דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוצ"ש מול היועמ"ש

מוצ"ש מול היועמ"ש / בג"צ בהכרעת ביניים: ההפגנות בפ"ת יימשכו אך יוגבלו ל-500 איש

בדיון בעתירת המפגינים נגד החלטת המשטרה שלא לאשר את ההפגנות מול ביתו של היועמ"ש נקבע כי ההפגנות יימשכו עד לקבלת החלטה בעניין | השופט יורם דנציגר: "זכות תושבי השכונה ליהנות משקט אינה מתקרבת לזכות החוקתית להפגנה ולחופש הביטוי"

מפגינים נגד שחיתות ממשלתית מול תחנת המשטרה בפ"ת לאחר מעצר של פעילי המחאה (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
מפגינים נגד שחיתות ממשלתית מול תחנת המשטרה בפ"ת לאחר מעצר של פעילי המחאה (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)

בג"צ קבע אחר הצהריים (חמישי), בהרכב של שלושה שופטים, כי ניתן יהיה להמשיך ולהפגין במוצאי שבת מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט , תחת תנאים מסויימים אותם קבעו השופטים. ההחלטה באה כהחלטת ביניים בדיון בעתירת המפגינים, אותה הגישו בין השאר מני נפתלי והתנועה לאיכות השלטון, אל מול התנגדות המשטרה להמשך ההפגנות כפי שהיו עד לפני שבועיים.

בהחלטת השופטים יוכלו המפגינים לקיים את ההפגנות בכיכר גורן בפתח תקווה, הסמוכה לביתו של מנדלבליט, בתנאים הבאים: מספר המפגינים המירבי יהיה כ-500 איש (לא כולל הפגנות הנגד), המפגינים לא ירדו לכביש, ההפגנה לא תתחיל לפני 20:00 בערב ולא יותר שימוש ביותר מ-2 מגפונים.

שופטי בית המשפט העליון אסתר חיות, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן בדיון היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שופטי בית המשפט העליון אסתר חיות, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן בדיון היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בתשובתם כתבו השופטים "מבלי לנקוט בשלב זה עמדה בהתייחס לגופה של העתירה, ניתן בזה צו ביניים, המורה למשטרה לאפשר לעותרים לקיים הפגנה ברחבת קניון גנים בפתח תקוה, במוצאי השבתות שעד להכרעה בעתירה, בכפוף לתנאים שלהלן" ועוד הוסיפו כי "בשלב זה לא נדרשת מהעותרים פנייה לקבלת רישיון".

במהלך הדיון הקשו השופטים על נציגי הפרקליטות והמשטרה, שטענו כי ההפגנות פוגעות באיכות חייהם של תושבי השכונה. השופט יורם דנציגר הגיב לטענת המשטרה ואמר כי "הזכות של תושבי השכונה ליהנות משקט היא לא זכות חוקתית שנמצאת בדרגה שאפילו מתקרבת לזכות חוקתית כמו הזכות להפגין וחופש הביטוי" .

מני נפתלי ואלדד יניב בבית המשפט העליון היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
מני נפתלי ואלדד יניב בבית המשפט העליון היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בעקבות החלטת בית המשפט בעתירת התושבים הודיעה המשטרה בסוף השבוע האחרון כי תמנע את ההפגנה ותעצור את המפגינים. ההפגנות, המתרחשות מזה 41 שבועות ברציפות, מתקיימות ללא רישיון – אך המשטרה החליטה עד כה להכילן, תחת ההגדרה "התקהלות", ולא הפגנה. עם זאת, המשטרה טוענת כי מספרם הרב של המפגינים בשבועות האחרונים אינו מאפשר להמשיך ולהכילן ללא רישיון. עד כה לא נרשמו אירועים חריגים בהפגנות שכן התקיימו. בשבועות האחרונים אף התקיימו הפגנות נגד של אנשי ליכוד אשר קיבלו רישיון מהמשטרה לכך.

אל העותרים הצטרפו בדיון גם פעילי הימין איתמר בן גביר וברוך מרזל, שצידדו בזכות להפגין בכל נושא ללא קבלת רשיון מהמשטרה. בן גביר אמר בדיון "למה להפגנה בנושא כלכלי לא צריך רישיון ולהפגנה בנושא מדיני כן? גם אם ההפגנה הזאת היא בעניין פוליטי, יש להם זכות להפגין בלי רישיון."

דוברת המשטרה מירב לפידות (במרכז) בבית המשפט העליון היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דוברת המשטרה מירב לפידות (במרכז) בבית המשפט העליון היום (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

במוצ"ש האחרון חסמה המשטרה את הכניסות לפתח תקווה ולא אפשרה למפגינים להגיע לכיכר גורן. בהמשך אף עצרה המשטרה את מני נפתלי ואלדד יניב, ממארגני ההפגנות, אותם שחררה בהמשך ללא תנאים מגבילים.

מהמשטרה נמסר בעקבות החלטת הביניים של בג"ץ כי "משטרת ישראל רואה בזכות ההפגנה ערך דמוקרטי חשוב והוכיחה זו במשך עשרות שבועות בהפגנות בפתח תקווה בכל מוצאי שבת. לצערנו, לא זכינו לשיתוף פעולה של מארגני ההפגנות ונדרשנו לדיון בבג"ץ. המשטרה מברכת על החלטת הביניים של בג"ץ הקובעת את התנאים להפגנה, שתאפשר השגת איזון בין מימוש תכלית המחאה וחופש הביטוי, לבין שמירת הסדר הציבורי ובטחון הציבור".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שהוביל בשבועות האחרונים הפגנות תמיכה בראש הממשלה כנגד ההפגנות מול היועמ"ש, ביקר את החלטת בג"ץ ואמר כי היא "נותנת יד להמשך הפעלת הלחץ של השמאל נגד היועמ״ש, ובכך יוצרת סיכון של עיוות ההליך המתנהל נגד ראש הממשלה". ביטן הוסיף כי "איש לא טען כי לא עומדת זכות ההפגנה, אלא שקיבוע מיקומה מול ביתו של היועמ״ש ובמספר פעמים חסר תקדים היא הבעייתית. בג״ץ לא שמר על הזכות להפגין כי היא מעולם לא הוטלה בספק, אלא על הזכות להפגין בכיכר גורן בפ״ת, תוך כבילת ידי המשטרה ונטילת השיקול המקצועי של ראשיה, וזה תקדים מסוכן. אנו מקווים שבג"ץ ישנה את ההחלטה שניתנה בצו הביניים."

ביטן הוסיף כי לא יתקיימו השבוע הפגנות תמיכה בראש הממשלה. "את התשובה למסע הדה לגיטימציה של עריצי השמאל ניתן בהרמת הכוסית שנקיים ביום ד׳, ובכך גם לא נפגע באיכות חייהם של תושבי השכונה. בנוסף, אנו שוקלים את צעדינו להמשך", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!