דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המכפלה

בית המכפלה / המדינה לבג"ץ: ההתיישבות בבית המכפלה לא חוקית, יש לפנות את המתנחלים

בימי המהומות בהר הבית חדרה קבוצת מתנחלים לבית בחברון, שפונה בעבר בצו | בתשובה לבג"ץ אתמול הצהירה המדינה כי אם תוך שבוע לא יתפנו בהסכמה, יש מקום לפנותם

"בית המכפלה" בחברון (צילום: ויאסם השלאמון/ פלאש 90).
"בית המכפלה" בחברון (צילום: ויאסם השלאמון/ פלאש 90).
שי ניר

"יש מקום לפינוי המבנה מקבוצת הישראלים", כך נכתב בתשובת המדינה לבג"ץ בעתירה לפינוי המתנחלים שפלשו באופן לא חוקי, לפני כחודש, לבית המכפלה בחברון. החלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לפינוי בית המכפלה התקבלה לאחר הגשת העתירה והתייעצויות עם הגורמים הרלוונטיים. לאחר קבלת ההחלטה, השיבה המדינה, התקיימו מגעים שונים עם הפולשים ובאי כוחם במטרה להגיע לפינוי מוסכם ובשל כך המדינה ביקשה הערכה שתוקפה פג. עוד נאמר בתשובה כי מנדלבליט אישר את בקשת מערכת הביטחון לארכה של שבוע נוסף, לפני ביצוע הפינוי, בניסיון למצות את כל המגעים "לפינוי המבנה בשלום" ובמידה ולא תהיה הסכמה יפונה המבנה בכוח.

על רקע מהומות המגנומטר בהר הבית, לפני כחודש והמתיחות הביטחונית באותם הימים, קבוצה של 15 משפחות יהודיות פלשו לבית המכפלה, בעיר חברון, לאחר שפונה בצו לפני 5 שנים. "בית המכפלה נרכש כבר לפני כמה שנים, אולם ברוב חרפה ממשלת ישראל מונעת מגורי משפחות בבתים שנרכשו כבר יותר מחמש שנים ללא שום צידוק מוסרי או חוקי", נאמר בהודעת קבוצת המתנחלים והוסיפו, "בימים אלו של שפך דם יהודי, שכול וכאב של ממשלת ישראל אל מול אויבינו. אנו קוראים לממשלה להרים בעוז את דגל ההתיישבות והנאמנות לארץ ישראל. אל מול רצח יהודים, אל מול גמגום לאומי, אנו דורשים מממשלת ישראל לאפשר את מגורי המשפחות בבית המכפלה לאלתר". בתוך 24 שעות מרגע כניסתם של המתנחלים לבניין הוצא צו שטח צבאי סגור על הבניין.

הסתבכות הקבינט המדיני ביטחוני בהחלטה להציב את אמצעי הבידוק בהר הבית, הביקורת הציבורית הקשה על אופן קבל ההחלטה, הלחץ הגדול מימין שלא להראות חולשה וחוסר שביעות הרצון בקרב מצביעי הימין, היוו קרקע להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו את שר הביטחון אביגדור ליברמן שלא לפנות באותו לילה את המתיישבים מהמבנה. שר החקלאות אורי אריאל אמר אז בתגובה על ההשתלטות כי היא "התפתחות חשובה ומשמחת" והוסיף, "אין בימים אלו תשובה ציונית הולמת מזו". שר התיירות יריב לוין אמר כי, "השערוריה היא שיהודים רוכשים בתים כדין, ונאסרת עליהם הכניסה אליהם צריכה הייתה להפסק מזמן" והוסיף, "יש לאפשר למתיישבים להישאר בבתים ולעצור אחת ולתמיד את האפלייה ואת הפגיעה בזכויותיהם."

עם קביעת המדינה כי השהות במקום אינה חוקית, מחכים במערכת הביטחון לראות כיצד יתפתחו הדברים. אם בשבוע הקרוב לא יושג פינוי מרצון של המתנחלים, צפוי כאמור להתבצע פינוי בכוח בתחילת החודש הבא.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!