דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / טיפול חדשני בסרטן נמכר במיליארדים וקרוב לשימוש, ויש גם זווית ישראלית

ענקית התרופות 'גיליאד' תרכוש את הסטרט-אפ הרפואי 'קייט פארמה', שהקים האונקולוג הישראלי לשעבר אריה בלדגרין, תמורת כ-11.9 מיליארד דולר | התרופה משביחה תאי דם לבנים של החולה, וכשהם מוחזרים לגוף, הם נלחמים בתאים הסרטניים

מעבדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מעבדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ענקית התרופות 'גיליאד' עומדת לרכוש את הסטרטאפ הרפואי 'קייט פארמה', תמורת כ-11.9 מיליארד דולר. החברה מפתחת טיפול חדשני לסרטן הדם, בו שואבים מהחולים תאים חיסוניים, אשר מהונדסים גנטית לתקוף את התאים הסרטניים, ומוחזרים לאחר מכן לגוף לצורך טיפול. לחברה אין עדיין הכנסות, אך הסכום העצום משקף ציפייה מצד החברה הרוכשת שהתרופה Axi-cel שהחברה מפתחת תאושר לשימוש בארה"ב באירופה בקרוב.

בניגוד לידיעות בתקשורת הישראלית, חברת הביומד 'קייט פארמה' איננה חברה ישראלית, וזיקתה הכלכלית לישראל שולית. 'קייט פארמה' נוסדה בידי אונקולוג ישראלי לשעבר, בשם אריה בלדגרין, בשנת 2009. החברה רשומה למסחר בארה"ב, כאשר בעלת המניות הגדולה בה היא קפיטל גרופ, עם 19.9% מהמניות. גם רוב המניות האחרות מוחזקות בידי קרנות השקעה, כאשר למייסד בלמגרין עצמו יש 5.7% מהמניות, המוערכות כעת ב-590 מליון דולר. מחיר הרכישה של החברה גבוה ב-30% מערך המניות של החברה ביום שישי האחרון, כאשר לענקית התרופות 'גיליאד' יש עניין בידע המחקרי שצברה החברה בתחום רפואי הולך ומתפתח של אימונותרפיה, כלומר שכלול מלאכותי של המערכת החיסונית הטבעית של הגוף.

המוצר העיקרי של החברה המועמד לאישור לשיווק, ה-AXI-CELL רלוונטי לסוגי סרטן בהם מאובחנים כ-70,000 איש בשנה בארה"ב בלבד. עם זאת, גם חברות תרופות אחרות עובדות על פיתוחים רפואיים המבוססים על רעיונות קרובים, והחברה לא נהנית מהבטחה לאישור יציאה לשוק או להגנה ודאית מפני חברות מתחרות.

מייסד 'קייט-פארמה' הוא ישראלי לשעבר, וחלק מהידע בו משתמשת החברה מבוסס על מחקרים של פרופ' זליג אשחר, העומד בראש פקולטה במכון וייצמן ברחובות. על פי מכון ויצמן, מחקר קליני ראשוני בתרופה הראה תוצאות חיוביות לגבי 94% משתתפי הניסוי.

על פי מרקט-ווטש, אנליסטים מעריכים כי 'אקסי-סל' המועמד לאישור שיווק והפצה בארה"ב ובאירופה, צפוי להימכר ב-1.7 מיליארד דולר בשנת 2022. ציפיות גבוהות אלה גרמו למניות החברה לזנק בצורה חדה בשנה האחרונה. עם זאת, צפויה התרופה להיתקל בתחרות קשה מצד חברת התרופות הבינלאומית נובארטיס, היושבת בשוויץ, אשר כבר הגישה בקשה לאישור לתרופה דומה.

פרט לכך, יש מספר חברות ביטוח בישראל המחזיקות במניות החברה בכמויות קטנות. רווח ההון שמכירת החברה תקנה להן ימוסה בסכומים לא מהותיים, בניגוד לעיסקת אינטל-מובילאיי, בה נקנתה החברה הישראלית, שחלק ניכר ממניותיה בידי ישראלים, והיא הניבה למדינה גביית מס בשיעור משמעותי של כ-4 מיליארד שקלים.

הפיתוח על חשבון הציבור, אך מיועד לעשירים

פיתוח תרופות באמצעות חברות למטרות רווח מצריך השקעות הון גדולות במחקר ובניסויים, וכן שקלול הפיתוחים שלא מצליחים. החברות שמצליחות לשווק בהצלחה תרופות מאושרות, זוכות לרווחי עתק, הגם שתשתית הידע שמתוכן פותחו התרופות, קשורה לידע שהופק על ידי מוסדות ציבוריים כמו אוניברסיטאות. פיתוח תרופות במחירים יקרים, הינו גורם ישיר לכך שרק מעט מאוד חולים מסוגלים לממן את השימוש בתרופות, ורק במדינות בהן יש מערכת רווחה נדיבה במיוחד, החולים מקבלים גישה לתרופות חדשות במהירות. לפיכך, פיתוח תרופות כהשקעה כלכלית ממקסמת רווחים סותרת את הרעיון הבסיסי של תרופה – מתן רפואה לחולים. תפוגת הפטנטים הרפואיים מאפשרת לחבורת גנריות להפיק גרסאות מוזלות רק 20 שנה לאחר מועד כניסתה לשיווק של התרופה המוגנת בפטנט, בזמן זה תרופות רבות הן בגדר רפואה לעשירים בלבד.

בכדי לפתח תרופה שלא בהגיון של מקסום הרווח, אלא בהגיון של מתן מרפא מירבי לחולים – נדרשת השקעה ממשלתית, אשר איננה רק בתחום התיאורטי והמחקר הבסיסי, אלא גם במחקר יישומי ובניסויים קליניים. במצב כזה, מוסד ציבורי שפיתח תרופה לא יהיה מוכרח למקסם את הרווח, אלא יוכל להסתפק בכיסוי הוצאות המחקר + רווח סביר המאפשר את המשך ההשקעות בתחום, תוך מתן גישה מהירה יותר לפיתוחי רפואיים חדשים לכל מי שזקוק להם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!