דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / שיבושי תנועה במרכז הארץ: "העם דורש צדק לנכים"

נציגי המאבק להעלאת קצבאות הנכות חסמו הבוקר את כביש 4, בסמוך לתחנת הדלק באזור בני ברק, דרומה משם נחסם מחלף גהה | היום, צפויה המדינה להעביר לבג"ץ את תגובתה המקדמית לעתירה בנושא

חסימת כביש 4 על ידי מטה מאבק הנכים, 24.8.207. (צילום: דוברות המשטרה)
חסימת כביש 4 על ידי מטה מאבק הנכים, 24.8.207. (צילום: דוברות המשטרה)

כביש 4, לכיוון דרום, נחסם הבוקר (חמישי) לתנועה באזור מחלף מורשה, על ידי פעילי המאבק להשוואת גובה קצבת הנכות לשכר המינימום. היום צפויה המדינה להגיש את תגובתו לעתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא.

מהמשטרה נמסר כי הכביש ייחסם לשעה, החל מ-8:15, וכי התנועה במקום תופנה לכביש מספר 5. דרומה משם, חסמה המשטרה את כביש 4 ממחלף גהה ועד מחלף גבעת שמואל, מצפון לדרום, סמוך לבני ברק, אחרי ששלושים מפגינים ירדו לכביש סמוך למפעל קוקה קולה. עוד הבהירו כי המחאה לא קיבלה אישור, והוסיפו כי "משטרת ישראל מכבדת ותאפשר את חופש המחאה אך לא תתיר הפרה של החוק ומרקם החיים של תושבי האזור. ציבור הנהגים מתבקש להימנע מלהגיע לאזור ולבחור בדרכים חלופיות. נוכח הסדרי התנועה הזמניים, צפויים עומסי תנועה במקום".

חסימת כביש 4 על ידי מטה מאבק הנכים, 24.8.207. (צילום: דוברות המשטרה)
חסימת כביש 4 על ידי מטה מאבק הנכים, 24.8.207. (צילום: דוברות המשטרה)

המפגינים קראו "העם דורש צדק לנכים" ו"איפה כחלון? ביטן הרשע, היום אתה בריא. אולי מחר תהיה נכה עני". עוד ביקשו מהנהגים, לצלם את ההפגנה ולשלוח לחברי הכנסת. עוד ביקשו מהנהגים לכתוב בפייסבוק לשר האוצר משה כחלון וליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. בנוסף, ביקשו מהנהגים לצפור לאות הזדהות: "זה ילמד את הילדים שלכם לכבד את השונה".

שלשום, חסמו כ-20 מוחים את כביש החוף למשך כשעה, באזור מחלף חבצלת לכיוון צפון, וגרמו לעומסי תנועה כבדים. ביום שני, נחסם לסירוגין כביש 4 בצומת אור עקיבא. אליעזר רוטמן, שהשתתף באותה הפגנה, אמר אז לדבר ראשון כי "אנחנו עושים את זה כמחאה על האטימות של הממשלה נגד הנכים. אנחנו דורשים את המינימום וגם לזה הם אטומים. אין לנו מה לעשות, נשאר לנו רק הגוף שלנו. אנחנו מתנצלים בפני הציבור, תמיד אחרי חסימה אנחנו כעוסים על עצמנו שפגענו בציבור אבל זה הדבר היחיד שנשאר לנו".

בשבוע שעבר הפגינו הנכים בכביש 4 באזור אשדוד. במהלך ההפגנה נעצרו חמישה נכים, כמה מהם מרותקים לכיסא גלגלים, נעצרו על ידי השוטרים שהותקפו מילולית ופיזית על ידי כמה מפגינים. יום למחרת, חסמו הפעילים את מחלף כפר שמריהו שעל כביש החוף, ואת כביש 531 באזור רעננה.

שוטרים עוצרים נכים ופעילים במאבק להעלאת קצבאות הנכות לאחר שחסמו את כביש 2, אתמול (צילום: פלאש 90)
שוטרים עוצרים נכים ופעילים במאבק להעלאת קצבאות הנכות לאחר שחסמו את כביש 2, אתמול (צילום: פלאש 90)

חסימות הכבישים הם חלק ממאבק הנכים להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום,  מאבק הנמשך כבר חודשים רבים. הפעם האחרונה שעודכנה קצבת הנכות הייתה לפני 15 שנים, והיא עומדת כיום על 2,342 שקלים.

כאמור, המדינה צפויה להגיש היום לבג"ץ את תגובותיה המקדמיות לעתירה בנושא. כזכור, בתגובה המקדמית שהעבירה הכנסת, לפני כשבועיים, נטען כי העותרים לא הוכיחו מחסור בשירותי רווחה אחרים שתפקידם לאפשר חיים בכבוד ואמרו כי טענה ששכר מינימום הוא הרף המינימלי לקיום בכבוד היא "מרחיקת לכת".

עוד הוסיפו כי הנתונים שהציגו העותרים לא מוכיחים שהנכים לא חיים בכבוד. "אין בנתונים הכלליים שצורפו לעתירה בדבר שיעורי העוני כדי לעמוד בנטל המוטל על העותרים לעניין זה", נכתב בתשובה. הכנסת הוסיפה בתגובתה כי יהיה זה לא נכון לבחון רק את גובה קצבת הנכות בשאלת הקיום בכבוד. לטענתה, יש לבחון אם הנכים חיים בכבוד מקצבת הנכות בצירוף שאר שירותי הרווחה".

את העתירה הגישו עו"ד יהודה רסלר ועו"ד עמית חלמיש, בשם שופטות בית המשפט המחוזי בדימוס ציפורה ברון וברכה אופיר-תום, ואחד ממובילי מאבק הנכים, אלכס פרידמן, על רקע דרישתם להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום ומינוי ועדת שמחון, שלטענתם נועדה למסמס את המאבק.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!