דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרבייג'ן

כדורגל / הקבוצה האזרית שמייצגת עיר רפאים העפילה לראשונה לליגת האלופות

העיר אותה מייצגת קבוצת קראבח אגאדם מאזרבייג'ן עומדת נטושה כבר 24 שנים, וזאת על רקע המלחמות באזור, בהן גם נהרג אחד משחקניה הגדולים של הקבוצה | השנה העפילה הקבוצה לראשונה לשלב הבתים בליגת האלופות

קבוצת הכדורגל האזרית (בשחור) (תמונה מתוך ויקימדיה)
קבוצת הכדורגל האזרית (בשחור) (תמונה מתוך ויקימדיה)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במשך 24 השנים האחרונות עומדת העיר האזרית אגאדם נטושה. כאשר מביטים עליה רואים רחובות נטושים, צמחית פרא שמתפשטת וכובשת בנינים הרוסים, רחובות סדוקים ושאריות של זיכרונות של 40 אלף האנשים שחיו פה. בעיר בעלת העבר התרבותי העשיר, שהייתה פעם שוקקת חיים, עיר מרכזית שחיו בא אלפי משפחות, אין היום נפש אדם חייה, רק צמחים, חיות פרא וזיכרונות אבודים. אך דבר אחד כן נשאר מהעיר החברה: קבוצת הכדורגל קראבח אגאדם, השולטת בליגה באזרבייג'ן וכעת העפילה בפעם השלישית לגביע האלופות.

https://twitter.com/ghost_a_boo/status/900471823359512581

 

הקבוצה שהייתה פעילה בעיר מאז 1951, הפכה ב-1993 בפעם הראשונה בתולדותיה לאלופת הליגה האזרית. חודשים ספורים לאחר שחגגו את הזכייה המפתיעה, נכבשה העיר כחלק מלחמת נגורנו-קרבאח שהתקיימה בין השנים 1988 ל-1994 בין הלאום האתני הארמני של נאגורנו-קרבאח הנתמך על ידי ארמניה לבין אזרבייג'ן. במלחמה ההיא נכבש כל האזור של קרבאח וכחלק ממנו העיר אגאדם. תושבי העיר נודדים לתוך השטחים החופשים של אזרבייג'ן והקבוצה האהובה נדדה אתם ועברה לשחק במגרש העירוני בבאקו.

קרבאח אגאדם נשארה הזיכרון החי היחיד של העיר האבודה, והמשיכה לייצג את הפליטים שהוכרחו בעקבות המלחמה העקובה מדם לעזוב אותה. מועדון הכדורגל שילם על המלחמות הארוכות לא רק באבדן העיר הביתית, אלא גם בחייו של אחת הדמויות הבולטות בתולדותיו,  כשהמאמן ושחקן העבר האהוב של הקבוצה, אלבהרדי באגירוב, נהרג במהלך המלחמה.

באגירוב היה מפקד בכיר ואהוב של כוח צבאי אזרי שלחם בקראבך, והיה דמות מפורסמת ואהובה על ידי שני הצדדים הלוחמים. אחד הרגעים המפורסמים והסוריאליסטיים במלחמה התרחשו בחילופי לוחמים שבויים בין שני הצדדים, כשבאגירוב שחרר אסיר ארמני שנשבה ע"י הכוחות האזרים ,בטענה שזהו בן אדם ששיחק אתו  ביחד במשך מספר שנים באותה קבוצת כדורגל. האסיר הארמני יחל לבאגירוב שהוא מקווה ששניהם לא יפגשו שוב בשדה הקרב. סופו הטרגי של באגירוב הגיע כאשר הטנק בו היה עלה על מוקש והוא נהרג.

הקבוצה חיכתה 21 שנה  עד עונת  2013/14 לחזור להיות שוב הקבוצה הטבה בליגה האזרית ולזכות באליפות השנייה בתולדותיה.  הקבוצה אומצה ע"י תאגיד המזון הממשלתי אזרסון, והצליחה בעזרת ניהול נכון, ועזרה של המדינה בגיוס ספונסרים. להפוך לקבוצה החזקה בליגה האזרית כאשר היא שולטת על הטבלה עם 4 זכיות רצופות. קרבאח גם הפכה לקבוצה האזרית הראשונה שמגיע לשלב הבתים של הליגה האירופית בעונת 2014/15 ושיחזרה את ההישג בעונות 2015/16 ו2016/17.

https://twitter.com/PasionFutbolFC/status/900466146574561281

 

למועדון הבכיר של אזרבייג'ן יש 9 שחקנים זרים. בגלל חוקי הליגה המקומית לא מתאפשר להם לרשום עוד שחקנים. הקבוצה הקטנה בנויה בעיקר על ליגיון הזרים שלה ופחות שחקני הנבחרת החלשה יחסית. שנים משחקניה הזרים היו בעבר שחקני מכבי חיפה החלוץ דנילו אנדולובו והקשר המצוין מ'ייצל שניהם לא השתלבו במהלך השהות שלהם בישראל ולעומת זאת מצאו בית חם ואוהב בקרבאח. אנדולובו היה השחקן שכבש את השער שהעלה את הקבוצה לליגת האלופות, אחרי שגברה בעזרת שערי חוץ על אלופת דנמרק קופנהגן.

מבחינת הממשל האזרי המטרה המרכזית תהיה כעת לחשוף את מערב ומרכז אירופה להתקדמות היפה שעשתה המדינה בהתפתחותה בשנים האחרונות, תוך ניסיון להעלים את הפגיעה הממושכת בזכויות האזרח ורדיפת העיתונות שמתקיימת במדינה.

בעקבות החשיפה הרבה שתקבל הקבוצה הקטנה כאשר תארח באצטדיון בבאקו את רומא, אתלטיקו מדריד וצ'לסי, ינסו אוהדי הקבוצה להציף מחדש את הדיון סביב הכיבוש של כוחות ארמנים את ביתם וגירושם מהשטחים בהם חיו דורות דורות על גבי דורות, מהמקום בו נעקרו שורשיהם ועדיין נשאר הזיכרון והגעגועים, געגועים שקבוצת הכדורגל המקומית מנסה לתת ביטוי ומקום, תמיד לזכור ולעולם לא לשכוח את קרבאח, את אגאדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!