דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

על הסתה מפלצתית וחסרת כל היגיון

תוצאות ההסתה המפלצתית מגיעים לאבסורדים שמחלחלים בציבור הרחב, מי יותר ומי פחות. הם מחלחלים אצל אנשים הנראים שפויים ביומיום, אפילו נחמדים, מארחים להפליא, עוזרים איש לרעהו.

כמי שעשה עשרות סרטים תיעודיים, אני משוטט בארץ הזאת ופוגש עד היום את גיבורי הסרטים שלי, חבריהם ובני משפחותיהם. ככה אני. לפני כחודש פגשתי בפאב בנהריה, את אחד הפעילים הערבים היותר סימפטיים בפעילותינו למען זכויות האוכלוסייה הערבית הישראלית שעיוותי השלטון מפלים אותם לרעה. על זה אין ויכוח. היו איתו עוד חברים ערבים במפגש. שוחחנו על דא והא, והחבר אמר לפתע: "בישראל יש רק שלושה אחוז אשכנזים. והם שולטים בהכל".
חבריו הערבים הנידו ראשם בהסכמה.
"כמה אשכנזים יש?" נדהמתי.
"שלושה אחוזים לא יותר" הוא ענה ללא היסוס.
"מאיפה לך?"
"זה ידוע" ענה.
"תראה עיסאם (שם בדוי)", ניסיתי להסביר, "בעליות ההמוניות עלו כמיליון ניצולי שואה פליטים לארץ ויש להם ילדים".
"זה שקר של התעמולה הישראלית" ענה.
"עיסאם היקר, הגרמנים הרגו מספיק אבל נשארו כמה. אל תחסל לי אותם עכשיו, את הניצולים המסכנים וצאצאיהם, יש להם מספיק צרות בלעדיך. מה גם שאתה יודע שאני בן ניצולי שואה, אל תהיה פסיכי".
"אתה לא בן ניצולי שואה, אתה מקרית-ים ג'. אתה צ'חצ'ח." (הוא עבד בקרית-ים בנעוריו)
הוא צחק. זה היה מצחיק ולא מצחיק כאחד אבל אני המשכתי והתעקשתי.
"העלייה הרוסית מסתכמת ביותר ממיליון איש, היא גם אשכנזית, גם אם אתה מוריד שליש שהתחזו ליהודים, נשארת עם שמונה מאות אלף אשכנזים. וחוץ מזה, מתוך שש מאות אלף יהודים בישראל ב-48 רובם היו אשכנזים. איך שלושה אחוז?!"
"אלה שבאו מרוסיה? הם לא אשכנזים הם רוסים" ענה.
"נניח" עניתי, "מה שלא נכון, אבל נלך לסטטיסטיקה אחרת: יש ארבעים אחוז או יותר נישואים מעורבים בין אשכנזים וספרדים, כל זאת מתוך שבעה מיליון יהודים. אז איך הגענו עיסאם למספר של שלושה אחוז אשכנזים?"
"זה ידוע", ענה. ו"הזה ידוע" הוא העניין כפי שנראה בהמשך.

לפני מספר ימים הלכתי לביקור חולים למשפחה בפריפריה שם עשיתי בזמנו סרט, בו מככבת המשפחה. מרכז השיחה היה ענייני היום: ההסתה של ביטן וביבי נגד השמאל. ועוד על השמאלנים הבוגדים, "הקיבוצים הם הכי בוגדים וכולם עכשיו עברו לתל אביב והם כולם מלכלכים על ביבי ושרה" אמר משה (שם בדוי).
אמרתי בחוסר סבלנות צינית: "משה, בוא נעזוב את הקיבוצים. זה סיפור שכבר יצא מהאף. בתי הקברות שלהם מפוצצים בחללי המלחמות".
ענה לי משה: "למה הקיבוצניקים האלה נפלו? כי הם היו חיילים גרועים."
טוב, בשני המקרים לעיל, ברור שיש כאן עניין של הסתה. אבל ההסתה, גם אם לא עשיתי מחקר אקדמי על כך, צריכה כר מתאים שמוכן לספוג את זה. אוהדי טראמפ, ומצביעיו, חצי מהאוכלוסיה האמריקאית, ברור שיש בהם מתוסכלים רבים ממעמדם הכלכלי והאישי בחברה האמריקאית במיוחד בדרום, היכן שהגזענות עוברת מדור לדור, או אנשי רצועת התעשייה של מערב התיכון שמצאו את עצמם מובטלים ומתוסכלים. לכן הסתה נגד שחורים, יהודים וליברלס נופלת על אוזניים כרויות שרוצות להפנים את ההסתה כפיצוי. אותו אדם מוסת, אם היה לומד באוניברסיטה בצפון והיה הופך לרופא, היה סיכוי שהיה מטמיע ערכים חדשים.

בישראל ההסתה המסורתית של הליכוד, עוברת מדור לדור, שלא הצליח לעלות מדרגה בשלב הסוציו-אקונומי וכך גם אצל ערבים (כמובן שהמוצלחים במדרג החברתי קל להם בהרבה לעצב דעות חדשות). אבל החידוש שאני בא להציע, שלאחר שראשי הליכוד לדורותיהם או ליברמן מעבירים בציניות את ההסתה בצורה של מסרים פשטניים, או אז במשך השנים מתפתחות בתוכם אגדות אורבניות כתוצאה מתקשורת בין-אישית, של המצאות כטוב הדמיון עליהם, אגדות עממיות אישיות שבאות להצדיק שנאה והסתה. הרי ביבי ומרעיו לא המציאו את אגדת הנופלים מהקיבוצים שהיו חיילים גרועים באופן ישיר. אבל מספיק שביטן ומירי רגב, מדברים על "שב"כ פחדן ותבוסתן" כבר יתגלגלו אגדות בין קהל אוהדיהם, כמיטב הדמיון, סיפורים עסיסיים על בוגדי השמאל. הרי בני אדם ממציאים לעצמם סיפורים מדי יום, אז למה לא אגדות שונות ומשונות של אנשים שדמיונם מופרה ומזובל יום יום על ידי מנהיגיהם?

איך ערבים מוסתים ממציאים את האגדה על שלושת האחוזים של אשכנזים שיש בארץ – והאשכנזים עוד שולטים בכלכלה ובפוליטיקה כולה?. זה קשור לתחושת התסכול שהערבים הפסידו במערכה העולמית מבחינת קידמה טכנולוגית והפסידו ליהודים במערכות על ארץ ישראל. זהו תסכול כבד מנשוא שקשה להבין את עוצמתו ברמה האישית של אנשים שנולדו ערבים. אז אם יש אגדה שהיהודים המערביים שולטים בכלכלה ובפוליטיקה העולמית, מכאן גם מתפתחת אצל חלק מהם אגדה, שהיהודים האשכנזים מיעוט מפלצתי, הוא סניף של היהדות העולמית. ומכאן כמיטב הדמיון היות האשכנזים מיעוט שבמיעוט, מחזקת את האגדה בדבר המאפיה היהודית העולמית.
זו לא רק ההסתה של התנועה האיסלמית, כהנא חי, הליכוד החדש. כל עוד החינוך בישראל יתבסס על ערכים אתנוצנטרים כפי שנעשה כיום על ידי השליטים בשני העמים המצב יתדרדר. קבוצות פעילות בפריפריה ובקרב ערבים: "דרור ישראל", "השומר הצעיר" "נווה שלום" בית הספר המשותף יהודי-ערבי בערה ועוד, צעירים מצוינים שהולכים להוראה כמטרת חיים וחיים בקרב אוכלוסיות שונות יהודים וערבים הם הסיכוי הקטן אבל היחידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!