דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

משחקי הבאז

אוי, מהומה גדולה. שערורייה. הלם בעולם. אחד הפרקים של סדרת המופת משחקי הכס (פרק שישי, עונה שביעית) דלף והוקרן ברשת הרבה לפני מועד ההקרנה הרשמי. אוי הכלימה. "חודש בלהות, עוברת רשת HBO" זעקו הכותרות בתקשורת. "דליפת הפרק הנוכחי לאינטרנט בטרם מועד ההקרנה המקורי, מצטרפת לדליפת חמש הפרקים הראשונים, שארעה עוד בטרם הושקה רשמית העונה".

רמת הפופולריות של הסדרה ידועה לכל, ואין צורך להרחיב על העניין הרב שהסדרה יוצרת בארץ ובעולם. כתוצאה מכך באופן די טבעי אמצעי התקשורת מכירים בצימאון של הצופים לכל פיסת מידע שקשורה בצורה כזו או אחרת במלכים, לורדים ודרקונים.

נדמה כי גם ידיעה זו על 'מחדל ההדלפה' היוותה מבחינתם חדשה מרעישה. כה מרעישה שהרבה מאמצעי המדיה המקוונים, שילבו בו זמנית ידיעות בנושא, ממש כמו מקהלה מתוזמנת היטב. הכותרות לא השאירו מקום לספק ומסגרו את הסיפור כמכה קשה לסדרה ולרשת.

הכצעקתה? ובכן, נדמה כי התעמקות בנושא מלמדת כי יש אפשרות סבירה שהמהלך כולו או חלקים ממנו, תוכנן בקפידה. בעידן הסושיאל מדיה, ככה יוצרים באז, גבירותיי ורבותיי. אירוע מכונן; שובר שגרה, שנועד להרעיד את אמות הסיפים של הציבור. רשת HBO עצמה (או יותר נכון השלוחה הספרדית שלה) היא עצמה ששידרה ב'טעות' את הפרק המדובר. אותה ענקית אמריקנית שכאמור עומדת מאחורי הסדרה המצליחה.

המשוואה ידועה. הדלפה-הצצה למידע שהקדים זמנו- שיח- ובאז מקוון שגורם לעלייה במידת הפופולאריות. בפריזמה היסטורית ובהסתכלות על תחומי עניין אחרים, ניחן כי טקטיקה זו (ספין תקשורתי) פופולארית מאוד. המוכרת והידועה שעושה בה שימוש היא חברת הטכנולוגיה הגדולה אפל (Apple). 'דלפו תמונות של הדגם החדש', 'סרטונים מפס הייצור הודלפו לרשת' ועוד כהנה דוגמאות שכל מטרתם היא לייצר עניין ושיח ברשת לקראת ההשקה המקורית. רק השבוע, ניתן היה לזהות בלא מעט אמצעי מדיה מקוונים סרטונים שמציגים את פס הייצור של האייפון הבא (לכאורה). מה שמסמל כי ההשקה הרשמית של הדגם החדש מתקרבת בצעדי ענק.

חזרה למשחקי הכס. גם בעניינה, כמו גם בקרב מוצרים אחרים, למרות הדליפות המתוקשרות, ולמרות המסגור התקשורתי שמעיד על מחדל. נתוני הצריכה לא נפגעים או יורדים אלא בדיוק להפך. על פי כל נתוני הרייטינג, משחקי הכס קבעה העונה שיא חדש, והביאה גאווה רבה לצמד יוצרי הסדרה האמריקאים-יהודיים דייוויד בניוף וד.ב וייס.

אדגיש כי אין הכוונה לצאת בטרוניה כנגד מי מהצדדים המעורבים, שכן כולם נוטלים חלק משמעותי וחשוב בתעשייה התקשורתית ובמרחב האסקפיסטי של כולנו. יתרה מכך – גם אם מהלך זה או חלקו, אכן תוכננו על ידי גורמים מטעם, צריך להבין כי אין זו הטעיה כלל. אין פה שום קנוניה אסורה, אלא ניסיון לגיטימי ליצור באז באמצעות משבר מדומה.

התחרות על תשומת הלב שלנו הצרכנים, גדולה מבעבר. בין שטף המידע ושלל האלטרנטיבות הקיימות בפנינו בשוק, גורמים רבים לא מסתפקים בפעולות שיווק מסורתיות אד-הוק: אלה הבינו כי יצירתיות וקריאטיביות דרושה ונחוצה על מנת להשיג את המטרות ולעורר את העניין. ואנחנו הצרכנים? פשוט נקווה שיצרני התוכן ימשיכו להשקיע, להנגיש ולרכז לנו את המידע שאנחנו אוהבים וצריכים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!