בשבוע שעבר התפטר לוטן מתפקידו כמתאם השבויים והנעדרים. מהודעה שנמסרה ממשרד ראש הממשלה עלה כי המניע לבקשה הוא עמדתו של לוטן כי תפקיד תובעני שכזה מצריך החלפת אישים כל כמה שנים. משפחות הנעדרים אמרו בתגובה כי הן מרגישות שננטשו על-ידי הממשלה וכי ההתפטרות היא כתב אישום חריף כנגד אוזלת היד של ראש הממשלה ושל שר הביטחון בעניין השבתם הביתה של אורון שאול והדר גולדין.

משפחת גולדין הוסיפה כי, "מאחורי המילים ׳הממשלה עושה הכל בכדי להשיב את הדר ואורון׳ ניצבת מציאות עגומה שבה לא נעשה דבר על מנת להחזיר את הבנים". ראש הממשלה הנחה את מזכירו הצבאי, תא"ל אליעזר טולדנו לרכז את נושא תיאום השבויים והנעדרים עד שימונה מחליף ללוטן.

הוריו של הדר גולדין ז"ל במסיבת עיתונאים, ספטמבר 2016 (צילום: פלאש 90)
הוריו של הדר גולדין ז"ל במסיבת עיתונאים, ספטמבר 2016 (צילום: פלאש 90)

בתוך כך, פורסם אתמול בחדשות 2 כי לפי גורמים ביטחוניים, הקשיח חמאס את עמדותיו במשא ומתן במסגרת העסקה לחילופי שבויים. על פי הדיווח, חמאס דורש כתנאי מקדים לכניסה למשא ומתן את שחרורם של אלפים שנעצרו במבצע "שובו אחים" לאחר חטיפת שלושת הנערים. עוד נמסר כי החמאס מעוניין בעסקת חילופים שתהיה דומה באופיה לעסקת שליט במסגרתה שוחררו 1,027 אסירים ביטחוניים.
מוקדם יותר אתמול, פרסם שר הביטחון אביגדור ליברמן הודעה הנוגעת לסוגיית החיילים והאזרחים המוחזקים ברצועת עזה. בדבריו הודה ליברמן ללוטן והתייחס לביקורת שהשמיעו משפחות הנעדרים בתגובה לפרישתו מהתפקיד.

"אני מקבל בהבנה ובאהבה את הביקורת של משפחות גולדין ושאול, וממשיך להיות מחויב באופן אישי להשבתם לישראל של הדר ואורון ושל אזרחינו המוחזקים ברצועת עזה בניגוד לדין הבינלאומי" אמר ליברמן, "אני רואה בכך חשיבות ערכית ומוסרית עליונה, בראש ובראשונה כלפי המשפחות, וכלפי צה"ל ומדינת ישראל". יחד עם זאת בחר ליברמן להזהיר מחזרה "על הטעות בעסקת שליט" והוסיף, "באותה עסקה שוחררו 1,027 מחבלים, בהם רוצחים ומשלחיהם, כולל מחמוד קוואסמה ששוחרר לרצועה ומימן את חטיפת שלושת הנערים, ויחיא סנוואר שמנהיג את חמאס ברצועת עזה. אותו סנוואר שמציב כיום דרישות נוקשות שלא מאפשרות להתקדם לעסקה כלשהי".

ביחס לעסקאות שבויים עתידיות, אמר השר כי "חשוב לאמץ את דו"ח שמגר במלואו, ובכך לשרטט גבולות גזרה ברורים למדינת ישראל ולשליחים מטעמה, ובעיקר לעמוד נחושים מול אויבינו, ולהבהיר להם שאין לנו כל כוונה להתפשר על ביטחון עם ישראל".

ליברמן בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד)
ליברמן בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד)

אביו של הדר גולדין הגיב בחריפות להודעתו של ליברמן ואמר כי, "יש למדינת ישראל שר ביטחון חלש ופחדן". עוד נאמר בתגובה כי ליברמן אימץ את עמדת משפחות הנעדרים "באופן חלקי ומגמתי", והוסיף, "ללא הפעלת לחץ על החמאס לא נגיע לארץ המובטחת. הגיע הזמן ליישם את החלטות הקבינט מינואר האחרון. לא להחזיר גופות מחבלי חמאס".

חמאס מחזיק בגופותיהם של החיילים אורן שאול והדר גולדין שנפלו במהלך מבצע צוק איתן, ועד היום הוא מתייחס אליהם כשבויים חיים, למרות שמדינת ישראל קבעה שהם אינם בין החיים. בנוסף לכך, מחזיק החמאס שלושה אזרחים שבויים – אברה מנגיסטו, הישאם-סייד וג'ומעה אבו ענימה. בשנה האחרונה נעשו מספר מאמצים לנסות לייצר ציר התקשרות מול החמאס ונסיונות ללחוץ על חמאס לשחרר את השבויים והנעדרים, אך עד היום כולם עלו בתוהו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר