דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / הרוג שלישי ביום אחד: נער בן 16 נהרג כשעבד באתר בנייה בנהריה

מוחמד חוסיין אמארה (16) נהרג מקריסת פיגום | מוחמד מחאג׳נה (44) נהרג כשהכווין משאית בכביש 2 | ודונג גוואן צ׳ינג (40) נהרג כשנפל מגובה 5 קומות בראש העין | השר חיים כץ: "ללא תנאי עבודה ראויים מצב הבטיחות לא ישתפר"

זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)

יום קטלני בענף הבניין: מוחמד חוסיין אמארה (בן 16) נהרג אמש מקריסת פיגום כשעבד באתר בנייה בנהריה. בתאונה נפצעו שני עובדים נוספים, אחד מהם במצב קשה. אמארה הוא ההרוג השלישי ביום אחד בתאונות עבודה בענף הבניין – מוקדם יותר נדרס למוות עובד שהכווין משאית בעבודות במחלף חוף השרון, ואזרח סיני שנהרג בנפילה מגובה, באתר בנייה בראש העין.

זירת התאונה באתר העבודה בנהריה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
זירת התאונה באתר העבודה בנהריה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

בסך הכל, בנוסף לשלושת ההרוגים, נפצעו במהלך היום בתאונות עבודה ארבעה עובדים – שניים באורח קשה, אחד באורח בינוני ואחד באורח קל. מניין ההרוגים באתרי הבניה מאז תחילת השנה עלה ל-21.

סמוך לשעה 13:30 הוזעקו כוחות מרחב אשר של מד"א לאתר בנייה ברחוב סילבר בנהריה, שם קרס פיגום בזמן שהיו עליו שני עובדים ופגע בעובד שלישי. העובד, מוחמד חוסיין אמארה, תלמיד תיכון בן 16 מכפר כנא נלכד תחת ההריסות וחולץ כשהוא ללא רוח חיים. שני העובדים האחרים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה, אחד מהם כבן 29, במצב קשה, עם חבלות בראש ובגפיים. מצבו של העובד השני הוגדר קל, הוא נפצע משברי הפיגומים שקרסו. על פי הודעת המשטרה, גורמי חקירות הגיעו למקום ופתחו בחקירת הנסיבות.

האתר הינו פרוייקט תמ"א 38 שבוצע על ידי חברת 'שכטר ובניו' בע"מ. יש לציין כי העסקת בני נוער במקצועות מסוכנים, ובכללם מרבית מקצועות הבניה אסורה על פי חוק, אולם למרבה הצער, בכל חופשת לימודים ארוכה נערים רבים מהחברה הערבית יוצאים לעבוד בעבודות בניין המסכנות אותם, פעמים רבות במסגרת עסקים משפחתיים. בקבוצה למאבק בתאונות בניין הדגישו כי פנו למנהל הבטיחות ולמנהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה והרווחה – האמונים על אכיפת חוקי הבטיחות וחוקי ההעסקה לבני נוער, בדרישה שיפעלו לאכיפה מוגברת של חוקים אלו במהלך הקיץ למניעת התופעה. לדבריהם עד כה לא נענו.

חובש רפואת חירום במד"א, רם גוטליב, סיפר כי "כשהגענו למקום הייתה המולה רבה, מתחת לפיגומים שקרסו נלכד פועל כבן 25 שהיה מחוסר הכרה, בסיוע כוחות הכיבוי ותוך שימוש בציוד מיגון הוא חולץ מההריסות, ביצענו בו בדיקות רפואיות אך הוא היה ללא רוח חיים ובתוך זמן קצר נקבע מותו. פועל נוסף שנפל מהפיגומים שקרסו ופועל שהיה באתר הבניה טופלו בשטח ופונו במצב קשה וקל לבי"ח כשהם בהכרה".

חוף השרון: עובד נדרס במהלך עבודות הרחבת כביש

בתאונה נוספת נקבע מותו של מחמד מחאג'נה, בן 44, מאום אל פאחם אשר נדרס למוות כשהכווין נהג משאית אשר נסעה לאחור באתר לבניית כביש 531, במחלף חוף השרון, באתר בביצוע הקבלן ת.ע.ן עבודות עפר. מהמשטרה נמסר כי מתחקור ראשוני עולה כי נהג משאית, שנסע לאחור, דרס למוות את העובד. הועבר דיווח לחוקר תאונות עבודה. על פי הנתונים שנאספו בקבוצה למאבק בתאונות בניה באתר זה נהרג חאלד סוויטאת לפני כחצי שנה, לאחר שבטונדה קרסה ומחצה אותו למוות. זהו העובד הרביעי שנהרג בעבודות לסלילת כביש 531 של היזמית חברת נתיבי ישראל.

ראש העין: עובד נהרג כשנפל מגובה 5 קומות

מוקדם יותר נהרג דונג גוואן צ'ינג עובד בעל אזרחות סינית כבן 40, בנפילה מגובה של כחמש קומות באתר בנייה בראש העין. פרמדיקים של מד"א שהוזעקו לאתר בסמוך לשעה 8:40 מצאו את צ'ינג כשהוא ללא רוח חיים, וקבעו את מותו במקום. התאונה אירעה באתר של חברת "אלקטרה בנייה" ברחוב העבודה בעיר. מפקח עבודה שהגיע לאתר, הטיל צו סגירה ל-48 שעות, ונסיבות התאונה נחקרות.

פרמדיקית מד"א, ערין כבהא, שהגיעה לזירה סיפרה כי "הפועלים הובילו אותנו לתחתית הבניין, שם ראינו עובד בשנות הארבעים לחייו, מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית, לאחר שנפל מגובה של כמה קומות. ביצענו בו כמה בדיקות רפואיות אך הוא היה ללא רוח חיים".

אתר תאונת הבניין בראש העין (צילום: דוברות מד"א)
אתר תאונת הבניין בראש העין (צילום: דוברות מד"א)

מחברת אלקטרה בנייה נמסר כי "החברה מביעה את צערה על התאונה הטרגית שאירעה. מאחר ונסיבות התאונה נבדקות ברגעים אלה ע"י הגורמים הרלוונטיים, אנו מנועים מלהתייחס מעבר לכך. עם זאת, נציין כי פעילותנו תמשיך להיעשות על פי תקני הבטיחות המחייבים, ונמשיך לפעול על מנת למנוע מקרים מצערים כגון אלה". בקבוצה למאבק בתאונות בניין מציינים כי זהו ההרוג השישי הידוע להם באתרי החברה, בשנתיים וחצי האחרונות.

שתי תאונות עבודה נוספות בירושלים וברחובות

מוקדם יותר אירעו שתי תאונות עבודה נוספות בהן נפגעו שני עובדים. בסמוך לשעה 8:00, התקבל דיווח במרחב ירושלים של מד"א על עובד, כבן 33, שהתחשמל ברחוב דברי חיים בבית"ר עילית. חובשים ופרמדיקים העניקו לפצוע טיפול רפואי, ופינו לבית החולים הדסה עין כרם, כשמצבו מוגדר קשה והוא סובל מכוויות בפלג גופו העליון.

סמוך לשעה 9:20, הוזעקו כוחות מרחב איילון של מד"א לאתר בנייה ברחוב נתן אלתרמן ברחובות, שם נפל עובד מגובה של כארבעה מטרים. הפצוע, גבר כבן 28, פונה לבית החולים קפלן, כשמצבו מוגדר בינוני והוא סובל מחבלות בגב ובגפיים.

אתר תאונת הבניין ברחובות (צילום: רן מנוסיס, תיעוד מבצעי מד"א)
אתר תאונת הבניין ברחובות (צילום: רן מנוסיס, תיעוד מבצעי מד"א)

כץ: "ללא תנאי עבודה ראויים למפקחים מצב הבטיחות לא ישתפר"

שר העבודה והרווחה חיים כץ התייחס לתאונות העבודה שאירעו ואמר כי ״לצערי הקבלנים מפקירים את עובדיהם, מתנהלים כמו בת יענה ולא לוקחים אחריות על מה שקורה מתחת לאפם". לדבריו, תקנות העיצומים המנהליים לקבלנים מפרי חוק שאמורות להיכנס לתוקפן בינואר 2018 צפויות לחולל שינוי והרתעה כלפי הקבלנים: "כנראה שרק דרך הכיס יבינו הקבלנים שיש לשמור על כללי הבטיחות.". על פי הערכות בכיר לשעבר במנהל הבטיחות שרואיין ב"דבר ראשון", כיום אין למנהל די כוח אדם ליישום תקנות העיצומים המנהליים בהם מתפאר השר.

כץ האשים את משרד האוצר בחוסר נכונות לקדם את העלאת שכר מפקחי הבטיחות ואיוש תקנים למפקחים נוספים: "לצערי חלפה שנה מאז שהגשתי דרישה לאוצר להעלות את שכר המפקחים על מנת לאייש 22 תקנים פתוחים אך דבר לא זז, ואף מהנדס לא מוכן לעבוד בשביל 5,000 ש״ח בחודש ובצדק. ללא תנאי עבודה ראויים למפקחים מצב הבטיחות באתרים לא ישתפר״, אמר כץ.

לאחרונה הוקמה בהנחיית השר כץ ועדה בשיתוף הביטוח הלאומי, במטרה להחיל תשלומי פרמיה דיפרנציאלית על מעסיקים שנמצאו מפרים חוקי ותקנות בטיחות בעבודה. כך, גובה התשלום שמעביר המעסיק לביטוח לאומי יביא בחשבון את הסיכונים להם חשופים עובדיו בהתאם לרקורד הפרות הבטיחות בעבודה והפיצויים ששולמו לעובדים בעבר, במקום שציבור משלמי המיסים יישאו לבד בנטל הכלכלי לפיצוי עובדים שנפגעו בתאונת עבודה, מקופת הביטוח הלאומי.

בארגון "קו לעובד" הפנו את האצבע המאשימה לשר העבודה והרווחה חיים כץ ודרשו להגביר את האכיפה והפיקוח על העבודות באתרי הבנייה. "מתחילת השנה נהרגו 21 עובדים ונפצעו 145 עובדים בדרגות קשה-בינוני (לפי דיווחי מד"א), ב-158 תאונות עבודה שהתרחשו באתרי הבניה בארץ. מציאות זו ניתן לשנות אילו שר העבודה הממונה על ביצוע חקיקת הבטיחות בעבודה, היה נוקט בסעדים האלמנטריים הדרושים לשם הגברת פעולות האכיפה והפיקוח של מינהל הבטיחות. בראש רשימת סעדים אלו נדרשת הוספת התקנים הדרושים למפקחים וחוקרים של מינהל הבטיחות האחראים על ענף הבניה, שיפור תנאי העסקתם והצמדת כלי רכב לכל מפקח שיסייע בניודו.

"כל עוד תדירות ביקורי הפיקוח לה זוכה אתר בניה במדינה היא בסביבות פעם אחת כל 2.5-3 שנים; כל עוד אתרי הבניה בהם מתרחשות תאונות שדרגת הפציעה בהן מוגדרת בינונית (כ-%70 מכלל התאונות המדווחות), לא מבוקרים ולא מפוקחים על-ידי מפקחי מינהל הבטיחות; כל עוד תלונות בדבר אתרי בניה בהם תועדו ליקויי בטיחות ממשיכות להיערם במינהל הבטיחות ללא כל מענה, עובדי הבנין ימשיכו לשלם בחייהם ובשלמות גופם!"

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר כי"ההפקרות משתוללת והמדינה ממשיכה בשלה, בעשייה מועטת ולא אפקטיבית למניעת ההרג הזה." בן ראובן הוסיף כי "הפעולה הנדרשת היא בראש ובראשונה מניעה! עד שלא נכפיל ונשלש את הפיקוח על ביצוע התקנות והחוקים, לא נתקדם. אני קורא לממשלה להגדיר מצב חירום ולהביא במהירות 60-50 מפקחים שיתחילו להסתובב בשטח ולמנוע את המשפחה השכולה הבאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!