דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / ההתמודדות עם נזקי הארווי, תחייב הגדלת החוב הלאומי של ארה"ב

הסופה הטרופית מסתמנת כאסון הטבע היקר בכל הזמנים | חבילת הסיוע שממשל טראמפ יעביר לאישור הסנאט, צפויה לדרוש אישור של הגדלת החוב - צעד שמנוגד לעמדת מרבית הרפובליקנים | ייתכן שמלבד תושבי טקסס, החבילה תסייע גם לטראמפ

כביש 59 ביוסטון מוצף לאחר הוריקן 'הארווי' (צילום: Stephanie A Sellers / Shutterstock.com)
כביש 59 ביוסטון מוצף לאחר הוריקן 'הארווי' (צילום: Stephanie A Sellers / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

הוריקן הארווי, שפגע בתחילת השבוע בחופי טקסס, והגדרתו שונתה מאז ל"סופה טרופית", הביא למותם של לפחות 18 בני אדם, ולפינוים של אלפי אזרחים מבתיהם. הסופה מסתמנת גם כאסון הטבע היקר ביותר בכל הזמנים. הערכות ממומחי ביטוח אמריקאים נעות בין 30 ל-100 מיליארד דולר בנזק צפוי לרכוש פרטי וציבורי. בימים האחרונים נהרסו מספר גדול של בתים פרטיים, ונגרם נזק אדיר לתשתיות באזור יוסטון וממשלת ארה"ב העריכה כי בסוף הסופה ימצאו כ-30,000 אזרחים ללא קורת גג.

עם זאת, נראה כי מרבית הנזק לא יכוסה על ידי חברות הביטוח של הנפגעים, זאת מכיוון שמרבית הפגיעה בבתים בעקבות הסופה נובעת מהצפות כתוצאה מכמויות הגשם הגדולות אשר הביאה איתה הסופה. בתים רבים אינם מבוטחים מפני הצפות, ורק כ-40% מכלל הנזקים צפויים להיות מכוסים על ידי הביטוחים השונים.

אנשים מחלצים אנשים תקועים בהצפות ביוסטון בעקבות ההוריקן 'הארווי' (צילום: michelmond Shutterstock.com)
אנשים מחלצים אנשים תקועים בהצפות ביוסטון בעקבות ההוריקן 'הארווי' (צילום: michelmond Shutterstock.com)

את שאר הנזק צפויה ממשלת ארה"ב לשלם. הנשיא דונלד טראמפ הכריז השבוע, בטוויטר כמובן, כי הממשל הפדרלי מוכן לגבות, במלוא כוחו, את האזרחים שנפגעו. כדי לעשות זאת יצטרך טראמפ להעביר לאישור בקונגרס חבילת סיוע, וזה צפוי לאשרו כפי שעשה לאחר כל אסון טבע בשנים האחרונות. חבילת סיוע זו תממן משרדי ממשלה וזרועות מדינה שונות המיועדות לטיפול בנפגעי אסונות טבע, ובנוסף ישמש כביטוח לנזקים פרטיים.

עם זאת, התקציב אותו הגיש טראמפ לפני מספר חודשים הציע קיצוץ של 9% בתקציבי הסוכנויות אשר מיועדות לטיפול ומניעת נזקי אסונות טבע. סוכנויות אלה הורחבו משמעותית בתקופת ממשלת אובמה, בעקבות הנזק האדיר של ההוריקנים סנדי וקטרינה, שגבו יחד את חייהם של 2,073 בני אדם. ממשל אובמה צפה עליה בחומרת הנזקים מהוריקנים כתוצאה מתהליך שינוי האקלים, והקים מערך של סוכנויות שמטרתן מניעת נזקים, התראה, וטיפול בנפגעים.

תקציבו של ממשל טראמפ מקטין משמעותית את היקף פעילותן של סוכנויות אלו. על אף מוכנותו של הנשיא לשחרר כספי מדינה לצורך סיוע לנפגעים, נראה כי בטווח הארוך מתכוון טראמפ לשחוק את היערכותם של האמריקאים לאסונות טבע. "התקציב של הנשיא חד משמעית משדר שניהול אסונות טבע אינו בראש סדר עדיפויותיו", אמר סקוט נואלס, היסטוריון באוניברסיטת דרקסל שמתמחה בחקר אסונות.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/902978901223366656

טד קרוז, הסנטור הרפובליקני של טקסס, קרא לקונגרס לאשר את תכנית הסיוע. זאת בניגוד לעמדה שהביע ב-2012 נגד תכנית הסיוע הפדרלית לנפגעי הוריקן סנדי. אז הביע את התנגדותו להוצאה ציבורית גדלה כל כך. "הבעיה עם ההצעה (של הסיוע לנפגעי סנדי, י.ק.) הייתה שהיא הפכה ל50 מיליארד דולר, והתמלאה בהוצאות שטותיות", הסביר קרוז לרשת NBC.

חבילת הסיוע עשויה לסייע גם לטראמפ. בסוף ספטמבר תגיע הממשלה האמריקאית לגבול החוקי ללקיחת הלוואות – הנקרא "תקרת החוב". הממשלה זקוקה להלוואות נוספות כדי למחזר את התחייבויותיה הקודמות, וכשהיא מגיעה לתקרת החוב, היא נדרשת להעביר בקונגרס תיקון לחוק המאפשר לה להמשיך ללוות.

הניצים במפלגה הרפובליקנית ורבים במפלגה הדמוקרטית יתנגדו להעלאת תקרת החוב. במידה והיא לא תועלה, לא תוכל הממשלה האמריקאית לעמוד בהתחייבויותיה ולא תוכל להמשיך לממן את המשרדים השונים. הסיוע לנפגעי הוריקן הארווי ידרוש הקצאת סכומים גדולים של כסף ציבורי, וטראמפ עשוי להצמיד את הצעת החוק הזו לחוק העלאת תקרת החוב שתאפשר אותה.

במקרה כזה יאלצו חברי קונגרס רבים להצביע בעד החוק, גם אם ברצונם להכשיל את יכולתו של הנשיא להגדיל את החוב הלאומי. כך, טראמפ עשוי להעביר את הסיוע לנפגעי ההוריקן ואת העלאת תקרת החוב בבת אחת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!