אנחנו עדיין בחודש אוגוסט, אך החגים  – ואיתם הרכישות המוגברות של מוצרים חשמליים ואלקטרוניים – כבר מעבר לפינה. ולכן, מבקש המשרד להגנת הסביבה לחדד, או אולי בעצם לגלות, לצרכנים את זכויותיהם. זאת באמצעות פרסום נוהל פינוי מוצרים חשמליים מבית הלקוח, מכוח חוק פסולת אלקטרונית.

נוהל זה מעגן את השירות לאזרח, בעת פינוי מוצרים חשמליים ואלקטרוניים מביתו, אחרי רכישת מוצרים חדשים דומים, ונכתב בשיתוף לשכות המסחר והוטמעו בו הערות גופי היישום המוכרים. מטרתו היא לקבוע אמות מידה למשווקים, באילו תנאים יבוצע פינוי של הציוד הישן מבית הלקוח ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת במועד אספקת המוצר החדש.

אז כדי שגם אתם תוכלו להנות מהוראות החוק, הנה כל מה שצריך לדעת:

מה, בעצם, הזכויות שלי בעת קניית מוצר חשמלי חדש?

החוק מטיל על המשווקים של ציוד חשמלי ואלקטרוני, המתאים גם לשימוש ביתי, לקבל מהלקוח – במועד המכירה או במועד האספקה – פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני, שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, ללא דרישת תשלום או כל תמורה אחרת.

 איך אני אמור לדעת על זה?

על משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי, ליידע את הקונה על אפשרות הפינוי  של הציוד הישן בעת אספקת המוצר החדש ועל ההנחיות על פי נוהל זה.

 האם המשווק חייב לאסוף את הציוד מכל מקום בבית?

לא. רק ממקום סביר שבו נעשה שימוש בדרך-כלל (לדוגמה, מקרר יפונה מהמטבח או מכונת כביסה מחדר הכביסה) או מהמקום בו מוצב המוצר החדש.

מה אני צריך לעשות לפני שבאים לפנות את המוצרים?

הציוד הישן חייב להיות מנותק טרם פינויו מחשמל, גז, מים, רהיט או כל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים.

כמו כן, על הלקוח לפנות את המעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר הבניין כך שהמשווק יוכל לפנות את הציוד ללא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה. על הלקוח לפנות את כל הפסולת מתוך הציוד הישן (כולל מים, קרח, מזון, כביסה או כל פריט אחר שאינו חלק בציוד הישן).

יש לראות שהציוד הישן שלם – כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו מנוע או דלת. לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים בציוד הישן במועד הפינוי ואינם חלק ממוצר חדש דומה.

אם לא ביצעתי את כל הפעולות האלה לפני שהגיעו המובילים, כמה זמן הם יכולים לחכות?

המשווק לא יידרש להמתין מעבר למספר דקות ספורות (לא יותר מעשר דקות) לצורך ביצוע פעולות הכנת הציוד הישן לפינוי על ידי הלקוח.

אני זכאי לזירות הזה גם אם רכשתי את המוצר באינטרנט?

כן. גם במכירה המתבצעת באופן מקוון, המשווק יפנה את הציוד הישן בהתאם לנוהל זה, באופן שבו סיפק ללקוח את המוצר החדש או בדרך יעילה אחרת.

 כל פינוי יהיה בחינם או שיש פינוי בתשלום?

 ככלל, המשווק יפנה ציוד ישן ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת מהלקוח.

אך במקרים הבאים, הנחשבים לפינוי חריג, ובאישור הלקוח מראש, רשאי המשווק לדרוש מהלקוח תשלום או תמורה אחרת אשר יקבע ויוסכם במעמד מכירת הציוד: כאשר הציוד הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין שבו אין מעלית או כאשר לא ניתן להשתמש במעלית לשם הורדת הציוד הישן (במידה והלקוח מביא בעצמו את הציוד הישן לכניסת הבניין לא יגבה תשלום בגין הפינוי); כאשר הובלת המוצר החדש מתבצעת באמצעות מנוף – המשווק רשאי לגבות תשלום נוסף לצורך פינוי הציוד הישן ע"י אותו המנוף; וכאשר יש צורך בפירוק חלק מהציוד הישן (למשל, פירוק דלת מקרר על מנת לפנותו).

המשווק לא הודיע לי מראש שמגיע לי פינוי בחינם וגם לא מסכים לקחת ממני את הציוד. מה לעשות?

במקרה של חריגה מנוהל זה ניתן לפנות אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא"ל: pniot@sviva.gov.il.