דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / סיפורו של הכדורגלן שהיה לפליט הראשון שמשחק בליגה הגרמנית הבכירה

כשבקארי ג'אטה היה ילד הוא שיחק כדורגל עם חבריו, ודמיין איך יום אחד יימלט מחייו הקשים בגמביה ויהפוך לשחקן כדורגל מקצועני | כיום, ולאחר מאבק לא פשוט להכרה בכישרונו, נראה כי חלומו עתיד להתגשם

בקארי ג'אטה (Axel Heimken/dpa via AP)
בקארי ג'אטה (Axel Heimken/dpa via AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בקארי ג'אטה, שחקן קבוצת הבת של המבורג, נולד לפני 19 שנים בגמביה, מדינה ענייה שנמצאת במערב אפריקה. ג'אטה הוא יתום שגדל בתנאים קשים מאוד. כאשר היה ילד נהג לשחק כדורגל עם החברים בשכונות גמביה ודמיין שיום אחד יהפוך לשחקן מקצועני. הוא מעולם לא הצטרף לקבוצה מקומית או למסגרת מקצועית או חובבנית כלשהי. הכל היה רק חלום קטן ומתוק של ילד/נער שמנסה לשרוד במדינה שהייתה תחת שלטון הטרור של הנשיא יחיא ג'אמה. כשהיה בן 17 החליט לנצל הזדמנות ולצאת למסע במטרה לחפש לעצמו חיים חדשים. הוא עזב את מולדתו ועבר 6,000 קילומטרים דרך מדבר סהרה והים התיכון בדרך הארוכה למחנה הפליטים בברמן שבגרמניה.

ג'אטה אובחן לראשונה על ידי האקדמיה של לוטר קאננברג המשמשת כמרכז לבני נוער. האקדמיה שמנוהלת על ידי מתאגרף גרמני לשעבר, עוזרת להחזיר בני נוער עבריינים לחזור למסלול החיים וגם עוזרת לפליטים שרוצים ללמוד להשתלב בחברה הגרמנית הזרה להם. לוטר ראה את הכישרון הטבעי של הנער הצעיר והחליט להשתמש בחלק מהקשרים שהיו לו כדי לארגן לג'אטה מבחנים לקבוצת הבונדסליגה ורדר ברמן, אך הקבוצה לא התלהבה מכישרון המשחק שלו והציעה לו רק חוזה זמני.

ג'אטה הצעיר הבין שכדי להתקיים בגרמניה ולקבל אישור לשהות קבועה במדינה, עליו חייב למצוא קבוצה שתיקח אותו תחת חסותה. לאחר זמן קצר הוא קיבל הזדמנות שניה ויצא להיבחן בהמבורג. ג'אטה גדל במדינה שהטמפרטורה הנמוכה ביותר בה מגיעה עד 24 מעלות צלזיוס, אך לרוע מזלו המבחנים התקיימו במזג אוויר של מינוס שבע מעלות, אתגר לא פשוט עבור נער שעד לפני שנה לא ראה בחייו פתית שלג וכעת צריך להוכיח שהוא מספיק טוב להתקבל למחלקת הנוער של קבוצה מהבונדסליגה.

https://twitter.com/HSVsphera/status/871970437206618112

למרות זאת ג'אטה לא איכזב והצליח להתגבר על האתגר ולהרשים את הצוות המקצועי שצירף את הנער לקבוצה עד גיל 21. ברונו לאבאדיה מאמן הקבוצה הבוגרת שראה את ג'אטה באימון המבחן אמר לפני החתימה על החוזה הראשון כי "רואים שהבחור יודע לבעוט". כאשר סיפורו של ג'אטה התפרסם הוסיף המאמן: "יש לי המון הערכה כלפיו. זה מרשים שהיה לו את האומץ לעשות דבר כזה". ג'אטה סיפר מאוחר יותר לאתר האוהדים של המבורג שההתרשמות הייתה הדדית. "בפעם הראשונה שהייתי בהמבורג, כאשר ביקרתי את המועדון, הרגשתי שיש פה אווירה מיוחדת. דיאטמר באירסדורפר (המנהל) וברונו לאבאדיה היו מאוד ידידותים, התעניינו בי והיו מוכנים לעזור. וכל זה היה לפני שקיימתי את האימון הראשון עם הקבוצה".

במשחקו הראשון בקבוצה עד גיל 21, ג'אטה כיכב עם צמד. למרות שהיה כבר בן 18, היה זה משחקו הראשון במסגרת כדורגל רשמית ובעזרת מהירות מסחררת וכישרון עצום הוא הצליח להתגבר על חוסר בידע מקצועי בסיסי, ששחקנים לומדים במסגרת מחלקות הנוער בכדורגל העולמי. בראיון לאתר האוהדים של המבורג סיפר ג'אטה על הדרך שעשה בחייו. "גדלתי בלי הורים, התנאים היו קשים מאוד בשבילי באפריקה. ידעתי שאני חייב לעשות את הדרך הקשה והמסוכנת הזאת כדי לברוח, אם היה לי סיכוי כדי שיהיה לי עתיד. בשביל זה לקחתי על עצמי הרבה סכנות. זאת הייתה תקופה קשה, אבל כעת אני רק רוצה להביט קדימה".

בעונה הקודמת במחזור ה-29, במשחק החוץ מול ורדר ברמן, שוויתרה עליו, עלה ג'אטה לראשונה מהספסל של המבורג לדקות הראשונות שלו בליגה הגרמנית. בדקה ה-83 עשה הכישרון הצעיר היסטוריה כאשר הפך לפליט הראשון שמשחק בליגה הגרמנית הבכירה. ההד התקשורתי מהסיפור יוצא הדופן, לצד הכישרון הטבעי והחוסן הנפשי גרמו גם לחברת ההלבשה אדידס לחתום עם ג'אטה על החוזה הפרסומי הראשון שלו. הדבר הראשון שעשה לאחר החתימה היה לנסוע לברמן לאזור בו מתגוררים פליטים מגמביה וחילק להם במתנה כדורים וחולצות מקוריים שקיבל מאדידס.

בקארי ג'אטה פתח בשבוע שעבר את העונה שניה שלו בכדורגל המקצועני עם שער בקבוצת הבת של המבורג. הכישרון הצעיר משחק כשחקן כנף בצד ימין. בעונה הקודמת הוא כבש 11 שערים ב-16 הופעות בקבוצת הבת שמשחק בליגה הרביעית בגרמניה ועלה שש פעמים מהספסל בקבוצה הבוגרת. הציפיה היא שבעונה הקרובה ימשיך החלוץ הצעיר לכבוש שערים בליגה הרביעית ולאט לאט ישתלב בקבוצה הבוגרת, בדרך להפוך את החלום שחלם ברחובות גמביה למציאות.

ג’אטה פורץ על מגרש שלם בדרך לשער:

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!