דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / המכונית הנמכרת ביותר ביולי הייתה היברידית, וזו חדשה טובה

יונדאי איוניק, המונעת הן על ידי בנזין והן על ידי חשמל, הובילה את מצעד מכירות הרכב בחודש שעבר | רכבים מסוג זה, לא רק חוסכים בדלק אלא מפחיתים גם את הזיהום | לטובת האוויר שאנו נושמים, צריך לקוות שהמגמה הזו תתחזק

לוח מכוונים ברכב היברידי (צילום אליוסטרציה: Shutterstock).
לוח מכוונים ברכב היברידי (צילום אליוסטרציה: Shutterstock).
מיכאלה אלרם
מיכאלה אלרם
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

חודש יולי 2017 הביא עימו בשורה על שינוי מהותי  בשוק הרכב הישראלי: המכונית הנמכרת ביותר בישראל הייתה היברידית מסוג "יונדאי איוניק", ש-1175 יחידות שלה נמכרו.

הנעה היברידית (כלאיים) היא שיטת הפעולה של כלי רכב המשלבים שני סוגי מנועים – מנוע חשמלי ומנוע בנזין. המטרה בשילוב המנועים היא ניצול טוב יותר של הדלק, חיסכון בעלות הנסיעה, וירידה בפליטת מזהמים מהמכונית (בהשוואה לכאלו הפועלות רק על בנזין). התזמון הממוחשב בין המנועים במערכת ההיברידית, גורם להפסקת פעילות מנוע הבנזין בנסיעה בתנאים רגילים, או מחוץ לשטח עירוני, ובכך נוצר חיסכון משמעותי בדלק וירידה בזיהום האוויר. נסיעה ברכב היברידי עשויה לצרוך, בממוצע ותלוי בסוג הרכב, ליטר בנזין בטווח נהיגה של 16 עד 24 ק"מ, בהתאם למאפייני הנסיעה.

עד החודש שעבר, למרות זיהום האוויר וצריכת הדלק המוגברת, הישראלים העדיפו רכבי  בנזין . עבור מרבית בעלי הרכבים בארץ, מנוע בנזין נחשב קל וזול לתיקון ממנוע היברידי. מנועי הבנזין גם השתכללו בשנים האחרונות, כולל שיפור בביצועי הרכב, דברים שמסייעים לכבוש את ליבו של הנהג הישראלי.

רכב היברידי יקר יחסית לרכב בנזין רגיל

חסרונותיו של רכב היברידי הם עלות גבוהה בשל כפל המנועים, הצורך במצבר גדול ויחידת הבקרה המשוכללת שמופקדת על העברת ההנעה מבנזין לחשמל ובחזרה. רכבים היברידיים סובלים גם מעודף משקל, הגורם להאצה אטית (יחסית לרכבי בנזין), וגם מעלות טיפול ואחזקה יקרים יותר מרכב רגיל.

מנגד, יש לא מעט תמריצים כלכליים לעבור לרכב היברידי. כך, למשל, במטרה לעודד מכירת מכוניות מסוג זה, נקבע מס הקניה עליהן עומד על 30% בלבד- זאת בעוד שיעור המס על מכוניות המונעות בבנזין בלבד נע בין 72% ל-95%. בנוסף, ברשויות מקומיות כמו חיפה ופתח תקווה, החנייה לרכב היברידי משנת 2010 היא חינם ללא הגבלה בזמן.

גם תמריצים אלה לא הביאו לגידול ברכישת מכוניות היברידיות. בעבר, החסמים לכניסת מכוניות היברידיות לשוק הישראלי היו העדר גיוון מספיק בדגמים ההיברידיים, ותפיסתן כרכבי נישה המיועדים לקהל המקפיד על איכות הסביבה. אי הכנסת רכבים היברידיים למכרזי הממשלה  והצבא או המשטרה, תרמו גם הם לחוסר הפופולריות של ההיברידיות.

במערב, כניסת הרכבים ההיברידיים -כולל דגמי היוקרה של של מרצדס ולקסוס – הייתה הדרגתית ובשנים האחרונות היא מתגברת בקצב מהיר. לפני תחזיות של מומחי   רכב ואנליסטים' נתח השוק של מכוניות היברידיות יגדל בהתמדה.

נתוני יולי 2017 בישראל מסמנים את תחילתו של שינוי ברצון למנוע זיהום ולחסוך בבנזין באמצעות ההיברידיות. נותר לקוות ששיא המכירות של ההיברידיות יימשך על חשבון מכוניות הבנזין, לטובת איכות חיינו והקטנת הזיהום.


ד"ר מיכאלה אלרם היא מרצה לניהול ושיווק במרכז ללימודים אקדמיים-מל"א

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!