דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני-ביטחוני / נתניהו: "כל פגישה עם פוטין שירתה את ביטחון ישראל"

בתום שיחה בת שלוש שעות, אמר ראש הממשלה, כי הבהיר לנשיא רוסיה מה תהיה ההשפעה של הסכם הפסקת האש בדרום סוריה על ישראל | פרופ' ולדימיר זאב חנין: "יש סדרה של הבנות שלרוסים אין אינטרס לסכן, וגם לנו אין אינטרס לסכן"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם ברוסיה, אוגוסט 2017 (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם ברוסיה, אוגוסט 2017 (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד אמש (רביעי) לפגישה דחופה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בפגישה, שארכה כשלוש שעות, השתתפו גם ראש המוסד יוסי כהן וראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת.

"איראן עושה מאמץ מואץ להתבסס צבאית בסוריה. זה מהווה סכנה לישראל, למזרח התיכון ולהערכתי לעולם כולו. איראן נמצאת כבר בתהליכי השתלטות מתקדמים על עיראק ועל תימן, ולמעשה היא כבר שולטת בלבנון", אמר נתניהו בפתח הפגישה, והוסיף כי "אנחנו לא שוכחים לרגע שאיראן מוסיפה לאיים כל יום בהשמדת ישראל, היא מחמשת ארגוני טרור והיא מחוללת טרור בעצמה, היא מפתחת טילים בין-יבשתיים עם כוונה לחמש אותם בנשק גרעיני, ומכל הסיבות הללו ישראל מתנגדת להמשך התבססותה של איראן בסוריה." נתניהו הדגיש כי לישראל האפשרות והזכות להגן על עצמה, "אנחנו נדאג להגן על עצמנו בכל אמצעי נגד האיום הזה ובכלל", אמר.

ראש הממשלה בירך על הניצחונות האחרונים נגד דעא"ש, ואף התנסח באופן בו ניתן להבין שישראל היא חלק מהקואליציה הבינלאומית למלחמה בארגון הרצחני, על אף שבאופן רשמי היא לא חברה בה. "אנחנו מנצחים, כולנו, במאמץ בינלאומי אדיר, את דאע"ש וזה דבר מבורך, אבל מה שלא מבורך הוא שבמקומות שדאע"ש יוצא – איראן נכנסת."

בעניין היחסים הבילטרליים בין ישראל לרוסיה הודה נתניהו לפוטין על הסכם הפנסיות שנחתם בין המדינות, ואמר כי "זה מועיל לאזרחים בשתי המדינות". ראש הממשלה בירך גם על "ההחלטה האישית שלך (פוטין, ש.נ.) לסייע לווטרנים שלנו, של הצבא האדום, במלחמת העולם השנייה."

בתום הפגישה, אמר נתניהו כי הביע בפני פוטין "דברים מאוד ברורים לגבי עמדותינו בעניין הזה (נוכחות איראן במרחב הסורי, ש.נ.) והעובדה שזה לא קביל עלינו. אני יכול לומר לגבי הפגישות בעבר עם הנשיא פוטין שכל שיחה כזאת שירתה את ביטחון ישראל ואת האינטרסים הישראלים, אני מאמין שגם את האינטרסים של רוסיה. על סמך השיחה הזאת היום אני חושב שאני יכול לומר את אותם דברים גם עליה".

האינטרס הוא הדדי

"האינטרסים של שני הצדדים ברורים. לא ניתן לדעת בשלב זה אם נתניהו ופוטין הגיעו להסכמה. או שפוטין ישלח את נתניהו לדבר חזרה עם האמריקאים בלית ברירה או שיבין את המסר שחלק מהמדיניות הישראלית ביחס לרוסיה הייתה מנוגדת לזו האמריקאית וכי הגיע הזמן לפדות את הצ'קים", אמר לדבר ראשון ולדימיר זאב חנין, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת אריאל.

חנין הוסיף כי "ישראל מבקשת לדעת עד כמה ההבנות שהושגו, בינה לבין רוסיה, במהלך השנתיים וחצי האחרונות, מאז תחילת מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה, עדיין בתוקף. מדובר על התנאים מצידה של ישראל על מנת ולא תהיה מעורבת בנעשה בסוריה והם: שלא תהיה חזית איראנית נגד ישראל בצד בסורי, שישראל שומרת זכות לעשות כל פעולה כדי למנוע העברת הנשק לחיזבאללה דרך סוריה ושישראל עומדת על זכותה שיילקחו האינטרסים הישראלים בחשבון לאחר יישוב הסכסוך במדינה".

גבול ישראל סוריה (צילום: דורון הורוביץ / פלאש90).
גבול ישראל סוריה (צילום: דורון הורוביץ / פלאש90).

האינטרסים אותם מבקשת ישראל לקחת בחשבון, הבהיר חנין, הם בעיקר העמדה לפיה עתיד רמת הגולן לא יעמוד למשא ומתן על עתידה של סוריה אחרי שתסתיים הלחימה. "עד כמה שאנחנו יודעים, רוסיה קיבלה את הדרישות", הוסיף.

על הסכם הפסקת האש בדרומה של סוריה, עליו הוסכם בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפוטין, אמר חנין כי מדובר באזור אי-הסלמה באזור שבין ירדן, ישראל, סוריה ועיראק. לדבריו, הוחלט "שמי שיקבל את האחריות על האזור זה הרוסים. השאלה היא האם פוטין קיבל את הדרישה הישראלית שהאיראנים ושליחיהם – חיזבאללה ומליציות שיעיות, לא יהיו באזור. אם יתברר לישראל כי תהיה נוכחות כזו, נתניהו יבהיר לפוטין כי זהו קאזוס בלי (עילא למלחמה, ש.נ.) וכי הרוסים צריכים לקחת זאת בחשבון."

מה ביכולתה של ישראל לדרוש מרוסיה במידה והדרישה הזו לא תתקבל? אילו בעיות צפויות בין ישראל לרוסיה אם רוסיה לא תענה לדרישות?

"אם התגובה של הרוסים תהיה שהם לא יכולים למנוע מכוחות אסד להיות באזור, אז ישראל תבקש מהרוסים שיהיו כוח פיקוח ושלא תהיה התקרבות איראנית לגבול ישראל. אחרת תהיה בעיה עם התיאום הצבאי של חילות האוויר, ועוד כמה בעיות – מהן גלויות ומהן חסויות.

"בשנים האחרונות היו מספר הבנות בין ישראל לרוסיה בתחומים שהם מעבר לנושא הסורי. ישראל באופן עקבי לא הצטרפה לסנקציות המערב נגד רוסיה על רקע כיבוש חצי האי קרים. בנוסף, ישראל שמרה על קו עצמאי במדיניות כלפי מוסקבה ביחס לנושאים כמו הזיכרון ההיסטורי, נושאי כלכלה והנוכחות הרוסית בחופי הים התיכון. יש סדרה של הבנות ואינטרסים שלרוסים אין אינטרס לסכן אותם, וגם לנו אין אינטרס להיכנס לסכסוך עם הרוסים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!