דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הכורדים נערכים לעצמאות - מדוע עכשיו והאם זה טוב לישראל?

הכורדים בעיראק נערכים למשאל עם על הכרזת עצמאות, והכורדים בסוריה שוקלים להכריז על בחירות פנימיות שלמעשה ינתקו את החבל מסוריה-האם.

למה עכשיו, למה זה חשוב, ולמה זה חשוב לישראל?

ראשית, בכורדיסטן סוריה, שבירתה קאמישלי, ובכורדיסטן עיראק, שבירתה אירביל, שולטים שני משטרים שונים, ואפילו הפוכים – המפלגה המובילה בכורדיסטן סוריה היא PYD  – מפלגת העם הדמוקרטית שהיא מרקסיסטית, וקרובה לתנועת המחתרת הכורדית בתורכיה – ה-PKK, שגם היא תנועת שמאל רדיקלי, מרקסיסטית.

בעיראק לעומת זאת, שלטת המפלגה  הכורדית הדמוקרטית, KDP,  של מסעוד ברזאני, שהיא מפלגה מסורתית, רחוקה מן התפיסות הרדיקליות של האחים בסוריה.

בשנים האחרונות פיתחה כורדיסטן עיראק יחסים מצויינים עם תורכיה, וניסתה להוכיח לתורכים כי לא בהכרח עצמאות כורדית מחוץ לגבולותיה של תורכיה חייבת להוביל לחתרנות נגדה. PYD של סוריה לא הוכיחה זאת, ומבחינת תורכיה התגבשות מדינה כורדית בסוריה בהנהגת PYD היא סכנה קיומית, ואי אפשר להבין את מעורבות תורכיה בסוריה בלי להבין כי המאמץ העיקרי שלהם הוא למנוע גיבוש יישות כורדית עצמאית, ולחסום את דרכם של הכורדים אל הים התיכון. כיום, גבולותיהם תחומים בקצה הצפוני-מזרחי מול עיראק, ובמובלעות בצפון-מרכז.

שליש מתורכיה הם כורדים, ומשקלם באיסטנבול גבוה מאוד. התעוררות כורדית בתורכיה עלולה להיות קטלנית מבחינת יציבותה הפנימית של מדינתו של ארדוואן.

חרף היחסים הטובים בין תורכיה לאירביל, הרי כוונת העצמאות של הכורדים אינם מתקבלת בעין טובה באנקרה. ראשית, התקדים. בכל זאת מדינה כורדית עצמאית מול כורדיסטן של תורכיה איננו מצב שתורכיה תרצה שתתממש. שנית, בין הכורדים לבין תורכיה יש חילוקי דעות באשר לטריטוריה של הכורדים, למשל עיר הנפט כירכוך. תורכיה אומרת כי זאת עיר תורכמנית ואיננה חלק מכורדיסטן. ובכלל, תורכיה רואה בכל מחוז מוסול אזור תורכי שנגזל ממנה בימי הקמת עיראק בידי הבריטים.

למה עכשיו? העיתוי הוא המלחמה בדאעש. הכורדים הם מרכיב מרכזי בכוחות הלוחמים במוסול והם דורשים תמורה עבור חלקם ב"ניצחון" – אם בכלל יש ניצחון.

וכן הדבר בסוריה. הכוחות הכורדיים הם העיקריים הלוחמים בבירת דאעש ברקה, והם דורשים להכיר בנבדלותם מסוריה את שכר הלחימה.

למה זה חשוב? הכורדים מובילים את ההתפרקות הרשמית של עיראק וסוריה, ועם היבדלותם המזרח התיכון ייאבד את המונוליתיות שאיפיינה אותו שנים כל כך ארוכות, למעשה בכל תקופת "סייקס פיקו". לא עוד מונוליתיות פן ערבית ופן איסלאמית, אלא מזרח תיכון מגוון.

למה זה טוב לישראל? מזרח תיכון מגוון, שאין בו מונופול ערבי/איסלאמי הוא טוב לישראל. ישראל תצא מבידודה, ובמזרח תיכון מגוון, שאינו רק ערבי או איסלאמי, גם מדינה יהודית תהיה לגיטימית.

**

לבלוג שלי בוורדפרס – כאן 

לרכישת הספר שומר השאול – כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!