דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המזרח התיכון / החל המבצע לשחרור המעוז האחרון של דאע"ש בצפון עיראק

כך הודיע ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי, בהודעה טלוויזיונית | צבא עיראק, בשיתוף מליציות שיעיות, יצור על העיר תל-עפר מדרום וכוחות כורדיים יצורו עליה מצפון | במקביל, נמשכת הלחימה בארגון הרצחני בלבנון וסוריה

שני חיילים עיראקיים מאבטחים גשר על הדרך לתל-עפר, 14 באוגוסט 2017. הממשלה העיראקית החלה להציב כוחות מסביב לעיר כהכנה למתקפה על אחד המעוזים העירוניים האחרונים שבשליטת דאע"ש בצפון עיראק. (צילום: AP Photo/Balint Szlanko)
שני חיילים עיראקיים מאבטחים גשר על הדרך לתל-עפר, 14 באוגוסט 2017. הממשלה העיראקית החלה להציב כוחות מסביב לעיר כהכנה למתקפה על אחד המעוזים העירוניים האחרונים שבשליטת דאע"ש בצפון עיראק. (צילום: AP Photo/Balint Szlanko)
אוריאל לוי

 

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, הודיע הלילה (ראשון) על תחילת המבצע לשחרור העיר תל-עפר מידי דאע"ש. זאת בשעה שהוצנחו בעיר מנשרים הקוראים לתושבים להתרחק מאנשי דאע"ש ולהתכונן לשחרור העיר. תל-עפר, השוכנת כ-70 ק"מ ממערב למוסול, היא מעוזו האחרון של הארגון הרצחני במחוז נינווה של עיראק.

בהודעה טלוויזיונית הלילה, פנה אל-עבאדי ללוחמי דאע"ש "אין לכם ברירה, עליכם להיכנע או למות". במבצע צפויות להשתתף גם מליציות שיעיות הממומנות על ידי איראן, כמו המליציה "אל-חשד אל-שעבי" אותה הזכיר אל-עבאדי בנאומו. צבא עיראק ומליציות שיעיות מכתרים את העיר מדרום, וכוחות הפשמרגה הכורדיים צרים עליה מצפון. על פי הערכות של צבאות עיראק וארצות הברית, בעיר נותרו כאלפיים לוחמים של דאע"ש.

אתמול, פתח צבא לבנון במבצע צבאי נגד מובלעת דאע"ש היושבת משני צדי הגבול הסורי בהרי קלמון. ארגון חיזבאללה הודיע במקביל על תחילתו של מבצע נגד אותה מובלעת של דאע"ש. בהודעת חיזבאללה נמסר כי הארגון משתף פעולה עם צבא סוריה בלחימה באנשי דאע"ש ברכס הרי הקלמון. אולם, בהודעת מפקד צבא לבנון יוסף עאון הודגש כי המבצע שאליו יצאה המדינה לא נערך בתיאום עם משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, אלא בגיבוי אמריקאי.  צבא לבנון הודיע אמש כי השתלט על 30 קמ"ר מהשטח שבשליטת דאעש בצד הלבנוני של הגבול, כרבע מהשטח שבשליטת ארגון הטרור. עוד נמסר כי עשרים אנשי דאע"ש חוסלו עד כה במבצע ועשרה חיילים לבנונים נפצעו. במקביל, חיזבאללה מסר כי יחד עם הצבא הסורי הצליח להשתלט על 87 קמ"ר מהשטח שנמצא בשליטת דאע"ש בצד הסורי של הגבול, ואיבד ארבעה מלוחמיו.

כוח אחר של צבא סוריה ממשיך להתקדם במהירות במלחמה בדאע"ש במחוז חומס שבמרכז המדינה. חלוקת החזיתות נגד דאע"ש, בין משטר אסד שותפו של רוסיה לבין הכורדים השותפים של ארה"ב, נחשפה אתמול לראשונה כשנהר הפרת הוגדר כקו הגבול בין הגזרות. ארה"ב הודיע כי תפגיז כל כוח שיכנס לשטח שהוגדר כשטחה של רוג'בה (האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה) וחיל האוויר הרוסי יפגיז כוחות שיפעלו ללא אישורו דרומית ומזרחית לקו שנקבע.

הלחימה נגד דאע"ש נמשכת גם בתוך העיר א-רקה, היושבת על גדת נהר הפרת במדבר הסורי. לאחר יותר מחודשיים מאז חדרו "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", בהנהגת הכורדים ובסיוע הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, לעיר, דווח הפנטגון כי הצליחו להשתלט על לפחות 55% משטחה הבנוי של א-רקה, בירתו הרשמית של דאע"ש.

"הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" הצילו רבבות אזרחים שנמלטו לעברם  מציפורני דאע"ש, ביניהם עשרות ילדים ונשים יזידיות שהיו שבויות של הג'יהאדיסטים מאז אוגוסט 2014.

לפני כחודש סיים צבא עיראק, יחד עם מיליציות שיעיות נוספות, לכבוש מידי דאע"ש את העיר מוסול, בתום מבצע שנמשך תשעה חודשים. מוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק שנחשבה לבירת המדינה האיסלאמית בעיראק, נכבשה על ידי ארגון הטרור הסוני תוך יומיים בלבד ביוני 2014, והקרבות שהוביל צבא עיראק כדי לשחררה הותירו חלקים גדולים בעיר תחת הריסות. בשלוש שנות השלטון של דאע"ש בעיר, טבח הארגון ביותר מ-6,000 אזרחים, כך לפי מעקב של "הוועד למאבק ברצח עם". במהלך תשעה חודשי המבצע לשחרור מוסול נהרגו ונפצעו יותר מ-10,000 אזרחים וקרוב למיליון נעקרו מבתיהם והפכו לפליטים. לאחר שכבש את מוסול תוך יומיים בלבד, שלט הארגון בסוף 2014 בשטח הקרוב ל-200,000 קמ"ר (פי 7 משטח ישראל) ובו אוכלוסייה של כשמונה מיליון בני אדם. כיום שולט הארגון בכמחצית מהשטח בו שלט לפני שלוש שנים ובאוכלוסייה של כשני מיליון בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!