דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

עולמי / ארה"ב וקוריאה הצפונית: לצד חילופי האיומים יש גם ערוץ דיפלומטי

בעוד התבטאויות טראמפ וז'ונג-און מאיימות לגרור את העולם למלחמה כוללת, מקיימות המדינות מגעים חשאיים וחצי-רשמיים - לאחר נתק מוחלט בסוף כהונת אובמה

אדם צופה בתמונה של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
אדם צופה בתמונה של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)

צחצוחי החרבות המילוליים בין קוריאה הצפונית לבין ארה"ב נמשכים במהלך סוף השבוע. אתמול (שישי) בתגובה לפרסום של קוריאה הצפונית בדבר תוכנית סדורה לשגר טילים לעבר האי גואם הגיב הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ ואמר כי ״אולי התגובה שלי לא הייתה חריפה מספיק". מאוחר יותר אף צייץ  בטוויטר כי כל האופציות הצבאיות "טעונות ודרוכות" וכי מוטב למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לבחור בנתיב אחר. עם זאת, בצד חילופי האיומים בין המנהיגים מנהלות המדינות ערוץ דיפלומטי חצי-רשמי, לאחר נתק מוחלט בקשר הדיפלומטי בין שתיהן בחודשים האחרונים לכהונתו של נשיא ארה"ב הקודם, ברק אובמה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/895970429734711298

יחסי המדינות התערערו לאחרונה באופן דרסטי ובמהירות. תרמו לכך מספר אירועים, ביניהם שורה של ניסויי טילים מצד קוריאה הצפונית ופיתוח יכולות נשיאת הנשק הגרעיני של טיליה ובתגובה, הגברת הסנקציות מצד ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי בהובלת ארה"ב. נקודת ציון נוספת היא מותו של סטודנט אמריקני בשם אוטו וורמבייר, שהוחזק בשבי בקוריאה הצפונית, שוחרר ביוני האחרון כשהוא בתרדמת מסיבות לא ברורות ומת בארה"ב שבוע לאחר מכן. על כל אלה יש להוסיף את התרגיל הצבאי המשותף שמתכננת ארה"ב עם קוריאה הדרומית כבכל שנה, רק שהפעם ההנהגה בפיונגיאנג רואה בכך, או בוחרת לראות בכך, המשך התגרות אמריקנית.

במקביל, מסתבר שארה"ב מנהלת עם פיונגיאנג ערוץ דיפלומטי חשאי, חצי רשמי. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי ערוץ זה מנוהל על-ידי דיפלומט אמריקני ממוצא קוריאני בשם ג'וזף יון, שנמצא בקשר עם פאק סונג איל, דיפלומט צפון קוריאני בכיר החבר במשלחת המדינה לאו"ם. אמנם באופן מוצהר הקשר בין השניים נסוב בעיקר סביב מאמציה של ארה"ב להביא לשחרורם של כמה מאזרחיה המוחזקים בכלא בקוריאה הצפונית, אולם לא מן הנמנע כי השיחות נסובו סביב נושאים אחרים. עד כה, לא היתה הצלחה לערוץ זה בהנמכת הלהבות והרגעת הרטוריקה המתלהמת מצד מנהיגי שתי המדינות.

הפעולה הדיפלומטית הזו קיבלה גיבוי השבוע ממזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון שנמצא בביקור בפיליפינים ואמר כי "יש לנו ערוצי תקשורת פתוחים איתם במידה ויבחרו ברצון לדבר". טילרסון חזר גם על תנאיה של ארה"ב להיכנס למו"מ עם קוריאה הצפונית, שכוללים את הפסקת הניסויים בטילים בליסטיים שמסוגלים לאיים על ארה"ב.

קיומו של הערוץ הדיפלומטי, גם אם הוא לא מניב פירות עדיין, יכול להעיד במידה מסוימת על פרגמטיות גדולה יותר משנוטים לייחס לממשל בארה"ב, ויש הטוענים כי מדיניותו של טראמפ, שיום לפני ציוצו על האופציות הצבאיות אמר שהוא תמיד מוכן למו"מ, מגלה גמישות גדולה יותר אף מזו המושמצת על-ידיו של הנשיא הקודם, ברק אובמה. ממשל אובמה, שהחזיק אף הוא ערוצי תקשורת דומים עם קוריאה הצפונית, לא ניהל כל מגע עמה ב-7 חודשי כהונתו האחרונים. זאת בעקבות ניתוק הקשר מצד פיונגיאנג, כתגובה נזעמת לסנקציות אמריקניות. ארה"ב מצידה לא עשתה כל מאמץ לחדש את הקשר, עד שטראמפ נכנס לתפקיד.

אם נחזור לביטויי ה"מקל" בטקטיקת "המקל והגזר" שנראה שארה"ב נוקטת בה, אמש (שישי) צייץ חשבון הטוויטר של הפיקוד הצבאי האמריקני במרחב האוקיינוס השקט כי מפציצי ה-B1 שלו ערוכים לקחת חלק בנוהל "לוחמה הלילה" במידת הצורך כחלק ממערך ההגנה האמריקני בקוריאה. הציוץ צוייץ מחדש על-ידי לא אחר מנשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ.

 

התגובות בעולם

בעקבות המתיחות ההולכת וגוברת מיהרו כמה ממנהיגי מעצמות העולם להתייחס גם הם למתרחש. קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי אינה רואה פתרון צבאי למתיחות הגוברת בין ארה"ב לקוריאה הצפונית, וקראה להרגעת הרטוריקה. בהתייחסה להתבטאויותיו של טראמפ, סירבה מרקל להגיב כיצד תנהג גרמניה, והאם תתייצב לצידה של ארה"ב בעימות צבאי ורק אמרה כי היא "לא רואה פתרון צבאי ולא חושבת שהוא הכרחי".

לעומתה טען שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי הסכנה לעימות צבאי היא מוחשית וכי רוסיה מודאגת מאד מהסלמת הביטויים בהם משתמשים מנהיגי שתי המדינות. לברוב הוסיף כי "ככל שמתקרבים לקרב, דווקא על הצד החזק מוטלת האחריות להיות הראשון שלוקח צעד אחורה, לפני שיהיה מאוחר מדי". כשנשאל כיצד תגיב מוסקבה במקרה של עימות צבאי השיב כי היא תעשה הכל על מנת למנוע תרחיש נוראי שכזה. לברוב הוסיף כי רוסיה לא מקבלת את העובדה כי פיונגיאנג מפתחת נשק גרעיני, והתייחס להצעה סינית-רוסית על-פיה קוריאה הצפונית תשהה את פיתוח הנשק הגרעיני שלה, ובתמורה ארה"ב תחדול את תמרוניה הצבאיים המשותפים עם סיאול.

יפן, לעומת זאת, לא לוקחת סיכונים. המדינה שלמדה על בשרה את מוראות האטום מיהרה לפרוס 4 סוללות של טילי פטריוט, במטרה ליירט טילים תועים שישוגרו מקוריאה הצפונית לעבר גואם ויעברו במרחב האווירי של יפן. יש לציין כי מדובר אמנם בסוללות משופרות לעומת הטילים שהוצבו בישראל ובסעודיה והוכחו כלא יעילים במיוחד ביירוט טילים בליסטיים בזמן מלחמת המפרץ, אך בסופו של דבר, מדובר עדיין בטילים שבמהותם מיועדים ליירוט מטוסים ומידת ההגנה שיספקו ליפן, במידה ויידרשו לכך, מוגבלת מאד.

בתוך כך, צייץ עורך מגזין "הדיפלומט", עיתון העוסק בענייני המזרח ומרחב האוקיינוס השקט ומקום מושבו בטוקיו, כי קוריאה הצפונית החלה בהזזה של טילי ה"הואסונג" 14 ו-12 שלה במטרה לא ידועה. לעדכון זה לא נתקבלו עדיין אימותים ממקורות נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!