דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

מדיני / מזכ"ל האו"ם בעזה: "המשבר ההומניטרי הדרמטי ביותר שראיתי"

אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם המבקר באזורנו, הגיע היום לעזה לאחר ביקורו אתמול ברמאללה | גוטרש הצהיר כי האו"ם ימשיך בתמיכתו בתושבי עזה, הבהיר כי האו"ם תומך בפתרון שתי המדינות והביע תמיכה ביו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס

מזכ"ל האו"ם גוטרש בבי"ס אונר"א בבית להיא ברצועת עזה (צילום: UN photo/ Katrin Hett)
מזכ"ל האו"ם גוטרש בבי"ס אונר"א בבית להיא ברצועת עזה (צילום: UN photo/ Katrin Hett)
שי ניר

במהלך ביקורו היום (רביעי) ברצועת עזה, נאם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בבי"ס של אונר"א בבית להיא, וחזר על קריאתו לאחדות הפלגים הפלסטינים ולהתיישר לפי "עקרונותיו של הארגון לשחרור פלסטין", והוסיף כי "הפירוד פוגע במטרת המאבק הפלסטיני." ביחס למצב ההומניטרי ברצועה אמר גוטרש כי, "זהו המשבר ההומניטרי הדרמטי ביותר שראיתי", וקרא לקהילה הבינלאומית להגביר את הסיוע. גוטרש הורה על "שחרור מיידי של 4 מליון דולר לתמיכה בפעילות האו"ם וצוותיו."

חשיפת מנהרת טרור בעוטף עזה, יולי 2014 (צילום: דובר צה"ל)
חשיפת מנהרת טרור בעוטף עזה, יולי 2014 (צילום: דובר צה"ל)

כזכור, בתחילת יוני התגלתה מנהרת טרור מתחת בית ספר של אונר"א ברצועת עזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז בפתח ישיבת הממשלה השבועית, כי יש לפרק את אונר"א וקרא לארה"ב לבחון "את המשך קיומו" של הארגון. אולם, לפני מספר ימים פורסם באתר 'פוריין פוליסי' האמרקאי כי ממשל טראמפ הבטיח את המשך התמיכה האמריקאית באונר"א על סך 300 מליון דולר בשנה. "אמריקה מחויבת כבר זמן רב למימון השליחות החשובה של אונר"א, והדבר הזה יימשך", אמר מקור רשמי במשלחת ארה"ב באו"ם.

במקביל סיירו מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי והשליח המיוחד של ארה״ב למזרח התיכון, מר ג'ייסון גרינבלט, באזור עוטף עזה על מנת לעמוד מקרוב על הסוגיות הביטחוניות עמן מתמודדת מערכת הביטחון למול ארגון הטרור חמאס השולט ברצועה.

ג'ייסון גרינבלאט ויואב פולי מרדכי (צילום: דוברות המתפ"ש)
ג'ייסון גרינבלאט ויואב פולי מרדכי (צילום: דוברות המתפ"ש)

גרינבלט אמר: "למדתי רבות אודות האתגרים הקשים העומדים בפני צה"ל, תושבי ישראל הגרים באזורים הסמוכים ותושבי עזה כתוצאה משימוש לרעה של חמאס בסיוע הומניטארי ומחויבותו לטרור ואלימות. ברור שהרשות הפלסטינית צריכה לחדש את תפקידה בניהול רצועת עזה, שכן חמאס פגע קשות בתושבים ונכשל בסיפוק צרכיהם הבסיסיים ביותר." בנוסף, קרא גרינבלט לחמאס לשחרר את חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, ולשחרר את האזרחים הישראלים שהם מחזיקים – אברה מנגיסטו, הישאם שעבאן וגומא איבראהים אבו ענימה".

"מחויבות עמוקה לפתרון שתי המדינות"

"אני רוצה לבטא בנחרצות את המחוייבות העמוקה של האו"ם, ואת מחוייבותי האישית לעשות הכל לקידומו ומימושו של פתרון 2 המדינות. אמרתי במספר הזדמנויות כי אין תוכנית ב' לפתרון שתי המדינות", אמר אתמול (שלישי) גוטרש בפגישתו ברמאללה עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה. גם בפגישתו זו עם חמדאללה הדגיש כי"אנו מודאגים מהמצב ההומניטרי בעזה".

גוטרש התייחס לחשיבות שיש ל"הסרת מכשולים" בתהליך למימוש פתרון שתי המדינות, והדגיש במיוחד את "פעילות ההתנחלויות" ביהודה ושומרון כמכשול מרכזי. "ההתנחלויות, כפי שאמרתי מספר פעמים, אינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי והן מהוות מכשול אותו יש להסיר, בהתייחס לאפשרות שתהלום את מימוש פתרון שתי המדינות", אמר גוטרש, אולם ציין גם כי "ישנם קשיים ומכשולים נוספים". גוטרש לא פירט את הקשיים המכשולים הנוספים, ואף לא ציין על מי האחריות להסרתם.

על רקע הסכסוך הפנים פלסטיני בין הרשות הפלסטינית לחמאס בעזה אמר גוטרש כי, "נעשה כל שביכולתנו לתמוך במאמץ של הנשיא עבאס ביצירתם של תנאים לאיחודה של המנהיגות הן בגדה המערבית והן בעזה, כשברקע שיחות השלום."

דבריו של גוטרש באים על רקע מהלכים אותם מוביל נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, המבטאים קו פעולה אפשרי שעשוי להוות תשתית לתכנית התנתקות של הרש"פ מרצועת עזה. בשבוע שעבר אמר עבאס למשלחת מפלגת מרצ שביקרה אותו ברמאללה, כי מאז ההכרזה על הממשלה העצמאית של החמאס, קיצצה הרשות ב-25% מהתקציב אותו היא מעבירה לרצועה ואיים כי יקצץ את התקציב במלואו, "אם לא יחול שינוי בקרוב, נגיע גם ל100% שלילת התמיכה שלנו מרצועת עזה, בהדרגה". עבאס האשים באותו המפגש את החמאס, "בניסיון להפריד בין הגדה המערבית והרצועה, וזה צעד שהוא הבעת אי אמון פוליטי בהנהגה הפלסטינית, יותר משהוא צעד מוסרי או מדיני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!