דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / נתוני צמיחה מאכזבים במחצית הראשונה של 2017

על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול (ד') שיעור הצמיחה השנתי במחצית הראשונה עומד על 2.1% בלבד, גבוה רק במעט משיעור הגידול באוכלוסייה (1.8%) | הנתונים לא סופיים, אמנם, אך עלולים לרמז שהמשק הישראלי נכנס לקיפאון

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90).
שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הצמיחה במחצית הראשונה של השנה עומדת על 2.1% בלבד – האם המשק הישראלי נכנס להאטה?

אחרי נתוני צמיחה יפים ב-2016, של למעלה מ 4.6%, המחצית הראשונה של 2017 רשמה צמיחה של 2.1% (בחישוב שנתי). שיעור הגבוה רק במעט משיעור הגידול באוכלוסיה (1.8%). פילוח הנתונים לשימושים השונים, מציג תמונה מטרידה – שהיצוא וההשקעה בנכסים קבועים רשמו צמיחה שלילית, ורק ההוצאה הציבורית חוצה את שיעור הגידול באוכלוסיה ומחזיקה את נתוני הצמיחה מעל לקו האדום.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול (רביעי) את האומדן הראשון לחשבונות הלאומיים במחצית הראשונה של השנה. הנתונים, על אף שאינם סופיים, מטרידים מאוד, כאמור, ועשויים להעיד על כך שהמשק הישראלי נכנס לקיפאון.

היחס בין שיעור הצמיחה לשיעור הגידול באוכלוסייה בישראל, משמעותו צמיחה אפקטיבית של 0.3% בלבד. בשמונה השנים האחרונות, רק שנת 2012 רשמה נתוני צמיחה שנתיים נמוכים יותר. הרבעון השני של 2017 רשם, אמנם, התאוששות מסוימת – 2.7% צמיחה שנתית לעומת  0.6% ברבעון שקדם לו, אך בכל זאת מדובר בנתון מפתיע לרעה, שכן רק ביולי האחרון העלה בנק ישראל את תחזית הצמיחה שלו ל-2017 לשיעור של 3.4%.

שיעור הצמיחה של המשק הישראלי מורכב משימושים במקורות העומדים לרשותו. הפילוח לשימושים השונים, ממחיש איפה נמצאת הצמיחה במשק ואיזה חלקים של המשק נסוגים לאחור. הרכיב היחיד בצמיחה שעבר את רף הגידול הטבעי היה ההוצאה ההוצאה הציבורית, שעלתה בשיעור של 3%. אם ממשלת ישראל לא הייתה מחליטה על חריגה מכלל ההוצאה ומכלל הגרעון, ייתכן שהצמיחה יכלה להיות נמוכה אף יותר.

השימוש שהיה אחד מקטרי הצמיחה של 2016 – ההוצאה הפרטית – רשם צמיחה של 1.1% בלבד, שבשקלול עם הגידול באוכלוסיה מהווה למעשה צמיחה שלילית של 0.7%. בתחום זה, הוצאה הפרטית על מוצרים בני קיימא (ריהוט, ציוד חשמלי וכו') ירדה בשיעור של 14.6%. ההוצאה הפרטית על כלי רכב רשמה ירידה חדה אף יותר, בשיעור שנתי של 39.5%. זאת אחרי שנה טובה מאוד של מכירות שיא ליבואני הרכב. נתונים אלה מעידים על כך שהציבור בישראל נמנע מהוצאות גדולות ומתמקד בצריכה היומיומית.

גם הצמיחה הנובעת מהשקעה בבנייה למגורים רשמה נתון דומה של 1.1% התואם את מגמת ההתקררות של שוק הדיור. הייצוא רשם צמיחה של 1.8%. שני הנתונים המטרידים יותר בדוח של הלמ"ס הם הירידה בשיעור של 4.5% בייבוא, ואולי חמור מכך הירידה בהשקעה בנכסים עסקיים, בשיעור של 2.2%. זאת אחרי שבמחצית הראשונה של 2016, פילוח זה רשם עליה מצוינת של 18.6%. נתון שיכול להעיד על הירידה בנכונות של המגזר העסקי להשקיע בנכסים מניבים בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!