דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אפגניסטן: 28 הרוגים בפיגוע במסגד שיעי

דאע"ש נטל אחריות למתקפה שכוונה נגד ההזארה, עם קטן המשתייך לזרם השיעי | 50 מתפללים נפצעו באורח קשה | בחלקים אחרים של המדינה, נמשכת הלחימה בין כוחות הממשלה והטליבאן, המנסה לתפוס מחדש את השלטון

שוטרים מאבטחים את הכניסה למסגד בקאבול, אפגניסטאן בו התבצעה מתקפת טרור 25 באוגוסט (צילום: AP Photo/Massoud Hossaini)
שוטרים מאבטחים את הכניסה למסגד בקאבול, אפגניסטאן בו התבצעה מתקפת טרור 25 באוגוסט (צילום: AP Photo/Massoud Hossaini)

חוליית מחבלים התקיפה אתמול (שישי) מסגד שיעי עמוס במתפללים בבירת אפגניסטן, בזמן תפילות יום השישי. על פי גורם רשמי במדינה, לפחות 28 מתפללים נרצחו וכ-50 נוספים נפצעו באורח קשה במתקפה, שנמשכה מספר שעות, רבים מהם ילדים. לדברי מוחמד סאלים ראסולי, מנהל בית החולים בקאבול, מניין ההרוגים צפוי עוד לעלות, משום שמצבם של רבים מהפצועים קשה מאוד. סאדיק מוחמד, קצין במשטרה המקומית, מסר כי שניים מהמחבלים פוצצו את עצמם, ושניים נוספים נורו למוות על ידי כוחות הביטחון האפגניים.

ארגון דאע"ש נטל אחריות לאירוע, האחרונה בשורת מתקפות נגד המיעוט השיעי באפגניסטן. הטאליבן גינה את האירוע. בראיון טלפוני עם סוכנות הידיעות איי.פי, אמר דובר של הארגון, זאביהולא מוג'היד, כי לטליבאן לא היה כל חלק בפיגוע הקטלני.

נשיא אפגניסטן, אשרף גאני אחמדזאי, גינה גם הוא את האירוע, ואמר כי המחבלים פנו לדרך של מתקפה על מקומות פולחן דתי מכיוון שהם סופגים הפסדים בשדה הקרב. הנשיא קרא לאנשי דת מוסלמים, בכל העולם, לגנות בתקיפות את שפיכות הדמים.

המתפללים המבועתים נאלצו לעמוד בארבע שעות מחרידות של יריות ופיצוצים במהלך אחר הצהריים, לפני שארבעת המחבלים נהרגו.

הודעה שפורסמה באתר האינטרנט של אמאק, סוכנות הידיעות של דאע"ש, טענה כי במתקפה אתמול השתתפו שני מחבלים בלבד. נכון לשעה זו, לא ניתן היה למצוא הסבר לדיווח הסותר על מספר לוחמי דאע"ש באירוע.

כוחות הביטחון הקיפו המסגד, בשכונה הצפונית של קאבול, אך בשלב הראשון לא ניסו לחדור למבנה, כדי למנוע פגיעה נוספת במתפללים הרבים שהיו נצורים בו, אמר קצין המשטרה מוחמד ג'מיל. לדבריו, מאוחר יותר, כשכוחות המשטרה ניסו להתקדם, הפעיל אחד המחבלים מטען חבלה שאילץ אותם לסגת.

מיר חוסיין נסירי, חבר במועצת אנשי הדת השיעים של אפגניסטן, מסר כי איש הדת שניהל את התפילות הוא בין ההרוגים בפיגוע. לדבריו, כי המחבלים השתלטו גם על היכל התפילה של הגברים וגם על ההיכל הנפרד לנשים, בקומה השנייה של המסגד. עוד הוסיף כי המקום יכול להכיל כ-1,000 בני אדם.

לדברי נסירי, כשכוחות המשטרה ניסו להיכנס למבנה, הם גילו שהמחבלים חסמו את הדלת המובילה לקומה השנייה, מה שהפך את המתפללות לבנות ערובה.

"ניסיתי לטפס מעל הקיר כדי להימלט ואז ראיתי את הבת שלי, שהייתה פצועה, מנסה גם לטפס על הקיר", אמר לאיי.פי אחד המתפללים שהזדהה רק כבַּסְמָלָה. "הייתה נערה נוספת שנורתה בראשה. ראיתי את הגופה בעצמי" אמר, "בסוף הצלחתי להימלט יחד עם הבת שלי והמשטרה ליוותה אותנו בבטחה מהצד האחורי של המסגד".

ההזארה הוא עם מוסלמי-שיעי של כמה מיליונים החיים באפגניסטן (קרוב ל-3 מיליון), איראן (כמיליון) ופקיסטן (כחצי מיליון), ושפתם קרובה לפרסית. מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש. ההזארה נרדפים בידי הטאליבן ודאע"ש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באיראן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים. בעשור האחרון, מאז פלישתם של צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו לאפגניסטן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטן.

בחודש שעבר, התקיף דאע"ש, ארגון סוני, את השגרירות העיראקית בקאבול ושיגר אזהרה לשיעים באפגניסטן לפיה המסגדים שלהם יהיו הבאים בתור. ימים ספורים בלבד מאוחר יותר, נטל הארגון הרצחני אחריות לפיגוע התאבדות במסגד שיעי במחוז הראט שבמערב אפגניסטן, בו נהרגו 32 בני אדם.

מלחמתו של הטליבאן

באירוע נוסף שאירע אתמול, במחוז קנדהאר שבדרום המדינה, הדפו כוחות הביטחון האפגניים מתקפה של הטליבאן על עמדה צבאית, כך טען הדובר של מפקד המשטרה המחוזית, זיה דוראני. לדבריו, ארבעה אנשי כוחות הביטחון נהרגו בחילופי האש ושבעה נוספים נפצעו. דוראני אמר כי הטליבאן ספג אבדות רבות בנפש, אולם הארגון לא הגיב באופן רשמי לטענות אלו.

בחלק אחר של המדינה, דיווח סגן מפקד המשטרה המחוזית, ניסאר אחמד עבדול ראחימאזי, כי כוחו הביטחון של אפגניסטן השתלטו מחדש על אחד האזורים, שהיה בשליטת מורדי הטליבאן במחוז פקטיה, במזרח המדינה.

הטליבאן ניהל משטר אסלאמיסטי קיצוני באפגניסטן, ורצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על המדינה באמצע שנות התשעים. בשנים האחרונות מתאושש הארגון מתקופה ארוכה, בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו. 16 שנים אחרי שמשטרו הופל בידי ארצות הברית, הטליבאן חיזק משמעותית את כוחו בשנה האחרונה וכבש שטחים רבים מידי הממשל המרכזי בקאבול שנתמך על ידי המערב. למעשה, הטליבאן לא שלט בשטח ובאוכלוסייה נרחבים כל כך מאז תחילת המאה ה-21.

היכן שולטים דעא"ש והטאליבן באפגניסטן 22.8.17 (גרפיקה: אידאה)
היכן שולטים דעא"ש והטאליבן באפגניסטן 22.8.17 (גרפיקה: אידאה)

הארגון משתף פעולה עם אל-קאעידה, ועם ארגוני פשע חמושים אחרים ברחבי אפגניסטן ובפקיסטן השכנה. לפני כשנה הוציאה רוסיה מפקדים בכירים בטאליבן מ"רשימת הטרוריסטים" שלה, לאחר מפגש משולש שנערך במוסקבה בו לקחו חלק בכירים במערכות הביטחון של רוסיה, סין ופקיסטן. מלבד רוסיה סין ופקיסטן, איראן וכוויות מואשמות גם הן בסיוע לטליבאן בשנים האחרונות.

הגנרל ג'ון ניקולסון, הקצין האמריקאי הבכיר ביותר באפגניסטן, והוגו לורנס, השגריר האמריקאי הזמני במדינה, אמרו לכתבים, ביום חמישי האחרון, כי האסטרטגיה החדשה של ארה"ב הייתה הבטחה לעם האפגני כי בכוחות משותפים הם יוכלו להביס את הטרור ולמנוי מארגוני טרור לבסס מעוזים במדינה.

ניקולסון התחייב להביס גם את זרוע דאע"ש באזור וגם את מה שנשאר מארגון אל-קאעידה, ושלח לטליבאן את המסר הבא: תפסיקו להילחם נגד בני ארצכם. תפסיקו להרגו אזרחים חפים מפשע. תפסיקו לגרום למצוקה וצער לעם האפגני. הניחו את הנשק והצטרפו לחברה האפגנית. סייעו בבניית עתיד טוב יותר למדינה הזאת ולילדיכם".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז בתחילת השבוע על תוכניות חדשות ביחס לאפגניסטן. למרות שלא נכנס לפרטים, בכירים בממשל האמריקאי אמרו כי ייתכן שהוא ישלח עד 3,900 חיילים נוספים למדינה, חלקם יוצבו במדינה באופן מידי כמעט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!