דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ליקוי חמה

במערכת השמש / כיצד הסבירו בעבר הזקנים והחכמים בתרבויות שונות את תופעת ליקוי החמה?

האירוע הנדיר שהתרחש בשמי ארה"ב הוא הזדמנות טובה להכיר כמה סיפורים שסיפרו לעצמן תרבויות שונות, בטרם פותח ההסבר המדעי המקובל לתופעה | הירח השקרן, עוגיה שנגסו בה והאל שראשו הכרות מסתיר את השמש הם רק חלק מהם

במהלך ליקוי חמה שנצפה ברוסיה ב2015 (AP Photo/Dmitry Lovetsky).
במהלך ליקוי חמה שנצפה ברוסיה ב2015 (AP Photo/Dmitry Lovetsky).
אוריאל לוי

לא רק השמיים נהיים אפלים במהלך ליקוי חמה – גם בני האדם. ההסבר המדעי המקובל כיום גורס כי השמש נעלמת משום שהירח עובר בינה לבין כדור הארץ. אך בעבר, כשגרמי השמיים היו פחות מוכרים לבני האדם, נדרשו החכמים והזקנים לתשובות אודות התופעה המוזרה הגורמת לחושך באמצע היום. כמה מהסיפורים האלה לא מתאימים להיות מסופרים לילדיכם לפני השינה.

בחצי הכדור המערבי התרחש אמש (שני) ליקוי חמה. בקו אחד החוצה את ארה"ב ניתן היה לחזות בליקוי מלא, שזכה לכינוי "ליקוי החמה האמריקני הגדול", במהלכו התכסתה השמש כולה והשמיים החשיכו. מדובר בתופעה המתרחשת אחת ל-99 שנים מה שהופך אותה למאורע נדיר יחסית לאורך חיי בני האדם, אך שכיח יחסית לאורך חייהם של גרמי שמיים. בנקודות בהן מובטח כיסוי מלא של השמש, נערכו אירועי צפייה המוניים, ומלונות נערכו לקבלת מבקרים רבים שהגיעו אליהם כבר במהלך השבוע כדי לחזות בליקוי במלוא הדרו.

תורת הליקויים העתיקה סיפרה לעתים קרובות על האנשים המושכים בחוטים המאפילים את השמש, יותר מאשר על השמש או על הירח, הסביר אנתוני אבני, מחבר הספר "בצל הירח: המדע, הקסם והמסתורין של ליקוי חמה" לסוכנות הידיעות אי. פי.

"זה לא מיתוס. זה לא מדע. זו תרבות", אמר אבני, פרופסור לפיסיקה וסוציולוגיה באוניברסיטת קולגייט. "לעתים קרובות מטרת הסיפורים להזהיר מפני מה שנתפס באותה העת כבלתי מוסרי, החל מגילוי עריות ועד לשקר", אמר אבני, והוסיף כי "הם יכולים להיות סיפורים מפחידים ומורטי עצבים – וכך להעניק שיעור טוב. בסופו של דבר, מה מרגיז יותר מאשר זה שהשמש נעלמת באמצע היום?"

אַלִימוּת

הסיפור האלים ביותר מגיע מהודו, הוא תקף גם לליקוי ירח, והוא "לא לבעלי לב חלש" כפי שאמר מארק ליטמן, מנהל הפלנטריום לשעבר באוניברסיטת טנסי. שד ששמו רהו ניסה לגנוב את צוף האלמוות מן האלים, אבל השמש והירח זיהו אותו. השד התחיל לשתות את הצוף ובתגובה לכך האל וישנו זרק דיסקוס וזה "פרס את צווארו של רהו לשניים", אמר ליטמן. הצוף נותר בפיו של רהו, אבל שאר הגוף נעלם בשמיים. מאז ראשו של רהו ממשיך לנצח לרדוף אחר השמש והירח בשמיים, "ובכל פעם שהוא תופס את השמש או הירח הוא לוקח ביס" אבל בגלל שאין לו גוף, כאשר הוא בולע את השמש או את הירח, הם מופיעים שוב במלואם.

מִין

מיתוס הנוגע למין מגיע אלינו מגרמניה. במיתוס הגרמני ישנו ירח זכר קר ועצל, האדיש לשמש הנקבית הלוהטת בהתלהבותה במשך היום, וזאת למעט כמה פיסות תשוקה במהלך ליקויי חמה. "לאחר מכן הם שוב מתרוצצים בשמיים, הירח בעצלותו והשמש בלהטה", אמר ליטמן. במערב אפריקה, מתואר מפגש מזדמן וחמקמק, אבל הפעם בין השמש הזכר לירח הנשי, כאשר הזוג מכבה את האורות בצניעות במהלך הליקוי.

זללנות

בגלל שהשמש הנעלמת נראית כמו עוגיה שנתנו בה ביס, נפוצו מיתוסים רבים העוסקים באוכל. לעמים הנורדים היה זאב שנוגס בשמש. במקומות אחרים היו אלה כלב, דרקון, ציפור ונחש מהעולם התחתון. לעתים קרובות נהגה החיה לירוק את השמש כי היא חמה מדי, וגם כי הליקוי חלף.

זעם

ליטמן מתאר את מה שעשוי להיות המקרה הראשון של זעם בכביש בקליפורניה. האינדיאנים משבט פומו סיפרו על דוב שהלך עד שנתקל בתומו בשמש. הוא והשמש "עשו צ'יקן", כלומר הם רבו על הזכות לעבור ראשונים בדרך, עד שהדוב, בהתקף של זעם, נשך את השמש והמשיך לאכול. בסופו של דבר מגיע הירח ומציל את היום.

שֶׁקֶר

אנשי האנדים נהגו לספר על הירח הלוחש באוזני השמש שקרים. כך לפחות הם דמיינו את הסהר השמשי בעת הליקוי. הם נהגו לתופף בעוצמה בתופים, להלהיט את כלביהם, בקיצור – ליצור מהומה על מנת להזהיר את השמש ש"הירח הוא שקרן", סיפר אבני.

התאגדות

טנסקאווטאווה, נביא של השבט האינדיאני 'שאווני' בתחילת המאה ה-19, ניסה לאגד שבטים שונים באינדיאנה ואוהיו. ויליאם הנרי הריסון, מושל אינדיאנה דאז ונשיא ארה"ב מאוחר יותר, זלזל במאמציו. הוא שאל את הנביא אם יכול לעשות ניסים וקרא לו "לגרום לשמש לעמוד דום, לירח לשנות את מסלולו, להפסיק את זרימת הנהרות או להחיות את המתים". טנסקאווטאווה המלומד ידע על ליקוי החמה המתקרב, שבאמת התרחש ב-16 ביוני 1806, והכריז שהוא יכתים את השמש ויוציא אותה ממסלולה הרגיל. השמש נעלמה באופן זמני בדיוק בזמן שטנסקאווטאווה הכריז עליו, "זה היה מביך מאוד מצידו של הריסון," אמר ליטמן.

ליקוי חמה מלא. מרץ 2016 (צילום: AP Photo, File)
ליקוי חמה מלא. מרץ 2016 (צילום: AP Photo, File)

הסכמי שלום

ליקוי חמה עצר את הקרב בין הלידיאנים לבין מדי לפני למעלה מ-2,500 שנה, כך לפי כתביו של ההיסטוריון היווני הראשון הרודוטוס. "החיילים משני הצדדים היו כל כך מפוחדים שהם הפסיקו להילחם" וחתמו על הסכם שלום שבמהלכו נערך טקס נישואין בין בתו של מלך לידיאן לשמש של מדי סיפר ליטמן.

חישובים

הבבלים, המאיה והסינים גילו כבר לפני מאות ואף אלפי שנים נוסחה מתמטית המנבאת את הליקויים, וכך חישבו מראש מתי יתרחש הליקוי הבא. "היכולת לנבא משהו מבטלת את יסוד הפחד שבו," הסביר ליטמן, ומאחר והפחד פחת, כך גם המיתוסים פחתו.

מרד

לסיום, נספר על אירוע אמיתי של מאבק ברשע שהחל בעת ליקוי החמה שהתרחש בארה"ב בפברואר 1831. נט טרנר היה עבדו של בנג'מין טרנר, ומכאן שמו, הוא עבר כמה ידיים, וספג את נחת זרועם של נוקשי עבדים רבים, אך לאורך שנות בגרותו למד קרוא וכתוב, ורכש ספר תנ"ך – ממנו למד על שחרור עבדים. במהלך ליקוי החמה הוא חווה התגלות אלוהית שקראה לו למרוד במעבידיו. לאחר חצי שנה, בדיוק אתמול לפני 186 שנים, החל יחד עם אנשיו במרד מזוין נגד המעבידים הלבנים. המרד כלל מעשי רצח רבים, גם כנגד לבנים חפים מפשע וביניהם נשים וילדים. בסה"כ נרצחו 56 אזרחים לבנים. לאחר כמה ימים דוכא המרד וכ-100 עבדים, שרק חלקם השתתפו בו נרצחו. מרד העבדים שהנהיג טרנר היה המשמעותי ביותר כנגד משטר העבדות בתקופה שקדמה למלחמת האזרחים האמריקאית. לאחר שהמרד דוכא ב-23 באוגוסט 1831, הצליח טרנר לברוח, אך נתפס כעבור חודשיים, ב-30 באוקטובר, והוצא להורג בתלייה ב-11 בנובמבר בעיר ג'רוזלם (לימים קורטלנד) שבווירג'יניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!