דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / קושנר בישראל: "הנשיא טראמפ מחויב למציאת פתרון שיביא לשגשוג ולשלום"

יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארה"ב נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים | השניים דנו בהתנעת התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים | נתניהו: קידום השלום, היציבות והשגשוג - בהישג ידינו

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, אוגוסט 2017. (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, אוגוסט 2017. (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (חמישי) עם יועצו הבכיר, וחתנו, של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, ועם המשלחת האמריקנית למזרח התיכון, הכוללת את השליח ג'ייסון גרינבלט, סגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול ושגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן. זהו ביקורו השלישי של קושנר בישראל, מאז נכנס טראמפ לבית הלבן.

במוקד הפגישה עמד הניסיון להתניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, כמו גם נושאים אזוריים נוספים. זאת על רקע חוסר שביעות הרצון בצד הפלסטיני מהממשל האמריקני, המשבר המתפתח בין מצרים לארה"ב בשל כוונתה של האחרונה לקצץ מתקציב הסיוע הצבאי השנתי, והתנגדותה של ישראל להסדרים המתפתחים במרחב הסורי הכוללים נוכחות איראנית בקרבת הגבול הישראלי.

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו והמשלחת האמריקאית בראשות ג'ארד קושנר. (צילום: בן גרשון/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו והמשלחת האמריקאית בראשות ג'ארד קושנר. (צילום: בן גרשון/לע"מ)

"יש לנו דברים רבים לדון בהם: כיצד לקדם שלום, יציבות, ביטחון ושגשוג באזורנו, ואני חושב שכולם בהישג ידינו", אמר נתניהו בפתח הפגישה. ראש הממשלה הדגיש כי הפגישה משקפת את, "הברית החזקה" בין המדינות ואת "היעדים החשובים שמנחים אותנו".

קושנר, מצידו, אמר כי, "הנשיא מחויב למציאת פתרון שיביא לשגשוג ולשלום לכל העמים באזור, ואנו מעריכים מאוד את מאמציו של ראש הממשלה ושל צוותו לעסוק בכך בצורה מחושבת ומתחשבת כפי שביקש הנשיא." גם קושנר הדגיש כי היחסים בין המדינות "חזקים מתמיד".

בהודעה שפורסמה בתום הפגישה, מסרה לשכת נתניהו כי "הצוותים דנו בדרכים לקידום השלום והביטחון באזור. השיחות היו מועילות ומשמעותיות. רה"מ מצפה להמשיך את השיחות בשבועות הבאים. ראש הממשלה הביע את הערכתו לנשיא טראמפ ולממשל טראמפ על תמיכתם האיתנה בישראל".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את נתניהו כי אינו מקדם את התהליך המדיני עם הפלסטינים. "הדיון הפיקטיבי של נתניהו על פתרון הסכסוך מזכיר את הדיון בין מדענים למכחישי ההתחממות הגלובלית" טענה, "התעייפנו מלשמוע את המילים היפות שנתניהו יודע לנפק לאורחיו על הצורך לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים, והשגת ביטחון. רובן נועדו לאחז עיניים, רק שהעיניים מתחלפות. פעם הן היו של קרי והיום של קושנר".

כזכור, בתחילת השבוע עמדה גלאון, בראש משלחת של מרצ, שנפגשה עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה. בפגישתם, הביע עבאס אכזבה ואף חוסר אמון בממשל טראמפ, "נפגשתי עם שליחיו של טראמפ למזרח התיכון כעשרים פעמים מאז תחילת כהונתו. כל פעם הם שבו והדגישו באוזניי כמה הם מאמינים ומחויבים לפתרון שתי המדינות, ולהפסקת הבנייה בהתנחלויות." עוד הוסיף כי "הפצרתי בהם לומר את אותו הדבר לנתניהו, אבל הם נרתעים. לא בטוח כמה זה מעיד על המשך המו"מ כולו או על התוצאות האפשריות מביקורם הקרוב. אני לא מצליח להבין איך הם מתנהלים מולנו, משום שבתוך עמו, הממשל מתנהל בתוהו ובוהו".

פגישת מרצ עם עבאס ברמאללה (תמונה: לשכת נשיא הרשות הפלסטינית)
פגישת מרצ עם עבאס ברמאללה (תמונה: לשכת נשיא הרשות הפלסטינית)

מעט אחרי פרסום הדברים, פרסמה לשכת עבאס הודעת הבהרה, הנוגעת להאשמתו את הממשל ב"תוהו ובוהו". על פי ההודעה, המילה לא הובנה כראוי בתרגום לעברית מערבית והציטוט המדויק היה: "אנחנו עדיין לא מבינים במה מעוניין הממשל של טראמפ".

ביחס להתנגדותה של ישראל לנוכחות איראנית בדרומה של סוריה, כחלק מהסכם הפסקת הלחימה, נראה כי מאחורי הקלעים ישראל וארה"ב מנהלות משבר דיפלומטי בעקבות הסכמת האמריקאים למהלך. לפני מספר ימים נסעה משלחת ישראלית עם ראש המוסד יוסי כהן לפגישות עם האמריקאים בנושא והמשלחת חזרה בידיים ריקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!