דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב / שינוי במדיניות החוץ: טראמפ הודיע על המשך המלחמה באפגניסטן

בנאום שנשא אמש (ב'), הודיע הנשיא האמריקני על תגבור הכוחות האמריקאים במדינה, זאת בניגוד למדיניות הבדלנית אותה קידם כמועמד | בטאליבן לא התרשמו: "אפגניסטן תהיה בית קברות לארה"ב"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נושא נאום לאומה בבסיס פורט מאייר בוירג'יניה, 21.8.2017. במהלך הנאום, טען כי ארה"ב עוד תכריז ניצחון באפגניסטן. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נושא נאום לאומה בבסיס פורט מאייר בוירג'יניה, 21.8.2017. במהלך הנאום, טען כי ארה"ב עוד תכריז ניצחון באפגניסטן. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
אוריאל לוי

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נשא אמש (שני) נאום מיוחד לאומה האמריקאית, בו הציג תכנית חדשה למלחמה באפגניסטן. מול מאות חיילים ומפקדים בבסיס צבאי בוירג'יניה, הזהיר הנשיא מההשלכות של נסיגה חפוזה מאפגניסטן, שלטענתו עלולה ליצור ואקום אותו ימלאו גורמי טרור ימלאו את מקומו.

טראמפ הודה בשינוי המדיניות אותה קידם במהלך המירוץ לנשיאות, המוכרת בססמה "קודם כל אמריקה", לפיה ארה"ב צריכה להשקיע את מרב המשאבים פנימה ולהקטין את מעורבותה במלחמות ברחבי העולם. "האינסטינקט הראשוני שלי היה לסגת משם " הסביר, "אך לאחר שבתור נשיא למדתי את הנושא מקרוב, הגעתי למסקנות שונות לגבי האינטרסים שלנו במקום".

https://www.youtube.com/watch?v=u-XqrA82CrI&feature=youtu.be

מוקדם יותר אתמול, דיווחה רשת החדשות CNN כי טראמפ אישר לתגבר את כוחות הצבא האמריקאי באפגניסטן ב-4,000 חיילים, שיצטרפו ל-8,400 החיילים האמריקאים המוצבים כבר במדינה, ולכ-2,800 חיילים בלגים, בריטים, איטלקים וטורקים השותפים למאמץ האמריקאי מטעם ברית נאט"ו.

בהערכות של מומחים שונים לקראת הנאום, נטען כי טראמפ צפוי להגדיל את הכוח האמריקאי באפגניסטן ברבבות חיילים, וזאת על מנת להשיב את השליטה במדינה השרויה במלחמה מזה 16 שנים לממשלת אפגניסטן. עם זאת, הנשיא האמריקאי לא נקב  במספרים המדויקים, ויתכן כי בעתיד ישלחו כוחות נוספים לתגבר את צבא ארה"ב באפגניסטן. מאז שהחל את כהונתו כנשיא, תגבר טראמפ את כוחות צבא ארה"ב בסוריה, עיראק, כווית, סומליה, לוב, הפיליפינים וכעת גם באפגניסטן.

טראמפ השלים בכך סבב של תגבור כוחות צבאיים ברחבי המזרח התיכון והמזרח הרחוק, כחלק ממלחמת ארה"ב נגד דאע"ש, אל-קאעידה, וארגוני טרור אסלאמיסטים מקומיים כדוגמת הטליבאן.

עוד הוסיף נשיא ארה"ב כי בכוונתו לפתח ברית אסטרטגית עם הודו, שתסייע לפיתוחה הכלכלי של אפגניסטן. הוא אף השתמש בטון ביקורתי כלפי הודו – שעם סחר בהיקף של 30 מיליארד דולר בשנה – נחשבת לשותפה החשובה ביותר של ארה"ב בדרום ובמרכז אסיה.

טראמפ מתח ביקורת חריפה על פקיסטן, לצד אמירה כי היא תוכל להרוויח משיתוף פעולה עם מאמציה של ארה"ב באפגניסטן. "פקיסטן מהווה חוף מבטחים לכאוס, אלימות וטרור" אמר, "האיום ממנה הוא גרוע יותר מאחר והיא והודו הן שתי מעצמות גרעיניות שהמתיחות ביניהן יכולה להביא לכדי קונפליקט".

לקראת סיום, הצהיר טראמפ כי "תמיכתה של ארצות הברית היא לא צ'ק פתוח, סבלנותנו אינה בלתי מוגבלת", והוסיף כי "ממשלת אפגניסטן צריכה לשאת בעול הפוליטי, הכלכלי והצבאי. נישאר עם עיניים פקוחות למצב".

"נמשיך במלחמה הזו עד נשימתנו האחרונה"

בתגובה לנאומו של טראמפ אמרו היום בכירים בטליבאן כי "אפגניסטן תהיה בית קברות לארה"ב". בהודעה שמסר דובר הארגון במדינה, נטען כי הנשיא אמריקאי לא חידש דבר בנאומו וכי דבריו מהווים הוכחה נוספת לכך שהממשל הנוכחי בקאבול, בירת אפגניסטן, אינו אלא בובה של וושינגטון.

"נכון לעכשיו אני יכול לומר שלא היה שום חידוש בנאומו והוא היה מאוד לא ברור", מסר זביאוללה מוג'אהיד, דובר הטאליבן באפגניסטן, לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לדבריו, ארה"ב צריכה לחשוב על אסטרטגיית יציאה במקום על המשך המלחמה. "כל עוד יש חייל אמריקני אחד על אדמתנו, והם ימשיכו לכפות עלינו מלחמה, אנחנו נמשיך בג'יהאד שלנו", אמר.

לדברים הצטרף מפקד בכיר בארגון שאמר כי טראמפ רק משמר את "ההתנהגות היהירה" של קודמיו בתפקיד, כדוגמת ג'ורג' בוש, שהכריז על המלחמה נגד הארגון בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר. "הוא סתם מבזבז את חייהם של חיילים אמריקנים. אנחנו יודעים איך להגן על מדינתנו, זה לא ישנה כלום", הוסיף. "במשך דורות נלחמנו במלחמה הזו, אנחנו לא מפחדים" המשיך המפקד הבכיר, שדיבר ממיקום לא ידוע., "אנחנו רעננים ונמשיך במלחמה הזו עד נשימתנו האחרונה".

התאוששות הטליבאן

הטליבאן ניהל משטר אסלאמיסטי קיצוני באפגניסטן, ורצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על המדינה באמצע שנות התשעים. בשנים האחרונות מתאושש הארגון מתקופה ארוכה, בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו. 16 שנים אחרי שמשטרו הופל בידי ארצות הברית, הטליבאן חיזק משמעותית את כוחו בשנה האחרונה וכבש שטחים רבים מידי הממשל המרכזי בקאבול שנתמך על ידי המערב. למעשה, הטליבאן לא שלט בשטח ובאוכלוסייה נרחבים כל כך מאז תחילת המאה ה-21.

היכן שולטים דעא"ש והטאליבן באפגניסטן 22.8.17 (גרפיקה: אידאה)
היכן שולטים דעא"ש והטאליבן באפגניסטן 22.8.17 (גרפיקה: אידאה)

הארגון משתף פעולה עם אל-קאעידה, ועם ארגוני פשע חמושים אחרים ברחבי אפגניסטן ובפקיסטן השכנה. לפני כשנה הוציאה רוסיה מפקדים בכירים בטאליבן מ"רשימת הטרוריסטים" שלה, לאחר מפגש משולש שנערך במוסקבה בו לקחו חלק בכירים במערכות הביטחון של רוסיה, סין ופקיסטן. מלבד רוסיה סין ופקיסטן, איראן וכוויות מואשמות גם הן בסיוע לטליבאן בשנים האחרונות.

בשנת 2012 נשלחו פעילי דאע"ש מסוריה לאפגניסטן ופקיסטן, במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה. באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאע"ש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטן (חלקן של לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאע"ש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאע"ש באפגניסטן ופקיסטן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאע"ש את צבא אפגניסטן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות ומעשי טבח נגד אזרחיהן השיעים של המדינות. שורה ארוכה של מנהיגי דאע"ש באפגניסטן חוסלו בידי ארה"ב בשנה האחרונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!