דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / 11 שחקני ושחקניות כדורגל ירכיבו נבחרת חדשה שתאבק בגזענות

מיזם חדש לו שותפים ארגוני כדורגל בארץ ובעולם יוצא למאבק נגד גילויי גזענות ואלימות על מגרשי הכדורגל וביציעים ורותם דמויות לחיקוי מהכדורגל הישראלי על שלל גווניו

השקת תכנית "שחקנים לאחריות חברתית" של התאחדות לכדורגל וארגון שחקני הכדורגל בישראל (צילום באדיבות ארגון שחקני הכדורגל בישראל IFPO)
השקת תכנית "שחקנים לאחריות חברתית" של התאחדות לכדורגל וארגון שחקני הכדורגל בישראל (צילום באדיבות ארגון שחקני הכדורגל בישראל IFPO)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

האלימות והגזענות במגרשי הכדורגל עוברת כל גבול ושוברת שיאים בשנים האחרונות. ביום רביעי הוכרז באופן חגיגי על יציאתה לדרך של תכנית חדשה שאמורה לתת מענה על-ידי קידום שינוי תודעתי בשביל לשפר את המצב במגרשי הכדורגל. תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל, ההתאחדות לכדורגל בישראל, ההתאחדות האנגלית לכדורגל, ארגון השחקנים הישראלי והעולמי ומגוון ארגוני וגופי כדורגל מובילים באירופה ובעולם כמו F.A.R.E (כדורגל נגד גזענות באירופה) וארגון Kick it out הבינלאומי.

תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" הציגה באופן חגיגי בלונדון את המיזם החדשני הבינלאומי של נבחרת לאחריות חברתית וחברה משותפת בישראל. הנבחרת תורכב מ-11 שחקנים ושחקנים מכל הליגות הישראליות שייצגו את כל חלקי החברה הישראלית. משתתפי הנבחרת ישמשו כפורום שמעודד שחקני כדורגל לגלות אחריות חברתית, לקדם הידברות, לקדם ערכי שוויון, מיגור הגזענות וקיום משותף. בפתיחת עונת 2017/18 יוצגו השחקנים הנבחרים באירוע תקשורתי בישראל.

האירוע החגיגי נחלק לשני חלקים. בראשון נציגי התאחדות הכדורגל האנגלית סיפרו על התהליך שעבר בכדורגל האנגלי ומה הן השיטות בהן השתמשו כדי להילחם בגזענות ובאלימות במגרשי הכדורגל באנגליה. בחלק השני של האירוע התקיים פאנל בו השתתפו שחקני ברייטון, כוכבי הכדורגל בירם כיאל ותומר חמד, המשמשים דוגמה לחיים משותפים בין כדורגלנים, על המגרש ומחוצה לו. אליהם הצטרפו אשרת עיני, קפטנית הנבחרת בעבר ושחקנית אס"א ת"א כיום; אמייה טגה, שחקן מכבי נתניה ואחד הדמויות הבולטות במאבק לשחרורו של אברה מנגיסטו משבי החמאס וסאלח חסארמה, מאמן נבחרת נערים ב'. הם סיפרו כיצד הם כדמויות לחיקוי ובעלי השפעה עצומה על החברה ובעיקר על אוהדים צעירים הביאו להעמקת המעורבות שלהם בקהילה. מטרת המיזם היא להעמיק את מעורבות שחקני הכדורגל, לעודד אותם לדבר כנגד גזענות ואלימות, ולקדם חיים משותפים בין כל החלקים השונים של החברה הישראלית.

תומר חמד שמשחק כבר שנים עם בירם כיאל עוד במדי מכבי חיפה בעבר וגם בברייטון האנגלית בשלוש השנים האחרונות, סיפר בפאנל: "באנגליה, קבוצות כמו ברייטון גורמות לשחקנים להבין את חשיבות ההשפעה שלנו על האוהדים. אנחנו יכולים להוות דוגמה טובה לילדים ולהיות דמויות לחיקוי. כדורגלנים יכולים להראות לכולם, לא רק בכדורגל, שיכולים להיות חיים לנו טובים ביחד, לא משנה מה הגזע שלך".

בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת של מעורבות מצד שחקני כדורגל בעשייה חברתית. נושא ההתנגדות לגזענות במגרשים הפך לקונצנזוס, כאשר ברור כי לטובת הכדורגל בארץ אנו זקוקים לסביבה מכילה ושוויונית, גם ביציעים וגם על מגרש הכדורגל. המטרה היא להראות לציבור בישראל שהכדורגל אינו המקום שבו צומחת ומטופחת גזענות ושנאת זרים, אלא להיפך, מקום שמעודד סולידריות בין סקטורים שונים בחברה הישראלית, מקום של ביטוי לרב תרבותיות ומקום בו אסור שתהיה גזענות.

חברי הוועדה הבוחרים את הנבחרת הם: נשיא ארגון שחקני הכדורגל, ניר אלון; מאמן נבחרת הנוער, אלון חזן; מאמן נבחרת נערים ב׳, סלאח חסארמה; שחקן הנבחרת ויו״ר ארגון השחקנים לשעבר, בוני גינצבורג; שחקנית נבחרת ישראל בעבר, מיכל רביץ; חבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, באסם סולימן; ראש אגף ליגות חובבניות בהתאחדות לכדורגל, אבי לוי; ראש מערך ההסברה בהתאחדות לכדורגל, שלומי ברזל; יוזם תכנית ׳בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים׳, איציק שנן ורכז תכנית ׳בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים, גל קרפל.

השחקנים שייצגו את הנבחרת הלאומית לאחריות חברתית ייבחרו על פי קריטריונים שאף בהם יש אמירה נגד גזענות, אפליה, אי שוויון, הסתה ואלימות. כך למשל הם ימדדו על-פי פעילותם להוות דוגמה אישית להתמודדות מול תופעות גזעניות ואלימות במגרשי הכדורגל בקרב אוהדים או שחקני כדורגל, פעילות קהילתית העוזרת למטרות קהילתיות והענקת השראה לקידום שחקני כדורגל צעירים, לטובת ספורטיביות, הגינות ומצוינות.

במהלך הפאנל הסביר סלאח חסארמה, שחקן ומאמן עירוני קרית שמונה בעבר, את המשמעות העמוקה של הפרויקט המבורך. חסארמה ציטט תחילה את נשיא דרום אפריקה לשעבר נלסון מנדלה שאמר "אנשים לומדים לשנוא ואם הם אכן יכולים ללמוד לשנוא, הם יכולים גם ללמוד לאהוב", משם המשיך חסארמה עם התוספת שלו כי "פה המעורבות החברתית שלנו היא כל כך משמעותית כי אנחנו דמויות שילדים בחברה מסתכלים אלינו, אני לא חושב שאצל בני נוער הגזענות היא עמוקה, לכן מבחינה חברתית המחויבות שלנו היא ללמד לכבד ולאהוב". במהלך חודש אוקטובר תורכב הנבחרת הייחודית הזאת ותשתתף במספר משחקי ראווה. ללא קשר לתוצאת המשחקים האלה, הניצחון לכולנו הוא כבר מעצם הבחירה של דמויות מפתח בספורט לקחת על עצמן תפקיד חברתי כה חשוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!