דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניגריה

טרור עולמי / כ-30 הרוגים ופצועים רבים בפיגוע התאבדות משולש בניגריה

גורמים רשמיים במדינה טענו כי מחבלות מתאבדות מבוקו חראם הן שביצעו את הפיגוע | בפיגוע דווח על לפחות 30 הרוגים ועוד כ-80 פצועים | ממשיכות המחאות להדיח את נשיא ניגריה השוהה בלונדון

פיגוע של בוקו חארם במיגאדורי ניגריה. ארכיון. 17 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Jossy Ola)
פיגוע של בוקו חארם במיגאדורי ניגריה. ארכיון. 17 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Jossy Ola)
אוריאל לוי

לפחות 30 הרוגים, ועוד 80 פצועים כתוצאה מפיגוע התאבדות משולש שאירע אמש (שלישי) בצפון-מזרח ניגריה. את הפיגוע ביצעו מחבלות מתאבדות שככל הנראה משתייכות לארגון הטרור בוקו חראם המכנה עצמו "מחוז מערב אפריקה של המדינה האסלאמית", כך על פי גורמים רשמיים במדינה.

פיגוע ההתאבדות המשולש התרחש בשוק הומה אדם, ובמחנה פליטים הסמוך אליו, בעיירה מנדאררי שבמדינת בורנו מוכת הטרור. כוחות ההצלה המקומיים פינו את הפצועים הרבים לבית חולים בעיר מידוגורי, השוכנת סמוך למקום הפיגוע. הפיצוץ הראשון ארע בכניסה למחנה העקורים בו חיים אזרחים ניגרים שנמלטו מביתם לאחר שארגון הטרור הרצחני כבש אזורים בהם חיו. לאחר מכן, שתי מחבלות נוספות התפוצצו בשעת ערב מוקדמת בשוק שבמרכז העיירה.

 

בדו"ח שהוגש למזכ"ל האו"ם לפני שלושה חודשים נטען כי ארגון הג'יהאד הרצחני בוקו חראם משמיד ילדים: בארבע השנים האחרונות רצח הארגון יותר מ-3,900 ילדים, פצע יותר מ-7,300 וחטף יותר מ-4,000 ילדים בצפון-מזרח ניגריה. מהדו"ח עולה כי הארגון חוטף ילדים וילדות מגיל 4 ומעלה, ומשתמש בהם כעבדים, כשפחות, כלוחמים וכמחבלים מתאבדים. על פי נתוני האו"ם למעלה ממיליון ילדים נעקרו מביתם לאחר שבוקו-חראם כבש את אזור מחייתם.

מנהיג בוקו חראם נשבע אמונים לארגון דאעש במרץ 2015, ובכך הפך את הארגון ל"וילאייט (מחוז) מערב אפריקה" של דאעש. בשנים האחרונות פשט הארגון על מאות ערים וכפרים בצפון ניגריה, צ'אד, ניג'ר וקמרון ובשיאו שלט בשטח הגדול משטחה של בריטניה.

בארבע השנים שסוקרו בדו"ח, בוקו חראם הרג לפחות 3,900 ילדים וגרם לפציעתם של יותר מ-7,300 ילדים. בדו"ח מתועדים פיגועי התאבדות שאנשי הארגון גרמו לילדים לבצע, בהם פוצצו את עצמם לפחות 90 ילדים. רק בנובמבר 2013 הכניסה מחלקת המדינה את הארגון לרשימת ארגוני הטרור, וזאת למרות שה-FBI וה-CIA דרשו זאת כבר זמן רב לפני כן. הארגון נוהג לבצע פיגועים בבתי-ספר, מסגדים וכנסיות ולאחר הצטרפותו לדאעש, הכפיל בעשרות מונים את השימוש בילדות ובנשים לפיגועי התאבדות באזורים הומי אדם. על פי ממשלת ניגריה, מאז שנת 2009 רצח הארגון יותר מ-20,000 בני אדם. על פי דו"ח של הארגון Catholic Diocese of Maiduguri, שפורסם במאי 2015, רצחו בוקו חראם יותר מ-5,000 נוצרים קתולים, 85% מתוכם בצפון-מזרח ניגריה. בדו"ח נטען כי הארגון הצית לפחות 350 כנסיות.

נשיא ניגריה, מוחמדו בוחארי, שוהה בלונדון מזה כ-100 ימים לצורך טיפולים רפואיים. היעדרותו הארוכה, בתקופה בה נערכות מלחמות בכמה מחבלי המדינה, עוררה גל מחאה נרחב בקרב קבוצות שונות מבין אזרחי המדינה. מאז היעדרותו נערכו הפגנות רבות באבוג'ה הבירה הקוראות להדיח אותו. הנשיא בן ה-74 היה מפקד בכיר במלחמת ביאפרה בשנים 1967-1970 בה בוצע רצח-עם בבני האיגבו הנוצרים החיים ברובם בדרום המדינה. כ-3.1 מיליון בני איגבו, ובני שבטים נוצריים נוספים נהרגו באש צבא ניגריה, וברעב לאחר שניגריה הטילה מצור על מדינת ביאפרה הצעירה, שהפסידה במלחמת העצמאות שלה. בני האיגבו מתקוממים כיום נגד הנשיא בוחארי, אשר מסמל עבורם את רצח-העם שעברו. אז כמו גם היום, מדינות המערב העדיפו יחסים טובים עם מעצמת הנפט האפריקאית על פני סיוע לאזרחיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!