דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עלייה וקליטה

עלייה וקליטה / עתירת דיירי מרכז הקליטה במבשרת ציון נדחתה; כעת הם תלויים במדינה

שופטי בג"ץ דחו אתמול (ד') את העתירה בה דרשו 650 דיירי המרכז, העתידים להיות מפונים בשבוע הבא, כי יימצא להם דיור קבע | ח"כ יוסי יונה: "רבים מהם זכאים לדיור ציבורי, אך המדינה מעדיפה להעבירם למרכזי קליטה ברחבי הארץ"

ההפגנה היום מול בגצ נגד פינוי מרכז הקליטה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ההפגנה היום מול בגצ נגד פינוי מרכז הקליטה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דוד טברסקי

שופטי בג"ץ אורי שוהם, ג'ורג' קרא, ודוד מינץ, דחו אתמול (רביעי) את עתירתם של 650 דיירי מרכז קליטה במבשרת ציון,  נגד סגירתו ובדרישה שהמדינה תסייע במציאת פתרון קבע עבורם. בית המשפט הציע לנציגי המדינה והסוכנות היהודית לקבוע מועד חדש לפינוי המרכז, שקודם לו ידאגו לדיור חלופי מסודר עבור הדיירים הנוכחיים.

נכון לעכשיו, מרכז הקליטה צפוי להיסגר ב-4 בספטמבר, ודייריו אמורים להיות מפוזרים במרכזי קליטה שונים בארץ. לטענת הדיירים, מדובר במהלך שיקשה במיוחד על הדיירים העובדים, ועל אלו שילדיהם רשומים במוסדות חינוך באזור.

מרכז הקליטה מבשרת- ציון (צילום: דוד טברסקי).
מרכז הקליטה מבשרת- ציון (צילום: דוד טברסקי).

"פסיקתו של בית המשפט אומללה. הוא למעשה שחרר את המדינה מחובתה לסייע לדיירי מרכז הקליטה למצוא דיור קבע, ואף קבע שזאת אחריותם הבלעדית של המשתכנים למציאת דיור זה", אמר ח"כ פרופ' יוסי יונה (המחנה הציוני), שנכח בהפגנה מחוץ לבית המשפט ובדיון עצמו.

"רבים ממשתכני מרכז הקליטה זכאים לדיור ציבורי והמדינה אינה מספקת להם דיור כזה, ומעדיפה להעבירם למרכזי קליטה ברחבי הארץ ובכך לגרום להם עוגמת נפש מתמשכת" הוסיף יונה, "בית המשפט התעלם מהעובדה שהסדרי המשכנתא המוצעים לדיירים אחרים אינו מאפשר להם דיור קבע סביר. דרישתם של משתכני הדיור לקבל סעד מבית המשפט לא נענתה; המאבק שלהם עובר עתה לזירה הפוליטית. אני קורא לממשלת ישראל ולשרת הקליטה סופה לנדבר לקחת אחריות על מפעל העלייה, לא להפקיר את העולים עד שישוכנו במגורי קבע על בסיס חזון מגילת העצמאות".

ההחלטה על סגירת מרכז הקליטה התקבלה כבר בשנת 2011. במסגרתה, נקבע כי המרכז יפונה תוך שלוש שנים, במהלכן יימצא דיור הולם לדייריו. אולם עד היום לא נמצא דיור שכזה, והעולים שנשארו בו צפויים למצוא את עצמם מועברים למרכז קליטה אחר, הרחק ממוסדות הלימוד של ילדיהם וממקומות העבודה שלהם.

על פי הטענות שעלו בדיון שערכה בנושא ועדת העלייה הקליטה והתפוצות של הכנסת, בחודש מאי האחרון, הסוכנות היהודית ביקשה למכור את המבנה כדי לכסות על הגירעון בקופות הפנסיה של עובדיה, מהלך שעצם חוקיותו נדונה בבג"ץ, בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון.

ועדת העלייה הקליטה והתפוצות בנושא מרכז הקליטה במבשרת ציון (צילום: דוד טברסקי).
ועדת העלייה הקליטה והתפוצות בנושא מרכז הקליטה במבשרת ציון (צילום: דוד טברסקי).

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), קרא אז למשרד הקליטה לבטל לאלתר את הפינוי, עד שימצא פתרון אחר לדיירים. "אנשים הגיעו לפה לדרוש מהממשלה לראות באזרחים שלה לא רק כמשרתים בצה"ל ונותנים מעצמם בעבודה, אלא גם שיש להם זכויות ומגיע שהמדינה תיתן להם פתרונות" אמר נגוסה, "אנחנו קוראים למדינה לעבוד בשיתוף פעולה עם כל המשרדים הרלבנטיים, למציאת פתרון שהעולים לא יפונו עד שיימצא בשבילם דיור קבע ראוי". גם קריאה זו, כאמור, נותרה ללא מענה.

דיירי מרכז הקליטה במבשרת ציון הם יוצאי דופן, משום שחלקם מתגוררים בו כבר מעל לעשור, למרות דרישתם ארוכת השנים לקבל סיוע המציאות דיור קבע. ח"כ נגוסה ניסה לקדם שינוי בסיוע הכלכלי לעולים צעירים היוצאים ממרכזי קליטה, כך שבמקום השתתפות חודשית בשכר דירה בשיעור שך 1,300-1,200 שקלים – לה הם זוכים כיום – יקבל כל עולה מענק חד פעמי בגובה 90 אלף שקלים עם עזיבתו את מרכז הקליטה .עד היום המהלך נחסם על ידי משרד האוצר, בטענה שהנומרטור אינו מאפשר הוצאה תקציבית כזו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!