דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות המסים

הכנסות המדינה / תתחדשו: 2 מיליארד שקלים נוספים נגבו ממיסוי דיבידנדים השנה

העלייה בגבייה, על רקע סתימת פרצה בחוק בנוגע למיסוי חברות ארנק ופעולה מוצלחת של רשות המסים | עם זאת, כלל לא בטוח שהעליה בהכנסות תביא להגדלת ההשקעה באזרחים

ארנק (צילום: shutterstock)
ארנק (צילום: shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לפי פרסום בכלכליסט אתמול (ראשון), גבתה רשות המיסים בשבעת החודשים הראשונים של 2017 מס דיבידנדים בסכום של כ-5 מיליארד שקלים לעומת כ-3 מיליארד שקלים באותה התקופה בשנה שעברה. מדובר בעליה משמעותית מאוד בגביית המס הפרוגרסיבי שמביא לתוספת לא מבוטלת בהכנסות המדינה ממסים. העלייה, על רקע שינויים באופן המיסוי של חברות הארנק.

ברשות המסים מסבירים את העליה המשמעותית בגביית מס דיבידנדים בחוק "חברות הארנק" שעבר במסגרת חוק ההסדרים. חברות ארנק הן חברות המשמשות חלופה להעסקה ישירה עבור בכירים רבים במשק הישראלי. במקום לקבל את שכרם בתלוש שכר מהמעסיק ולשלם מס הכנסה בשיעור של עד 50% על הכנסתם, אותם בכירים מעדיפים לפתוח חברה, המכונה חברת ארנק כיוון שכל תכליתה היא קבלת השכר, ולקבל את שכרם כתשלום לחברה שפתחו עבור שירותי ניהול או יעוץ ולשלם את מס החברות בלבד, שעומד על 24% בלבד מאז תחילת 2017. לאחר מכן עשויים בעלי חברת הארנק למשוך דיבידנד, תשלום שמחלקת חברה מתוך רווחיה לבעלים, ולשלם מס נוסף המוטל על דיבידנד בישראל, בשיעור של 30%. ישנם בעלי חברות ארנק שמעדיפים להשאיר להשאיר את הכסף בחברה להשתמש בהן לרכישת מוצרים ונכסים  שישרתו אותם וכך נמנעים מתשלום מס.

במשרד האוצר החליטו להילחם בתופעה ובמסגרת הרפורמה הוחלט לאפשר חלון זמן של תשעה חודשים (עד לספטמבר הקרוב) במהלכו יוכלו בעלי החברות לשלם מס דיבידנדים מופחת של 25% בלבד. מנגד החוק שעבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון קובע כי רשות המיסים תוכל לפתוח בהליכים נגד חברות כאלו שאינן מחלקות דיבידנדים, ולמעשה אוגרות את הרווחים כדי להימנע מתשלום מס. במקרה כזה ניתן יהיה לגבות מס דיבידנדים בגין הכנסות של עד חמש שנים אחורה. זאת בתנאי שבידי החברה מוחזקות הכנסות של למעלה מחמישה מליון שקלים ושהמס שיגבה מהן ישאיר ברשותן לפחות שלושה מליון שקלים.

העליה בגביית מס דיבידנדים מיוחסת לבעלי חברות הארנק שהחליטו לממש את הכנסותיהם כדיבידנדים ולהנות מתקופת המס המופחתת. על פי רשות המסים, בחודשים הקרובים אנחנו צפויים לראות עליה בהכנסות מדיבידנדים שכן תקופת ההטבה עומדת לפוג בקרוב ובמקביל הדו"חות הכספיים של החברות לשנה הקודמת נחתמים בתקופה זו של השנה על ידי רואי החשבון.

משה אשר יו"ר רשות המסים (צילום: דבר ראשון)
משה אשר יו"ר רשות המסים (צילום: דבר ראשון)

העליה בגביית מס דיבידנדים מסבירה בין היתר את הסכומים הגבוהים שנרשמו בהכנסות המדינה ממסים ביולי האחרון, שחצו את רף 28 מיליארד השקלים (כ 11% יותר מיולי הקודם) ובמיוחד את העליה במסים הישירים שמס דיבידנדים נמנה עליהם שעמדו על 14.2 מיליארד שקל לעומת 13.4 מיליארד ביולי הקודם. זאת על אף הצמיחה הנמוכה שנרשמה בפעילות במשק מתחילת השנה. אם כך הדבר, גם חודשים אוגוסט וספטמבר צפויים להסתיים עם גביית מסים גבוהה במיוחד.

בנוסף ניתן להניח כי הוצאה לפועל של החלק השני של חוק "חברות הארנק" במסגרתו רשות המסים תפעל לגביית מס הדיבידנדים מחברות שלא חילקו את רווחיהן בחמש השנים האחרונות עשויה להביא להגדלה נוספת בגביית המסים בהמשך השנה ובמהלך השנה הבאה. על פי רשות המסים היא החלה בהליכים מהסוג הזה כבר מול מספר חברות ארנק.

אם אכן לגביית מס דיבידנדים מחברות הארנק תהיה השפעה משמעותית כל כך על הכנסות המדינה ממיסים יש לשבח את שר האוצר כחלון ואנשי משרדו שפעלו לקידום הרפורמה. מעבר להכנסות שתיקון החוק לסגירת הפרצה המקלה על בעלי חברות הארנק מביא לקופת המדינה, הרי שהוא גם עושה צדק בכך שאינו מאפשר לבעלי ההכנסות הגבוהות להעלים מס. בנוסף ראוי לציין את שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, שקיבל את דרישת אנשי רשות המסים להוספת תקנים לרשות, ובכך אפשר לרשות המסים להוציא לפועל את הרפורמה הזו ומהלכים נוספים שהביאו לעליה משמעותית בשיעורי גביית המסים וככל הנראה גם להקטנת שיעור העלמות המס.

אלא שכעת מתבקשת השאלה, אם, על אף הצמיחה הנמוכה, המדינה מצליחה להגדיל באופן משמעותי את הכנסותיה ממסים, מדוע עודפי הגביה אינם מופנים לפתרון בעיות חברתיות משמעותיות כמו העלאת קצבת הנכים אלא דווקא להקטנת הגרעון הממשלתי?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!