דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני-ביטחוני / מזכ"ל האו"ם: "הקריאה להשמדתה של מדינת ישראל היא הצורה החדשה של אנטישמיות"

לצד אמירתו הנחרצת, ספג גוטרש ביקורת מרה"מ על יחסו של האו"ם לישראל: "לאו"ם יש אובססיה אבסורדית כלפי ישראל וטקטיקות שמפלות לרעתה באופן מובהק" | בפגישתו עם משפחת מנגיסטו התחייב המזכ"ל לפעול למען שחרורם של האזרחים המוחזקים בידי חמאס

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ''ל האו''ם אנטוניו גואטרס בירושלים. (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ).
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ''ל האו''ם אנטוניו גואטרס בירושלים. (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ).
שי ניר

"הקריאה להשמדתה של מדינת ישראל היא הצורה החדשה של אנטישמיות מודרנית". כך אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בביקורו הרשמי אתמול (שני) במדינת ישראל בפתח פגישתו עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. על רקע הביקורת הישראלית כי האו"ם מפלה לרעה את ישראל בדיונים ובהחלטות שהוא מקבל בעניינה, אמר גוטרש כי כמזכ"ל הארגון הוא מחוייב להתייחס בשוויון לכל המדינות והוסיף בהמשך כי "לעיתים אני חולק על עמדותיה של ממשלת ישראל או כל ממשלה אחרת וכי זה טבעי בחברה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא חסך בביקורתו על האו"ם ויחסו לישראל ואמר בפתח פגישתו עם גוטרש כי "אין ספק שהיחסים בינינו לבין האו"ם היו מעורערים. אני חושב שלאו"ם יש אובססיה אבסורדית כלפי ישראל וטקטיקות שמפלות לרעתה באופן מובהק. אינך צריך להיות ראש ממשלת ישראל כדי להבין זאת ואנשים הגונים והגיוניים מבינים זאת." נתניהו הוסיף כי מוסדות האו"ם חורגים מהמנדט שלהם ומפלים לרעה את ישראל. הוא הדגיש את אונסק"ו (ועדת המורשת העולמית של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) ואמר כי הוא "שם ללעג ומגחיך את המורשת הזאת כאשר הוא מכחיש את הקשר בן 3,000 השנים של העם היהודי לבירתנו הנצחית ירושלים", ואת מועצת זכויות האדם המאפשרת "למפירי זכויות האדם הגרועים ביותר להאשים את ישראל בהפרת זכויות אדם" דברי נתניהו. יחד עם זאת הביע נתניהו שביעות רצון מהתנהלותו של גוטרש כמזכ"ל. "אמרת שהקריאה להשמדתה של ישראל היא אנטישמיות מודרנית. מאז תחילת כהונתך, הפגנת בבירור את רצונך להפוך דף חדש ביחסים בין ישראל לאו"ם. אני חפץ בכך גם ואני מצפה לעבוד אתך למען משימה משותפת זאת".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש ,שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, יו"ר קק"ל, דניאל עטר, בטקס נטיעת עץ לשלום ביער ירושלים. (צילום: אבי חיון).
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש ,שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, יו"ר קק"ל, דניאל עטר, בטקס נטיעת עץ לשלום ביער ירושלים. (צילום: אבי חיון).

ביחס לסוגיות הנוגעות לשמירה על ביטחון מדינת ישראל אמר נתניהו כי האו"ם לא מבצע את תפקידו במניעת משלוחי הנשק וכי אינו מדווח על הברחות הנשק אל תוך לבנון עבור החיזבאללה, "תוך הפרה של החלטה 1701 (החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לקראת סופה של מלחמת לבנון השניה, שקראה ליישום ההחלטה לפירוק המליציות החמושות בלבנון, ש.נ.)". על רקע התנגדותה של מדינת ישראל לנוכחות איראנית במרחב הסורי כחלק מובנה מהסכם המעצמות להפסקת הלחימה בדרום סוריה אמר נתניהו כי "איראן עסוקה בלהפוך את סוריה לבסיס להתבצרות צבאית, והיא מבקשת להשתמש בסוריה ובלבנון כחזיתות מלחמה למימוש מטרתה המוצהרת של השמדת ישראל. היא גם בונה מפעלים לייצור טילים מונחים מדוייקים הן בסוריה והן בלבנון" והוסיף כי "ישראל אינה יכולה לקבל את זה. לאו"ם אסור לקבל את זה". בתום פגישתם אמר נתניהו כי ״איראן וחיזבאללה מודיעות מראש שהן מתכננות שתי חזיתות מלחמה נגד ישראל. זו זכותנו לא לאפשר לעניבת החנק להתהדק סביב ישראל".

נתניהו גם העלה בשיחתו עם גוטרש את סוגיית עבודות הבנייה ללא היתר מעיריית ירושלים במתחם ארמון הנציב בירושלים המוגדר כמבנה לשימור ואמר כי על האו״ם לכבד את כללי הבנייה ואת החוק בישראל. בהודעה מלשכת נתניהו נמסר כי ישראל והאו״ם ינסו להגיע לפתרון מוסכם בסוגיה, פתרון שיכבד את החוק בישראל.

נשיא המדינה נפגש הבוקר עם מזכ"ל האו"ם המבקר לראשונה בישראל במסגרת תפקיד זה 28 באוגוסט 2017. (צילום: מארק ניימן / לע"מ).
נשיא המדינה נפגש הבוקר עם מזכ"ל האו"ם המבקר לראשונה בישראל במסגרת תפקיד זה 28 באוגוסט 2017. (צילום: מארק ניימן / לע"מ).

בפגישתו של גוטרש עם שר הביטחון אביגדור ליברמן ועל רקע הביקורת נגדו מצד משפחות החיילים אורון שאול והדר גולדין, קרא ליברמן לאו"ם ולקהילה הבינלאומית "להפעיל לחץ על החמאס". ליברמן גם האשים את הפלסטינים במצב ההולך ומדרדר ברצועת עזה. "האשמים במצב החיים הגרוע של תושבי רצועת עזה הם אבו מאזן, שלא מהסס להקריב אותם עבור מלחמות פנימיות, וחמאס, שגובה מסים מתושבי עזה ומשקיע את מרבית הכסף בחפירת מנהרות, ייצור והברחת אמצעי לחימה, במקום לשפר את איכות החיים של אזרחי הרצועה". על רקע קו ההתנתקות של הרשות הפלסטינית מרצועת עזה הוסיף ליברמן כי "אבו מאזן מדרדר את המצב ברצועת עזה, כדי להוביל לעימות בין מדינת ישראל לחמאס, ובכך הוא ייהנה מכל העולמות". ביחס להתבססותה של איראן בסוריה הזהיר ליברמן מפני ההתפתחות, "המציאות הזו היא בלתי נסבלת מבחינתה של מדינת ישראל, ואנו נחושים למנוע כל איום על ביטחונם של אזרחי ישראל".

בפגישתו של גוטרש עם ראשי סיעת המחנה הציוני, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי ויו"ר מפלגת התנועה נאמר כי "קיימת היום הזדמנות היסטורית לשלום אזורי וליצירת חזית אחת מול איראן – ויש לנצל אותה".

תמונה מתוך הסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס ב-1.4.16 בה נראים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד (צילום מסך מתוך youtube).
תמונה מתוך הסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס ב-1.4.16 בה נראים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד (צילום מסך מתוך youtube).

לקראת ביקורו ברצועת עזה גוטרש נפגש גם עם משפחתו של אברה מנגיסטו השבוי בידי החמאס קרוב ל-1087 ימים. אגרנש מנגיסטו, אימו של אברה אמרה לגוטרש: ״אני מבקשת ממך שלא תצא מרצועת עזה בלי אות חיים מבני – אברה, ודרישה מהחמאס לשחרורו המיידי". גוטרש הבטיח למשפחות מנגיסטו וא-סייד כי יטפל בנושא באופן אישי, ובאמצעות סוכנויות האו״ם, על מנת להביא לשחרורם של האזרחים המוחזקים בידי חמאס. משפחת מנגיסטו ביקשה מהמזכ״ל להקים צוות פעולה באו"ם שיפעל לטפל בסוגייה ההומנטרית של אברה, ושאר השבויים, עד השבתם הביתה.

״המקרה של אברה היא סוגיה הומניטרית ממדרגה ראשונה, אזרח חף מפשע שאיננו קשור לסיכסוך ומוחזק בשבי בניגוד לכל החוקים והאמנות שאתם קבעתם״ אמרו בני המשפחה למזכ״ל גוטרש.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!