דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי משרד החוץ

חברה ועבודה / ביהמ״ש: ״הצעדים הארגוניים של עובדי משרד החוץ מדודים ומידתיים״

נשיא בית הדין לעבודה, השופט איל אברהמי, דחה את בקשת המדינה להוציא צווי מניעה כנגד העיצומים ואף ביקר אותה בחריפות: "מדובר בסכסוך כלכלי שנמשך מספר שנים, כאשר העובדים לא הגיעו למנוחה ולנחלה"

משרד החוץ (צילום: נתי שוחט  פלאש90)
משרד החוץ (צילום: נתי שוחט פלאש90)
שי ניר

״הצעדים הארגוניים הננקטים על ידי עובדי משרד החוץ הינם צעדים מדודים ומידתיים." כך קבע נשיא בית הדין לעבודה השופט איל אברהמי בדיון בבקשת המדינה לכפות צווי ריתוק על עובדי משרד החוץ הנוקטים מזה חודשיים בעיצומים בתגובה לאי מימוש האוצר את הסכמי השכר עליהם חתם לפני שנתיים.

את טענת המדינה כי העובדים הפרו את ההסכם בכך שלא שמרו על "שקט תעשייתי" ביקר השופט אברהמי בחריפות ואמר כי "מדובר בסכסוך כלכלי שנמשך מספר שנים, כאשר העובדים לא הגיעו למנוחה ולנחלה – הסכם בקשר לשכר ולדמי המחיה בחול." והוסיף, "בנסיבות אלו אין מקום להיענות לבקשת המדינה להוציא צווי מניעה כנגד העיצומים.״

במהלך הדיון אמר מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, שאנשי האוצר שיקרו בנוגע להסכמות אליהם הגיעו מנכ"ל משרד האוצר שי באבד, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן והוא עצמו. ניסנקורן בהמשך אף חיזק את דברי רותם. גורם במשרד החוץ כינה את התנהלות האוצר "כישלון".

יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, חנן גודר, אמר בתגובה להחלטת בית הדין כי "בית הדין, בהחלטתו מגבה את הצורך במימוש הסכם השכר עליו הוסכם מול עובדי משרד החוץ. חבל שאנשי האוצר נוקטים בסחבת ובסרבנות שנמשכים תקופה של ארבע שנים. מדובר בשערורייה מתמשכת וכישלון לשים קץ לסכסוך העבודה הארוך ביותר במגזר הציבורי בשנים האחרונות."

במכתב שנשלח ביום רביעי השבוע למנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, הודיעו לו החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו, וממלא מקום הממונה על התקציבים במשרד האוצר יואל נוה, כי הם שוללים מפקידי משרד החוץ את השליטה על יציאת שליחי המדינה ממשרדי הכלכלה והאוצר לחו"ל. יחד עם זאת נודע ל׳דבר ראשון׳ כי עובדי משרד החוץ החליטו מתוך רצון טוב "לשחרר" את הנפקת הדרכונים הדיפלומטים עבור משלחות משרד החינוך לפולין ועבור גורמים ביטחונים מסויימים. בתוך כך כדאי לתהות כיצד "פעולת הענישה" של האוצר נגד רותם תקדם את המצב בהיותם של אנשי האוצר אלה המקשים על משרד החוץ לנהל יחסי עבודה תקינים עם העובדים.

במכתב שנשלח מחזקיהו ונווה לרותם, שפורסם ב"ישראל היום" נכתב כי "בעקבות העיצומים הננקטים במשרד החוץ חלים שיבושים בפעולות הנדרשות לשם הוצאה סדירה ותקינה של שליחים מטעם ממשלת ישראל למקום שירותם בחו"ל ובכלל זה בנוגע להסדרים הנוגעים להטסת העובדים ולהעברות הנדרשות כתוצאה מהיציאה לשליחות. הפעולות האמורות מתבצעות באמצעות תקציב משרד החוץ אך הן רלוונטות גם לשליחים שאינם מקרב משרד החוץ. המציאות שנוצרה מחייבת לטעמנו ריכוז של הנושא על ידי גורם מרכזי אחד, שיקבע סדר עדיפות בשימוש בתקציב הנוגע לתחום זה ויהיה בעל ראיית רוחב".

לפני כחודשיים וחצי החליטו בוועד העובדים של משרד החוץ שהגיעו מים עד נפש, ויצאו למאבק על מימוש ההסכם שנחתם עם האוצר. בתחילה איימו העובדים לשבש את ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שתוכנן בסמוך. אלא שרגשי האחריות הלאומית של עובדי משרד החוץ גברו, וביקורו של טראמפ, כמו גם ביקורו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ומסעותיו המדיניים של ראש הממשלה לחו"ל נוהלו במקצועיות, מא' עד ת'.

העיצומים של עובדי משרד החוץ מעכבים את הבאתם של 20 אלף פועלי בנייה מסין ופורטוגל לישראל, וכן מתעכבת הנפקת דרכונים דיפלומטים עבור סגלי משלחות ישראליות לחו"ל. עובדי משרד החוץ חדלו מלהנפיק דרכונים דיפלומטיים לאנשים שאינם עובדי משרד החוץ, וכך הופסק הטיפול בנסיעתם של שרים, חברי כנסת ועובדי משרדים ממשלתיים שונים.

במהלך החודשיים האחרונים התקיימו חמישה מפגשים של משא ומתן בין עובדי משרד החוץ לאוצר כפי שפורסם בעבר ב'דבר ראשון'. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מעורב באופן אישי ואינטנסיבי במהלכים להשגת הסכם מחודש, המיישם את ההסכם הקודם. המאמצים לסיום הסכסוך, על פי מקורות, כמעט והבשילו ומבחינה תקציבית מדובר בפערים מינימליים בין הצדדים בסך כ-800 אלף ש"ח בשנה.

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב להחלטת בית הדין. ממשרד החינוך שגם היו צד בדיון לא נמסרה כל הודעה עד למועד פרסום הכתבה. ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!