלכתי."

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן אמר על תזכיר החוק, "התיעודים שהגיעו אליי היו מזעזעים בחומרתם. אף נפש אדם לא יכולה להשאר אדישה להתעללות שכזאת בחסרי ישע, ואם יש פתרון טכנלוגי שאפשר להשתמש בו על מנת למנוע את התופעה – אנחנו ניישם אותו באופן מיידי. מוסד סיעודי שלא יהיו בו מצלמות בהתאם לחוק לא יקבל רישיון ויסגר. הדבר יביא לצמצום מיידי של מקרי אלימות. אנחנו נדאג יחד עם חברי הממשלה לתקצוב דחוף של הנושא. אסור בתכלית האיסור שתמונות כאלו יחזרו. אנחנו נכבד ונבטיח את הבטחון של הסבים והסבתות שלנו."

הקריאה להגברת הפיקוח והצבת המצלמות הגיעה לאחר שבחודש פברואר השנה נחשף מקרה חמור של התעללות בקשישים המטופלים בבית האבות "כיפת הזהב" בחיפה בעקבות תחקיר שערכו בחדשות ערוץ 2. בעקבות המקרה עצרה המשטרה חמישה חשודים בחשד להתעללות בקשישים. עוד אז קמה קריאה של מספר חברי כנסת שדרשו את הגברת הפיקוח בבתי האבות.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!