דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / יורחב הסיוע לנשים מוכות שחוו אלימות כלכלית

הפיקוח על הבנקים הודיע אתמול (ד'), על הרחבת הסיוע לנשים במקלטים ובדירות מעבר, גם לאלו שמעמדן החוקי בישראל לא מוסדר | מנהלת מקלט לנשים מוכות בירושלים: "המערכת הבנקאית הפכה לבת ברית בשליחות החשובה של העצמת הנשים"

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודיע אתמול (רביעי) על הרחבת "אמנת הזמינות הבנקאית" לצמצום תופעת האלימות הכלכלית נגד נשים מוכות, השוהות במקלטים ובדירות מעבר. האמנה, שגובשה יחד עם איגוד הבנקים והמערכת הבנקאית, מנסה להקל את ההתמודדות הפיננסית של נשים שנמצאות במסגרות אלו – כ-750 מדי שנה.

ד"ר חדוה בר. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
ד"ר חדוה בר. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.

על פי ההודעה, מתוך הכרה בצורך במתן סיוע לאוכלוסייה זו, החליטה המערכת הבנקאית להיענות לפניות שהופנו אליה, הן מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והן מארגונים חברתיים שונים, ולייסד אמנה בנקאית וולונטרית שמטרתה לסייע לנשים אלו לצאת לדרך כלכלית חדשה ועצמאית.

האמנה הושקה בחודש ינואר 2016, ונתנה עד כה מענה למאות נשים מוכות, בעיקר בנושאים הבאים: הקפאת משכנתה בחתימת צד אחד, בקשות ליציאה מחשבון משותף וגריעת בעלים מהחשבון, פתיחת חשבון חדש, הסדר חוב ובירור עיקולים, ביטול שאילתות וכרטיסי אשראי. במסגרת האמנה, מונה בכל בנק איש קשר בעל הכשרה מתאימה, למתן מענה יצירתי ומהיר לבעיות שעולות, ללא  קשר למיקום המקלטים ומיקום הסניפים בהם מתנהל חשבונן של הנשים. עקרונות נוספים שנקבעו באמנה הם טיפול כלכלי מהיר, המסייע למנוע מהבעל האלים פגיעה כלכלית באישה המוכה; הקפאת החשבון המשותף ופתיחת חשבון חדש לאישה המוכה;  הסדר חלוקת החובות בין האישה לבעל האלים; השהיית הליכים בהוצאה לפועל והשהיית ריבית פיגורים למשך שנה וחצי; ליווי וחינוך פיננסי להבנת החלופות שעומדות בפני האישה המוכה.

הנשים שנמצאות במקלטים לנשים מוכות ובדירות המעבר נאלצות, לרוב, להימלט מהבית ומהבעל המכה ללא כל סיוע ואמצעים, ומתקשות להתנהל נכון מבחינה פיננסית ולהתגבר על האלימות הכלכלית שחוו. בין המאפיינים של תפעה זו: לקיחת כספה של האישה, ניהול האישה דרך הענקת קצבה חודשית מוגבלת במזומן, יצירת אווירת איום תמידית ותחושת משבר כלכלי, העברת נכסים משותפים על ידי בן הזוג ללא ידיעת האישה, מניעת האפשרות מהאישה לצאת לעבודה ועוד.

במפגש העדכון המורחב, שהתקיים בשבוע שעבר במקלט לנשים מוכות באזור ירושלים, נמסר עדכון על הרחבת האמנה שתסייע גם לנשים חסרות מעמד, המגיעות למקלט לנשים מוכות ולדירות מעבר.  נשים חסרות מעמד, הן כאלה שאינן מוכרות כלל לרשויות. מדובר, על פי רוב, בנשים שהגיעו לארץ כעובדות זרות או כתיירות (ביניהן כאלה שהובאו במסגרת סחר בנשים למטרות עבודה בזנות), ונשארו לאחר שפג תוקף אישור השהייה שלהן; נשים שנישאו לגברים ישראלים (או נקנו על ידם בחו"ל) מבלי שהוסדר מעמדן; נשים המחזיקות באשרת שהייה זמנית, אותה יש לחדש כל כמה חודשים וכיו"ב.

קבוצת נשים זו, היא הקבוצה המוחלשת ביותר במקלטים ומתמודדת עם קשיים פיננסיים נוספים, מעבר לאלו שאיתן מתמודדות נשים מוכות בעלות מעמד (מציאת עבודה, שכירת דירה, קבלת כספי מזונות וכיו"ב). צוות מיוחד שהוקם בבנק ישראל ייתן אישורים חריגים לבקשות של הבנקים לפתוח חשבון לנשים אלו ויש ברשותן תעודה מזהה כלשהי (כדוגמת אישור שהיה/ויזה/דרכון) שאינה בתוקף, בכפוף לעמידה בדרישות צו איסור הלבנת הון. יודגש, כי הבקשה תוגש לבנקים באמצעות מנהלות המקלטים בהם שוהות נשים אלו.

"בישראל חיות, לצערנו, נשים רבות שחוות אלימות כלכלית לצד אלימות פיזית" אמרה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, "במטרה לסייע להן, הוביל הפיקוח על הבנקים, יחד עם איגוד הבנקים והבנקים, אמנה וולונטרית שתתן מענה מהיר ומקצועי לקשיים הפיננסיים בהם נתקלות הנשים המוכות. הליווי הבנקאי הממוקד, שהוגדר ומוענק לנשים אלו באופן אישי ופרטני, מסייע להקל על הנשים החוות טלטלות עזות בחייהן האישיים, ומאפשר להן לצאת לדרך עצמאית חדשה. במסגרת הליווי הוגדר שהבנק יפעל בכלים שונים, כגון הקפאת החשבון המשותף ופתיחת חשבון חדש לאישה המוכה, בחינת אפשרות הסדר חלוקת חובות בין האישה לבעל האלים והשהיית הליכים בהוצאה לפועל. כעת הורחבה האמנה והוגדר שגם יינתן סיוע ייעודי לנשים במקלטים שהן חסרות מעמד בישראל".

מירי בנשלום-דור, מנהלת מקלט "אשה לאשה" בירושלים, אמרה כי "מצבן הכספי של נשים רבות במקלטים השתפר באופן דרמטי מאז כניסת האמנה לתוקף. לאור העובדה שהנשים זוכות לכך שהבנקים מבינים את מצבן המיוחד בעת הטיפול בחשבונותיהן, הן חשות בטוחות יותר בתהליך היציאה לעצמאות והמערכת הבנקאית הפכה לבת ברית של המקלטים לנשים מוכות בשליחותם החשובה של העצמתן כנשים וכמנהלות את ענייניהן הפיננסיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!