דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עובדי קבלן / הרשויות מתוקצבות אך מאבטחי בתי הספר קיבלו שכר מופחת בקיץ

שנתיים להסכם שהבטיח כי מאבטחים יועסקו באופן רציף מתברר כי שכר חודש יולי של חלקם עמד על מחצית משכרם הממוצע במהלך השנה | המאבטחים: "כמעט ולא הייתה תעסוקה וכמעט לא נתנו השלמות של כסף"

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

האם למרות הסכמים שנחתמו, המאבטחים במוסדות החינוך ימשיכו להיפגע כלכלית בחופשת הקיץ? לאחר שנים בהן העובדים, שהועסקו ע"י חברות קבלן, פוטרו בסוף כל שנת לימודים ונקלטו מחדש בשנת הלימודים הבאה, נחתם ביולי 2015 הסכם בין ההסתדרות למשרד האוצר, שהבטיח להם העסקה רציפה לאורך כל השנה. אך מעדויות שהגיעו לידי "דבר ראשון", העובדים מקבלים שכר נמוך בהרבה מהשכר ששולם להם במהלך השנה. זאת, על אף שבמשרד האוצר טוענים כי התקציב עבור העסקת המאבטחים בחודשי הקיץ, בתנאים זהים לשאר חודשי השנה, מועבר לרשויות המקומיות.

אלכס טנצר, 61, מוביל התארגנות בשם 'מטה עובדי קבלן'. צילום: מתוך דף הפייסבוק של מר טנצר
אלכס טנצר, 61, מוביל התארגנות בשם 'מטה עובדי קבלן'. צילום: מתוך דף הפייסבוק של מר טנצר

כחלק מ"הסכם עובדי הקבלן" סיכמו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון על שורת צעדים להטבת תנאיהם של עובדי השמירה והנקיון במגזר הציבורי, ביניהם העסקה רציפה של המאבטחים בחודשי הקיץ. על פי ההסכם, בחודשים יולי ואוגוסט אמורים המאבטחים לקבל שכר בגובה שכרם הממוצע לאורך עשרת חודשי שנת הלימודים. אך בפועל, רשויות רבות מעסיקות את המאבטחים בקיץ בהיקף חלקי ביותר בקייטנות ואירועים אחרים, ומשלמות להם שכר נמוך שיכול להגיע לדבריהם גם למחצית משכרם הרגיל. במשרד האוצר הבהירו ל"דבר ראשון" כי התקצוב שמועבר לרשויות המקומיות עבור העסקת המאבטחים הוא שווה בכל חודשי השנה, ובכלל זאת בקיץ.

2,500 במקום 4,500

"מה שהיה עד לפני שנתיים זה שהבן אדם היה עובד עשרה חודשים, וביולי-אוגוסט אם הוא לא עבד הוא קיבל דמי אבטלה" אמר לדבר ראשון אלכס טנצר מירושלים המוביל התארגנות בשם 'המטה למען עובדי הקבלן'. "מאז יולי 2016 ההוראה היא להעסיק את המאבטחים 12 חודשים. אבל בשנה שעברה, למשל בירושלים, כמעט ולא היתה תעסוקה וכמעט לא נתנו השלמות של כסף. אם האנשים היו מקבלים דמי אבטלה הם היו מקבלים 4,500 ש"ח, ובגלל שלא קיבלו אבטלה וגם עבודה לא היתה, הם קיבלו 2,000 ש"ח והשלמות של 500 ש"ח. גם לא היתה להם חופשה וגם לא משכורת". בימים אלה מוביל טנצר מהלך עצמאי בקריאה למאבטחים להשבית את פתיחת שנת הלימודים.

מאבטחים עימם שוחחנו בחיפה, ירושלים, אשדוד ויבנה טענו כי נפגעו בשכרם במהלם חודשי הקיץ, ואף הציגו בפנינו תלושי שכר ובהם פערים של מאות ואף אלפי שקלים משכרם בחודש רגיל. כך למשל מסר לנו מאבטח מחיפה כי קיבל את שכרו מחברת הקבלן בה הוא עובד על פי השעות אותן ביצע בפועל בלבד. לטענתו, בחברה התחייבו בפניו שיקבל גם השלמה מצד העירייה – אך הכסף טרם הגיע. עובד זה, המשתכר בממוצע 5500 ש"ח במהלך השנה, קיבל במשכורת חודש יולי כ-3300 ש"ח בלבד.

גם במהלך חופשות החגים נפגע שכרם של עובדי הקבלן במוסדות החינוך, וזאת על אף הצהרת משרד האוצר כי הוא מתקצב את הרשויות גם בגין תקופה זו. כך לדוגמה חופשת הפסח האחרונה חלה כולה במהלך חודש אפריל, והותירה כעשרה ימי עבודה בלבד.

מאבטח בכניסה לבניין משרדים ברמת החייל, תל-אביב, אוקטובר 2016. למצולם אין קשר לכתבה. צילום: קלמן פודהורצר
מאבטח בכניסה לבניין משרדים ברמת החייל, תל-אביב, אוקטובר 2016. למצולם אין קשר לכתבה. צילום: קלמן פודהורצר

מרכז השלטון המקומי: "הרשויות מעסיקות את המאבטחים בקיץ ללא בעיות מיוחדות"

במרכז השלטון המקומי הבהירו לדבר ראשון כי "ההסכם קובע כי משרד האוצר מעביר לרשויות המקומיות סכום עבור ממוצע השעות בהם עבד המאבטח במהלך שנת הלימודים, וזאת עבור תשלום למאבטח בחודשי הקיץ. כך, ששכרו בתקופה זו מושפע ממספר השעות שעבד במהלך השנה. למיטב ידיעתנו, השיפוי (פיצוי כספי – נ.צ.כ.) מועבר על ידי משטרת ישראל לרשויות המקומיות כסדרו, והן מעסיקות את הקבלנים והמאבטחים גם בחודשי הקיץ ללא בעיות מיוחדות".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה פועלת על פי ההסכם שנחתם בין הסתדרות העובדים למשרד האוצר בנוגע להעסקה רציפה של מאבטחי מוסדות החינוך במהלך חופשת הקיץ בחודשים יולי ואוגוסט.  העירייה וגורמים נוספים מטעמה, מבצעת בקרה ופיקוח על חברות האבטחה על מנת להבטיח שהמאבטחים אכן מתוגמלים על פי ההסכם."

מעיריית חיפה נמסר כי אף היא מעסיקה את מאבטחי מוסדות החינוך בחופשות הקיץ על פי ההסכם שנחתם בין האוצר לשלטון המקומי והתנאים שנקבעו במסגרתו.

חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.
חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.

עובדות הניקיון עודן מחכות לפיתרון

נציין כי בחלק אחר בהסכם מ-2015 נקבע כי גם עובדות הנקיון במוסדות החינוך יועסקו בהעסקה רציפה, אך קביעה זו אינה מיושמת כלל. על אף שמשרד האוצר תקצב מלכתחילה את תשלום שכרן לאורך 12 חודשי עבודה, הן לא הועסקו כלל בחודשי הקיץ, כפי שעולה מדו"ח המרכז להעצמת האזרח שפורסם בפברואר האחרון. במרכז השלטון המקומי מסרו לדבר ראשון כי אין סיכום בינם לבין משרד האוצר בעניין זה: "ההסכמות של מרכז השלטון המקומי עם האוצר חלות ומיושמות ביחס למאבטחי מוסדות החינוך בלבד. לא קיים הסכם שכזה עבור עובדי הקבלן בניקיון".

גיורא ואלה הממונה על יישום הסכם עובדי הקבלן בהסתדרות מסר לדבר ראשון כי "ההסתדרות פועלת לאכיפת ההסכמות בעניין העסקת מאבטחי מוסדות חינוך בחודשי הקיץ. מאבטחים שלא הועסקו במהלך הקיץ בהתאם להנחיות מוזמנים לפנות למרחבי ההסתדרות או לחדר המצב (2383*, נ.כ) לקבלת סיוע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!