דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב / "שני הצדדים אשמים": טראמפ חוזר לעמימות בנוגע לימין הלאומני הלבן

לאחר שאתמול כינה את אנשי ה"עליונות הלבנה", הניאו-נאצים והקו-קלאס-קלאן "פושעים ובריונים", אתמול חזר נשיא ארה"ב לגינויים מסוייגים ואמר כי "יש אשמה על שני הצדדים" | טראמפ זוכה לביקורת גם בקרב הרפובליקנים: "אין מקום לעמימות מוסרית"

פעילי KKK ו'עליונות לבנה' מצעידים במועל יד בהפגנה בצ'ארלוטוויל וירגיניה (צילום: AP Photo/Steve Helber)
פעילי KKK ו'עליונות לבנה' מצעידים במועל יד בהפגנה בצ'ארלוטוויל וירגיניה (צילום: AP Photo/Steve Helber)

קרבי ועקבי, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הצהיר מחדש אתמול (שלישי) כי "יש אשמה על שני הצדדים" באירועים האלימים שהתרחשו בסוף השבוע האחרון בשרלוטוויל וירג'יניה, בהם נדרסה למוות אישה שהפגינה נגד הימין הקיצוני האמריקני. כך, למרות שבסופו של דבר גינה מוקדם יותר אתמול את הימין הקיצוני והגזענים, הוא חזר להשוות בין אנשי ה"עליונות הלבנה" ואלה שמוחים נגדם.

ההערה של הנשיא מחקה למעשה הצהרה יותר מתונה שהוציא הבית הלבן מוקדם יותר אתמול, בה כינה את חברי הקו-קלאס-קלאן, הניאו-נאצים ותומכי העליונות הלבנה כ"פושעים ובריונים". יועציו של טראמפ קיוו שהצהרה זו תרגיע את הביקורת שניחתה עליו מגורמים שונים, גם בתוך המפלגה הרפובליקנית, בעקבות גישתו הפשרנית ביחס לימין הלאומני הלבן. אך הצהרתו האחרונה חושפת את סרבנותו לניסיון לנקות את השטח, ומחדשת את השאלות לגבי הימנעותו מגינוי חד משמעי של הימין הלאומני הלבן.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

תגובת הנגד לטראמפ הייתה מהירה, גם מחבר המפלגה הרפובליקנית סנטור מארק רוביו מפלורידה שאמר שטראמפ לא צריך לאפשר לימין הלאומני הלבן "לשאת רק בחלק מהאשמה". יושב ראש בית הנבחרים פול ריאן הצהיר בטוויטר כי "תנועת העליונות הלבנה היא דוחה" ושלא צריכה להיות "שום עמימות מוסרית", אך לא נקב ישירות בשמו של הנשיא.

הערתו של טראמפ התקבלה בברכה על ידי מנהיג הקלו קלאס קלאן לשעבר דיוויד דיוק, שכתב בטוויטר "תודה לך הנשיא טראמפ על ההגינות והאומץ שלך לספר את האמת".

ביום שבת האחרון החלו מהומות בשארלוטוויל וירג'יניה, כשקבוצה מאורגנת למחצה של ניאו נאצים, חברים בארגון הקלו-קלאס-קלאן, ימניים לאומנים לבנים ותומכי התנועה הגזענית "העליונות הלבנים" החלו להפגין במחאה על החלטה של העיר להוריד את פסלו של הגנרל לי, אחד מסמלי הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקנית, המהווה עד היום בסיס להזדהות של כוחות לאומניים בארה"ב. לאחר יומיים של התנגשויות עם המשטרה ומפגינים נוספים, נכנס רכב היישר לתוך קבוצת מפגינים שמחו כנגד הפגנות הימין הקיצוני. צעירה אמריקנית בת 32 נפגעה ומתה מפצעיה, ו-19 בני אדם נוספים נפצעו. הדורס, תושב אוהיו בן 20, נעצר. בנוסף אליו נעצרו מפגינים נוספים.

הנשיא דונלד טראמפ גינה את האירועים האלימים, אך לא התייחס באופן ספציפי לימין הקיצוני אלא לאלימות "מצד שני הצדדים". במסיבת עיתונאים מיוחדת אמר טראמפ כי מדובר ב"מפגן של שנאה וקנאות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!