דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מדיני - ביטחוני / מפגש פוטין נתניהו - האם תצליח ישראל לצמצם נוכחות איראנית בגבול הצפוני?

"אדון עם נשיא רוסיה על הניסיון האיראני להתבסס בסוריה" אמר ראש הממשלה בסרטון שפרסמה לשכתו | צבי מגן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה: "האמריקאים הסכימו לנוכחות איראנית בסוריה ולהישארות אסד בשלטון. לישראל נשאר לדבר עם הרוסים"

נתניהו ופוטין צילום ארכיון: פלאש 90
נתניהו ופוטין צילום ארכיון: פלאש 90
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו יפגש היום (רביעי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעיר סוצ'י. בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי אל נתניהו יצטרפו ראש המוסד יוסי כהן, וראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת. "מחר אצא לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין", אמר נתניהו בסרטון הווידאו ששיחררה לשכתו. "אדון איתו על הניסיון המואץ של איראן להתבסס צבאית בסוריה. זו עדות כמובן לתוקפנות של איראן שלא פחתה כהוא זה אחרי הסכם הגרעין, אבל זה גם מציב בעיה לא רק לישראל, אלא לכל מדינות המזרח התיכון ולעולם כולו". בהודעה נמסר גם כי בשנתיים האחרונות רה"מ נתניהו נפגש עם הנשיא פוטין מדי כמה חודשים כדי לדון בנושאים בילטראליים ואזוריים, במטרה למנוע חיכוך בין חילות האוויר הישראליים והרוסיים בסוריה.
פגישתם של נתניהו ופוטין מגיעה על רקע הסכם הפסקת האש בדרום סוריה, עליו סוכם בין רוסיה לארה"ב, לפני כחודש הצהיר נתניהו כי ישראל מתנגדת להסכם. האינטרס הישראלי, ביחס לעתיד הקרוב של סוריה, הוא להרחיק את כוחותיה של איראן הפועלים במרחב כמה שיותר רחוק מגבולה ולשמר את תיאום הצבאי הישראלי-רוסי של חילות האוויר במרחב.

"לרוסיה יש בעיה עצומה. רוסיה צריכה להסתדר עם כל השחקנים שישראל היא רק אחד מהם. יש סעודים, איראנים וטורקים וזה ללא מסתדר יחד. האמריקאים לא מוכנים לתת לאיראנים דבר. ההסדר הגדול מכוון לימים שלאחר גירוש דעא"ש. כל אחד דורש נתח, וישראל אומרת קאזוס בלי (עילה למלחמה, ש.נ.) על העניין האיראני. זה מסוכן." אמר ל'דבר ראשון' צבי מגן, חוקר בכיר במכון לביטחון INSS ולשעבר שגריר ישראל ברוסיה בסוף שנות ה-90. "התיאום עם הרוסים פורה בזהירות, לפחות עד השלב הזה, בשני היבטים", מחדד מגן, "הראשון הוא ערבונות לאבטחת המרחב הסורי לפעילות הדדית. ישראל היא המדינה היחידה שניתן לה לפעול בסוריה ובהסכמה רוסית וישראל פועלת בסוריה. ההיבט השני הוא ההסדר העתידי. בהיבט הזה הרוסים סיפקו את הסחורה והם אומרים את זה. אחרי שנתניהו אמר שהוא מתנגד פוטין דיבר ולברוב דיבר ואמרו 'אנחנו סיפקנו לישראל את הביטחון'."

האם ישנה התייחסות כלשהי בגיבוש הסכם הפסקת האש בדרום סוריה לישראל?
"רוסיה וארה"ב הגיעו להסדר לגבי סוריה. הדבר העיקרי שהן חיפשו כמהלך ראשוני זה לפתות את ישראל בלהוריד את האירנים מהגבולות למרחק של 20-30 ק"מ. ישראל לא מתנגדת להסדר בדרום סוריה. היא מתנגדת לראות שם את האיראנים ובכך ההסכם לא מספק אותה. נתניהו ואנשים מטעמו השמיעו בתקופה האחרונה מסרים, אותם ניתן לתרגם לכך שאם ישראל לא תבוא על סיפוקה, בהיבט הנוכחות האיראנית, היא תראה זאת כאיום קיומי ותפעל כראות עיניה. בסופו של דבר הרוסים והאמריקאים הגיעו להבנות בנוגע לכל הנושאים האחרים. בין היתר האמריקאים נתנו לרוסיה את ההובלה והם רואים ברוסים כמאמץ העיקרי להדברות פנים סורית. האמריקאים גם מקבלים את התכנית הרוסית לחלוקה עתידית של סוריה לאזורי השפעה, שאיננו יודעים מה הם יהיו. בתוך כך, האמריקאים הסכימו לנוכחות איראנית בסוריה ולהישארותו של אסד בשלטון. לפני מספר ימים נסעה משלחת ישראלית עם ראש המוסד לדבר עם האמריקאים והם חזרו עם ידיים ריקות, לישראל נשאר לדבר עם הרוסים."

האם זהו אינטרס רוסי להתחשב בצרכיה הביטחונים של ישראל?
"עבור הרוסים, ישראל – כגורם אזורי מרכזי, היא לא עניין של מה בכך. הם מעוניינים בהרגעתה של ישראל ובשבילם זהו תנאי להסכם. הרוסים גם מכירים בכך שכוח ההיזק של ישראל, ביחס להסכם הסורי העתידי, הוא החזק בכל האזור. כשרוסיה נכנסה למלחמת האזרחים, הדבר הראשון שעשתה היה לסגור הבנות עם ישראל. ההבנות כללו חופש פעולה אווירי, וישראל השתמשה בו. גם מפקד חיל האוויר היוצא הודה שתקפנו בשנתיים האחרונות. רוסיה חייבת את ההסכמה הישראלית למהלכיה. ישראל הציגה את דירשתה ועכשיו יש בעיה – הרוסים לא יכולים לסלק את האיראנים, וזה כנראה ברור גם לישראל. האיראנים מאוד מחוברים לסורים והנוכחות שלהם במלחמת האזרחים מאוד משמעותית. בפני הרוסים עומדת האפשרות לכפות על האיראנים נורמות של התנהלות. יכול להיות שזה הכיוון של השיחות שיתקיימו היום. הרוסים יבטיחו שהאיראנים ישארו בסוריה בנוכחות מוגבלת, ואם תהיה חריגה ישראל תהיה חופשית לפעול. זו כנראה הנוסחה שתגובש."

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!