דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אורן שאול

צבא וביטחון / חמאס מקשיח עמדות, עימות בין שר הביטחון למשפחות הנעדרים

על פי דיווחים, חמאס שמחזיק בשלושה אזרחים ישראלים ובגופות החיילים אורן שאול והדר גולדין דורש עסקה דומה לעסקת שליט | ליברמן: "לא לחזור על הטעות בעסקת שליט" | אביו של הדר גולדין: "שר הביטחון חלש ופחדן. יש להפעיל לחץ על חמאס"

ליברמן בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד)
ליברמן בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד)
שי ניר

ארגון הטרור חמאס הקשיח את עמדותיו במשא ומתן במסגרת העסקה לחילופי שבויים, כך אמרו אתמול (ראשון) גורמים ביטחוניים לחדשות 2. על פי הדיווח חמאס דורש כתנאי מקדים לכניסה למשא ומתן את שחרורם של אלפים שנעצרו במבצע "שובו אחים" לאחר חטיפת שלושת הנערים. עוד נמסר כי החמאס מעוניין בעסקת חילופים שתהיה דומה באופיה לעסקת שליט במסגרתה שוחררו 1,027 אסירים ביטחוניים.

אברה מנגיסטו אורון שאול והדר גולדין (צילום: המטה לשחרור אברה מנגיסטו ופלאש 90)
אברה מנגיסטו אורון שאול והדר גולדין (צילום: המטה לשחרור אברה מנגיסטו ופלאש 90)

חמאס מחזיק בגופותיהם של החיילים אורן שאול והדר גולדין שנפלו במהלך מבצע צוק איתן, ועד היום הוא מתייחס אליהם כשבויים חיים, למרות שמדינת ישראל קבעה שהם אינם בין החיים. בנוסף לכך, מחזיק החמאס שלושה אזרחים שבויים – אברה מנגיסטו, הישאם-סייד וג'ומעה אבו ענימה. בשנה האחרונה נעשו מספר מאמצים לנסות לייצר ציר התקשרות מול החמאס ונסיונות ללחוץ על חמאס לשחרר את השבויים והנעדרים, אך עד היום כולם עלו בתוהו.

מוקדם יותר פרסם שר הביטחון אביגדור ליברמן הודעה הנוגעת לסוגיית החיילים והאזרחים המוחזקים ברצועת עזה. בדבריו הודה ליברמן למתאם השבויים והנעדרים הפורש אל"מ במיל', עו"ד ליאור לוטן והתייחס לביקורת שהושמעה בתגובה לפרישה של משפחות הנעדרים אורון שאול והדר גולדין. "אני מקבל בהבנה ובאהבה את הביקורת של משפחות גולדין ושאול, וממשיך להיות מחויב באופן אישי להשבתם לישראל של הדר ואורון ושל אזרחינו המוחזקים ברצועת עזה בניגוד לדין הבינלאומי." אמר ליברמן והוסיף, "אני רואה בכך חשיבות ערכית ומוסרית עליונה, בראש ובראשונה כלפי המשפחות, וכלפי צה"ל ומדינת ישראל". יחד עם זאת בחר ליברמן להזהיר מחזרה "על הטעות בעסקת שליט" והוסיף, "באותה עסקה שוחררו 1,027 מחבלים, בהם רוצחים ומשלחיהם, כולל מחמוד קוואסמה ששוחרר לרצועה ומימן את חטיפת שלושת הנערים, ויחיא סנוואר שמנהיג את חמאס ברצועת עזה. אותו סנוואר שמציב כיום דרישות נוקשות שלא מאפשרות להתקדם לעסקה כלשהי". ליברמן בדבריו הדגיש כי ביחס לעסקאות שבויים עתידיות, "חשוב לאמץ את דו"ח שמגר במלואו, ובכך לשרטט גבולות גזרה ברורים למדינת ישראל ולשליחים מטעמה, ובעיקר לעמוד נחושים מול אויבינו, ולהבהיר להם שאין לנו כל כוונה להתפשר על ביטחון עם ישראל".

אביו של הדר גולדין הגיב בחריפות להודעתו של ליברמן ואמר כי, "יש למדינת ישראל שר ביטחון חלש ופחדן". עוד נאמר בתגובה כי ליברמן אימץ את עמדת משפחות הנעדרים "באופן חלקי ומגמתי", והוסיף, "ללא הפעלת לחץ על החמאס לא נגיע לארץ המובטחת. הגיע הזמן ליישם את החלטות הקבינט מינואר האחרון. לא להחזיר גופות מחבלי חמאס."

מתאם המו"מ על השבויים והנעדרים לשעבר, ליאור לוטן (צילום: עופר עמרם).
מתאם המו"מ על השבויים והנעדרים לשעבר, ליאור לוטן (צילום: עופר עמרם).

יו"ר  סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, יו"ר השדולה להשבת החיילים הגיבה גם היא בביקורת לדבריו של ליברמן ואמרה, "איך הגענו שוב לשיח של שחרור מחבלים? לישראל יש מנופי לחץ משמעותיים על חמאס ויש לעשות בהם שימוש. חשמל ומים עדיין זורמים בעזה. אסירים ביטחוניים זוכים עדיין לתנאי לוקסוס. אספקה וציוד עדיין מועברת לרצועה. אם שר הביטחון מעוניין להפוך את המשוואה אחת ולתמיד ולעשות גם היסטוריה, שיתפוס אומץ ויתחיל ללחוץ את חמאס".

ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) הגיבה גם היא בביקורת לדברי ליברמן וקראה להגביר את הלחץ על החמאס. ״ממשלת ישראל אחראית לגורלם של הבנים. שחרור מחבלים שישובו לסורם אינה הדרך היחידה להשיבם – ניתן להפעיל לחץ על חמאס באמצעים נוספים." והוסיפה, "ליברמן יודע שכמות הסחורות המועברות לעזה גדלה משנה לשנה, כי ישראל היא מקור החשמל העיקרי לרצועה, וקרובי המשפחה של מנהיגי חמאס מקבלים טיפולים רפואיים בישראל. אלו המקלות שצריכים להחליף את הגזרים עד להשבתם של הבנים הביתה.״

הרצל שאול, אביו של אורון שאול, באוהל המחאה לשחרורו בירושלים, יוני 2016 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
הרצל שאול, אביו של אורון שאול, באוהל המחאה לשחרורו בירושלים, יוני 2016 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בשבוע שעבר התפטר לוטן מתפקידו כמתאם השבויים והנעדרים. מהודעה שנמסרה ממשרד ראש הממשלה עלה כי המניע לבקשה הוא עמדתו של לוטן כי תפקיד תובעני שכזה מצריך החלפת אישים כל כמה שנים. משפחות הנעדרים אמרו בתגובה כי הם מרגישים שננטשו על-ידי הממשלה וכי ההתפטרות היא כתב אישום חריף כנגד אוזלת היד של ראש הממשלה ושל שר הביטחון בעניין השבתם הביתה של אורון שאול והדר גולדין. משפחת גולדין הוסיפה בחריפות כי, "מאחורי המילים ׳הממשלה עושה הכל בכדי להשיב את הדר ואורון׳ ניצבת מציאות עגומה שבה לא נעשה דבר על מנת להחזיר את הבנים". ראש הממשלה הנחה את מזכירו הצבאי, תא"ל אליעזר טולדנו לרכז את נושא תיאום השבויים והנעדרים עד שימונה מחליף ללוטן.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!